Hefboomwerking en massa in de praktijk.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door pompebled, 16 okt 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag een grotere prop op mijn gemotoriseerde Lidl zwever getest i.p.v. de 5" Chinees, die niet slecht werkt, maar niet zoveel 'Oomph' heeft als er wat wind staat:
    5 x 3 prop.jpg
    De grotere prop is een 7 x 4 CAM, op een middendeel met een 5 mm gat, dat met een adapter op de 2 mm as past.
    Qua constructie suboptimaal, vanwege de relatief grote massa die aan dat dunne asje hangt, maar ik had niks anders liggen.

    Dit levert een stuk meer power, trekt meer stroom, maar niet zoveel dat de vliegtijd dramatisch inkort. Ik heb ook overwegend korte stijgvluchten gemaakt en naar beneden gezweefd, dat scheelt.

    Ik gebruik een regelaar zonder rem en terwijl de kleinere kunststof prop van de eerste foto na honderd meter zweven uiteindelijk stilstaat, blijft de grotere 7 x 4 meedraaien, zelfs als ik de stroom naar de motor op de zender uitschakel.

    Dan maak je, na twee accu's te hebben leeg gevlogen een minder geslaagde landing en krijg je dit:
    Hefboomwerking.JPG
    Daar kon je op wachten, dus dit gaat er weer af, eens kijken of ik het asje weer kan richten, anders komt er een stuk verenstaal in.
    Het enige dat ik kan bedenken, is de as zover inkorten dat de spinner stijf tegen de bel van de motor aan zit, maar dat zal bij een te heftige ruk, de boel ook krom duwen, ben ik bang, het aluminium middendeel is 43 mm lang...

    Ideeën, suggesties?

    Het liefst zou ik de oren voor de propellerbladen rechtstreeks aan de bel willen hebben, dan is de hefboom het kleinst, maar zoiets zal gemaakt moeten worden, want ik heb het nog nooit gezien.

    Groeten, Jan.
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Geen suggesties?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je de motor uit elkaar haalt, kan je dan de meenemer niet op de bel schroeven?
    Andere optie (eigen risico) is de meenemer op de bel vastlijmen met UHU Endfest 24.
    Dat houd waarschijnlijk prima maar ik heb het nooit uitgeprobeerd.

    GJ
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het is maar een Ø22 mm motortje, lijmen is wel een optie, maar de gaten in de meenemer zijn Ø8 mm, met verlopen naar diverse asmaten, maar niet maar de Ø 6,7 mm van de borst op de bel, iets wat centreren een beetje lastig maakt.

    Naast lijmen zou ik ook nog twee boutjes met verzonken koppen in de bel kunnen zetten die van binnen uit de meenemer op z'n plaats houden, maar dat is zonder centreerring niet te doen.

    Voorlopig heb ik een andere oplossing gekozen; een verloopbus in een aluminium asklem die eigenlijk voor een 3,2mm asje is, de messing bus met zaagsnede reduceert de binnenmaat naar 2 mm.
    Ik heb het geheel met Loctite op de 2 mm motoras vastgelijmd, want de gladde messingbus maakt het nodig om de aluminium driepoot ontzettend hard aan te trekken wil het voldoende klemmen.

    Voorzichtig testen, met m'n gezicht buiten de draaicirkel van de prop, wijst uit dat het vast zit.

    Op het aluminium klemdeel na, is de spinner kunststof, jammer genoeg voor bladen met een <5 mm naaf, dus de mooie aeronaut bladen zijn met hun 8 mm naaf te dik...
    De passende bladen heb ik in 6 x 4 en 6 x 3.

    Eens kijken hoe dan morgen vliegt, als het weer meewerkt.
    Ben benieuwd of de lichtere constructie eerder stil staat als ik de motor in de lucht uitzet.
    Mijn regelaar is van een tricopter, dus zonder rem.

    Hoe werkt een rem in een regelaar? Worden twee wikkelingen kortgesloten?
    Een snelle test met een testsnoertje laat de motor een stuk zwaarder lopen als er twee wikkelingen kortgesloten zijn.
    Zou ik dan met een schakelingetje, dat alleen werkt als aansturing van de motor/regelaar onderbroken wordt op de zender, een 'rem' kunnen realiseren?
    Of gaat de regelaar dan ik rook op?

    Groeten, Jan.
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een rem in de regelaar sluit alle 3 de draden kort.
    In elke regelaar zit een rem, die kan je inprogrammeren, lijkt me dat dat dan ook in jouw regelaar zit.
    Als de regelaar de motor niet aanstuurt kan je de draden gewoon kortsluiten.
    Maar je moet wel zeker weten dat de draden weer vrij zijn als je de motor laat draaien.
    Een rem op de regelaar instellen is veiliger.
    Eventueel een nieuw regelaartje, dat koop je voor dat motortje voor 7 a 10 euro op Ali.
    10 a 15A moet zat zijn.

    GJ
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Poep gebeurt...

    Gisteren de dunne draadjes vanuit de motorwikkelingen gezekerd met een drup 15 minuten epoxy, zodat ik met het monteren de boel niet af breek.
    Tijdens het proefdraaien draaide de motor normaal.

    Vandaag het toestel weer in elkaar geschroefd voor een testvlucht en op de werkbank nog even alles nagelopen; de motor loopt onregelmatig aan, soms soepeltjes tot half gas, dan weer schokkerig.

    Blijkbaar heb ik dus tóch iets beschadigd; bij het nameten van de wikkelingen geven ze alle drie dezelfde weerstand, dus er is niet iets definitief stuk, maar voldoende om de regelaar de hik te laten krijgen.
    Ter controle een ander motor aangesloten, die loopt normaal, dus motor stuk.

    Ik heb geen 2300Kv meer liggen in dit formaat, dus een 1700Kv exemplaar er in gefrot, eens kijken of er nog mee te vliegen is met 3700 toeren onbelast minder.

    Regelaartje mét rem is besteld.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2021
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Nee, dus.
    De combinatie van een 6 x 4 klapprop (dikke bladen, niet vreselijk efficient), 1700Kv op 2S en aanzienlijk méér wind dan gisteren, maakte de testvlucht tot een sneue vertoning.
    Met te weinig power kwam ik amper tegen de wind in en turbulentie maakte het helemaal een uitdaging.
    Vóór de wind ging het als de brandweer, maar ook dan kon ik amper hoogte winnen en terug was een drama, meestal met een landing 50-60 meter benedenwinds, omdat ik niet terug kon komen...

    Dat wordt óf een grotere prop (niet bij de hand),
    Vliegen op 3S (geen optie omdat het zwaartepunt dan te ver naar voren komt),
    Een nieuwe motor met 2300 of hoger Kv.

    Groeten, Jan.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kan je bij de wikkelingen, daar waar je dat druppeltje opgegooid hebt?
    Zo ja, dan de 3 draden uit elkaar trekken en dan over elke draad een beetje epoxy laten lopen, maakt niet uit wat voor soort, 5 minuten of 24 uur.
    Bij 5 en 30 minuten na het aanbrengen de boel een beetje verwarmen met een föhn zodat het wat beter vloeit.
    Het is een poging waard.

    GJ
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ja en nee; de drie draden zijn gebundeld, af fabriek, met een stukje krimpkous, dat heb ik gisteren met 5 minuten epoxy gefixeerd tegen de stator aan.

    Daar kan ik bijkomen, als ik de epoxy weg schraap en de krimpkous lossnijdt, met alle risico's voor die dunne draad...

    Maar wat zou dat individueel in epoxy gieten dan moeten doen?
    Ik meet nu op de wikkelingen 0,7 en 0,7 en 0,8 Ohm, lijkt mij niet zoveel mis mee, maar hij loopt niet, of niet mooi.

    Groeten, Jan.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het kan zijn dat 1 draad contact maakt met het huis.
    Of meerdere.
    Epoxy isoleert, dus het kan zijn dat ie dan geen sluiting meer maakt.
    Meten op weerstand is heel lastig, daar moet je echt een hele goede meter voor hebben.
    Wat wel en makkelijker werkt is de motor laten draaien door een boormachine of accuboor.
    Dan moet je tussen de draden vrijwel gelijke wisselspanningen meten want de motor werkt dan als generator.

    GJ
     
  11. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.186
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    het is mss wel een leuk experiment, in principe zou het kunnen werken zo te zien, 2 draden aan elkaar schakelen als gas op 0 staat als rem. maar wel weer on-geschakeld zijn voor de regelaar iets gaat aansturen.

    toev. ik dacht dat regelaars ook 3 (minstens 2) fets doorschakelen als rem.
    er is ook het effect dat de rem er even op kan blijven staan als men de accu eraf heeft gehaald.

    ik heb een foamie hoogdekker van 2 motoren aan de vleugel voorzien, voor een deel zodat de prop niet tegen de grond komt bij normaal gebruik (was 1 motorig).
    er is helaas vrij weinig aan te doen behalve heel netjes landen (proberen), anders.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb meerdere malen een andere oplossing gezien.
    Een pennetje dat naar buiten schuift en de prop zo blokkeert dat hij horizontaal ligt en niet de grond kan raken.
    Zelfde nadeel blijft, je moet zeker weten dat de motor niet aan gaat.

    GJ
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mijn ervaring met deze motortjes is, dat de draden erg makkelijk afbreken.
    Zelf opnieuw wikkelen.....
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De draden aan de mijne zijn niet stuk, maar de motor loopt niet goed meer... Zelf wikkelen, heb je een linkje naar een tutorial?

    Groeten, Jan.
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik had het kunnen weten; alweer een hobby binnen de hobby...
    Even bijlezen vanaf 2004.

    Ik kijk eerst even of de sluiting/breuk in het laatste deel zit, als dat reparabel is, dan scheelt het opnieuw wikkelen.

    Groeten, Jan.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik heb het zelf wikkelen even voor me uit geschoven en een nieuwe motor bij HK gehaald:
    https://hobbyking.com/nl_nl/hextronik-24g-brushless-outrunner-motor-3000kv.html

    Vanwege het gebrek aan toeren voor een 3000Kv gegaan, je hóeft niet permanent vol gas...
    Toen de motor afgelopen week binnenkwam, zag ik dat het een Ø27mm motor betrof i.p.v. de Ø22mm waar ik tot nu toe mee vloog.
    Dat staat dus niet duidelijk op de site.
    Enfin, het motorschot is demontabel gehouden voor dit soort dingen, ik heb een nieuwe genaakt omdat het aanpassen van de gaten de boel teveel zou verzwakken.

    Vandaag even wezen testen, met een aangepaste klapprop (aangepast in de zin dat ik de bladen dunner heb gemaakt aan de hand van de beschrijving die ik op RCG tegenkwam) en dat ging prima, afgezien van het feit dat het toestel nu wat neuslastig is door de grotere en zwaardere motor.

    Tijdens het vliegen op de motor niet zo'n probleem, met half gas vliegt 'ie mooi rechtuit, maar zweven doet 'ie momenteel als een baksteen, met een forse daalhoek, waar het hoogteroer weinig aan kan doen. Landingen zijn vrij steil en abrupt en moeten worden afgevangen. wil je niet elke keer de prop vol modder hebben...

    De grotere motor heeft ook meer koppel, dus stijgen in wat wind, zoals aan het einde van de middag, is geen probleem, met vol gas klimt 'ie probleemloos, er moet zelfs wat down bij.

    Als het weer morgen (weer) meewerkt nog maar eens testen, met wat extra lood aan de staart om het zwaartepunt op de goede plaats te krijgen.
    Krijg ik dat goed, dan maar eens prakkiseren hoe ik de plaatsing van de componenten aan ga passen om zonder extra lood uit te komen.

    Groeten, Jan.
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik had bij de kleinere motor al tien gram lood (nou ja, lood) aan de staart gehangen om het zwaartepunt goed te krijgen:
    10 gram aan de staart.JPG
    Met de zwaardere motor zou dat aanzienlijk meer worden, dus ik heb het om te testen anders gedaan;
    Een bamboe prikker langs de staart getaped met een 2,5 gr loodje aan het eind.
    Geschoven met de lengte van de prikker tot het CoG op de goede plaats zit.
    Dan hangt het loodje 24 cm achter de staart:
    Lood op een stokkie.JPG

    Het ziet er niet uit, maar om te testen zou het moeten werken...

    Straks maar even naar het veld en kijken hoe dat vliegt.

    Groeten, Jan.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Teveel wind en aan de verkeerde kant van de stad, dus ondanks kilometers afstand nog erg veel turbulentie.
    Start was goed, de nieuwe prop heeft genoeg power, maar door de turbulentie was er amper een fatsoenlijk rondje te vliegen op een vaste hoogte, het toestel werd alle kanten op gesmeten, dus ik had meer werk met de boel in de lucht te houden dan dat ik kon testen wat de gewichtsverdeling zou moeten worden.

    Een heel eind van de zender af 'geland' en de boel ingepakt, dit was teveel van het goede.

    Groeten, Jan.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Met meerdere projecten tegelijk onderhanden (werken aan waar je zin in hebt) blijft er dus wel eens wat langer liggen...

    Ik heb de relatief zware 20A SimonK (multirotor) vervangen door een lichtere 10A regelaar, dat scheelt.
    De servo's uit de romp onder de vleugel er af gehaald en provisorisch aan de staart gehangen, om te bepalen hoever die naar achteren zouden moeten, om het zwaartepunt op de goede plaats te krijgen.
    Dat viel tegen; de servo's moeten tegen het staartvlak aan, op de stabilo, zitten wil het zwaartepunt in de buurt komen en dan hangt er ook nog 10 gram lood helemaal achteraan de staart.

    Ik zit er over te prakkiseren om hetzelfde te doen als bij mijn Fusion schuimpje, waar ik de neus verlengd heb om het zwaartepunt goed te krijgen zonder lood, maar nu aan de staartzijde.

    Vlak voor het staartvlak doorsnijden/zagen (verstekzaag) onder een hoek van 45°, zodat ik een groot lijmvlak heb en de boel met een 10-15 tal centimeters verlengen.

    Dan een carbon buisje aan/in de onderzijde en twee plastic rietjes voor de roeraansturingen langs de bovenkant.
    Als dat niet stevig genoeg lijkt/voelt, een glasweefseltje met watergedragen lak er omheen.
    De servo's blijven dan op hun plaats onder de vleugel, of zover naar achteren als noodzakelijk blijkt na de verlenging.

    Moet kunnen?
    Of ben ik een monster aan het bedenken, omdat de spanwijdte en de lengte nu wel dicht bij elkaar komen?

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina