Hegi Kalif

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Terence, 13 apr 2011.

  1. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Vandaag een gebruikte Hegi Kalif van 1979 met een spanwijdte van 2.95 meter.:D

    Model is verwaarloosd maar ziet er op het oog redelijk uit.

    Morgen eerst maar de folie van de vleugels verwijderen, servo's etc. uit de romp halen.
    Gelukkig heeft de bouwer vergeten voordat hij de romp van verf voorzag goed te ontvetten en goed te schuren zodat de verf gelukkig niet echt vastzit.
    Helaas is de cockpitkap en frame hiervan goed kapot, dit zal wel lastig worden denk ik.

    Er zitten een paar flinke lappen van vleugels op, aan de wortel 25 cm breed en 3 cm dik, en aan de tip 16 cm breed, met een licht hol profiel, veel breder als de ASW15 van Hegi.

    De romp is voorin veel smaller en ondieper als de ASW 15 en langer voor de vleugel.

    Ik ben op zoek naar verdere info van deze vintage thermiekzwever, Ik heb gelukkig wel de bouwtekeningen erbij gekregen.

    Hieronder nog een paar foto's als eerste indruk




    Terence
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Leuk man! Had hem zien staan op Marktplaats. Is volgens mij een niet erg bekende/veelvoorkomende kist. Hopelijk heeft er iemand op het forum meer info.
    Maak er wat moois van! Voor 15 mei vliegklaar? (VGT)

    Succes

    Groet Rick
     
  3. booster666

    booster666 Guest

    mooi oudje, op zich zit de kap er op de 2de foto toch nog redelijk uit ...
    veel vliegplezier nog ;-)

    PS je kat mag precies op dieet of ze gaat binnenkort jongen ...
     
  4. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik ga mijn best doen Rick, het hangt er een beetje vanaf hoe de vleugels onder de folie uitkomen.

    Er is weinig over te vinden op internet, behalve een paar foto's (vliegend) van een nederlander in Brazilie en een Duitser die nog een een ongebouwde set heeft liggen.

    Wel erg leuk om nu zo'n niet alledaags model te hebben.

    Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen en verzoeken tot hulp natuurlijk


    Terence



     
  5. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Kap is aardig stuk en met siliconen:confused: kit aan de voorzijde gerepareerd, niet zo leuk voor verf straks op de romp.

    En de kat is niet zo dik en hoeft ook niet te werpen:rolleyes:


    Terence


     
  6. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    In dat geval zou ik de romp na restauratie niet spuiten (want dan krijg je gegarandeerd visogen) maar deze rollen met een schuimrolletje. Als je een paar druppels anti-siliconen vloeistof aan de verf toevoegt krijg je toch een mooi resultaat. Succes!
     
  7. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    siliconen

    Maarten bedankt voor de tip, ik moest in tegenstelling tot wat ik dacht op de ronde stukken toch met afbijt aan de gang en ook voor op romp waar de siliconen op een klein stukje zat afbijten.

    Ik hoop maar dat een extra behandeling met siliconenverwijderaar me geluk zal brengen:confused:.

    Vandaag alles uit de romp gehaald en romp verfvrij gemaakt.
    vleugels richting- en stabilo's van de folie ontdaan (volgens mij was dit de originele folie, het verkruimelde gewoon.

    zie foto's


    [​IMG]

    [​IMG]

    Het valt me heel erg mee wat er moet gebeuren aan de vleugels, paar kleine deukjes losgelaten lijmnaadje en tipbekleing aan een vleugel ingedrukt. maar alles goed te repareren.:p:p

    Verder ga ik de rolroeren met servo's in de vleugel aansturen, link systeem gaat zwaar en knerpt.
    De rolroeren zijn niet origineel, volgens tekening niet aanwezig en in mijn ogen aan de smalle kant, over lengte van 50 cm slechts 2,5 cm breed
    Ik denk er zelf aan om grotere te maken, heb geen zin om na het seizoen alles weer te demonteren, heeft iemand advies in deze??:confused:

    [​IMG]


    Ikk vraag me af of deze kleine remklepjes van Graupner genoeg zijn om deze kist makkelijk te landen, Iemand ervaring met deze kleppen?????



    Romp heeft rechts en links door de vleugelvoorzijde in indrukkertje gehad.
    Zo zie je maar weer het nut van een beukehouten pen hier tussen de vleugels (was niet aanwezig)

    Romp weer repareren met glasmat aan binnenzijde, plamuren, en strak maken.
    Voorlopig genoeg te doen en denken, maar valt me alleszins mee voor een zwever die 32 jaar oud is.

    Terence
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    potentieel

    Aan de geometry te zien een toestel met potentieel.
    Het profiel ziet er een Clark y uit.
    Daar is men nooit aan bedrogen.

    Veel succes
    Mvg,
    Aurectar
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Terence,
    Ik weet niet of het zin heeft de rolroeren groter te maken. Als het toestel voldoende v-stelling heeft gebruik je de rolroeren voor correcties en minder voor het echte sturen. Mijn Cirrus 75 heeft ook van die kleine rolroeren en dat gaat prima.
    De rode Graupner hekjes heb ik daar trouwens ook op zitten (en op een andere Cirrus ook). Ze zijn zeer effectief, bij een minimale inbouwmaat; diepte slechts 4mm. Zou ik zeker laten zitten. Ga je voor die echte (Schempp-Hirth) remkleppen zul je merken dat ze nauwelijks effectiever zijn maar veel grotere inbouwmaten hebben, met name in de diepte.
     
  10. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Arjan,

    Ik denk dat het vliegbeeld niet zoveel anders zal zijn as de cirrus. rustig en goed thermieken. Dus jij kan dat zeker wel beoordelen, ik heb net nog even van de S.H. kleppen ernaast gehouden en het oppervlak is inderdaad niet zoveel groter.

    Ik vind het eigenlijk ook zonde om in die toch best mooie vleugels te gaan zagen en breken en het scheelt me een hoop werk, kan ik misschien hier toch mee inschrijven voor Hoeven:p:p

    bedankt




    Aurectar,

    Volgens mij is het profiel te hol voor een Clark Y, op de tekening meet ik achter de hoofdligger goed 2 mm diepte. Niet zoveel als de ASW 15 .

    Ik vind het jammer dat ik nog geen gegevens heb kunnen vinden zoals profiel etc.

    Misschien is er nog iemand in Nederland met info????

    groet



    Terence
     
  11. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    profiel

    De foto is niet helemaal duidelijk.
    In ieder geval ziet het een beter profiel uit dan dit van de originele Cirrus.
    Heeft blijkbaar meer Philips Entry.
    Ik zou de rolroeren niet wijzigen.




     
  12. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik ben weer een stukje verder met opknappen/verbouwen

    Hevel systeem van rolroeren zoveel mogelijk gedemonteerd.

    Inbouwframes voor rolroerservo's gemaakt en in de vleugel gelijmd. deksel waar servo's op gemonteerd worden.
    met dank aan de tekening van Arjan (PH-AJH)

    [​IMG]


    [​IMG]



    Doorvoergaatjes in ribben geboord en getwiste kabel servo doorgevoerd.

    diverse reparaties aan indekkingen en cap strips.
    onderste afdekplaat tipbekleding(hol) vervangen

    [​IMG]






    Reparatie aan romp uitgevoerd, waar voorzijde vleugel licht ingedrukt was, binnenzijde van romp met carbon met versterkt tot aan de neus(was redelijk slap )

    Naden van de romp zijn geplamuurd en geschuurd.

    Ga nu verder met hevelsysteem pendelroer weer inbouwen, nieuwe Sullivan kabels voor richting en pendel roer met schotjes spelingvrij monteren.

    Nieuwe indeling van servo's accu etc in de romp maken, uitzoeken waar de sleepkoppeling moet gaan komen.

    Al met al nog een boel te doen voor 15 mei.

    groet


    Terence


    Ik zal proberen nog foto's te plaatsen, krijg een rare foutmelding
    Ik heb besloten om voorlopig geen motor in de neus te monteren
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Tijdens het passen van de vleugels kreeg ik ze met heel veel moeite en kracht op de aluminium vleugelpennen geschoven, hierdoor zijn ook de indrukkingen in de vleugelindekingen gekomen.

    De aluminium pennen eens goed bekeken, ze zijn krom geweest en weer terug gebogen met als resultaat een soort S bocht.

    Besloten om maar nieuwe vleugelpennen te maken, maar 9 mm verenstaal is niet te vinden. Hierdoor besloten om van 9 mm aluminium pennen naar 8 mm staal met 9 mm messing buis te gaan.

    Messingbuis van 9 mm op lengte gemaakt voor bestaande buizen in de romp en de vleugels, maar dit paste er net niet in, ik heb helaas geen draaibank dus een recht stuk 8 mm staal in de messing buizen en dit in de kolomboormachine en dit met schuurlinnen langzaam pas gemaakt zodat ze strak in de bestaande buizen passen.
    Met veel kracht in de bankschroef de stalen pennen onder hoek van 3 graden gezet.

    [​IMG]




    Vleugels opnieuw gepast en die schuiven nu mooi in elkaar.

    Wortel van de vleugel sluit niet mooi aan op de romp.

    Vershoudfolie op de ribben die op de romp gelijmd zitten en op de wortelribben ingedikte epoxy aangebracht, vleugels tegen de romp geschoven en gewacht tot de epoxy aan het harden was, folie losgemaakt van romp en vleugels weer teruggeschoven en laten harden.


    Servo plank pasgemaakt en drie servo's gemonteerd, middelste is voor centraal bediende remkleppen.

    [​IMG]

    Verder met de romp schuren, in spuitplamuur spuiten en weer schuren


    Terence
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    mooi restaurati projekt terence deze blijf ik zeker volgen 15 mei vliegen:D
     
  15. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    nachtwerk?

    Al moet ik 's-nachts door, het zal toch echt wel gaan lukken


    Terence
     
  16. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    kleurnummer en merk witte lak

    Ik ben op zoek naar het kleurnummer en merk wat het beste past bij de witte Oracover.

    Ik heb in het verleden vaak iets over moeten spuiten omdat de kleur van de dop niet overeenkomt met de werkelijke kleur.

    graag ideeen


    groet


    Terence
     
  17. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    haha dat zou ik ook wel willen maar helaas zijn er ook nog andere dingen int leven:yes:

    en hier kun je je oracover matchende kleur krijgen terence http://www.modelbouwbloemendaal.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000304&lang=NL

    heeft n wat langere droogtijd of uithardingstijd als motip kleuren maar werkt perfekt ook zou je n busje 2k lak kunnen laten mengen met als voorbeeld n stuk oracover:yes: 2k is wel erg duur wel maar ook erg goed:yes: ikzelf pak meestal gewoon code 00wit van motip:yes: ook dat komt goed in de buurt van oracover:yes:wel zou ik voor n perfekte finich er n mooie filler onder zetten heel fijn opschuren en dan mooi aflakken:wink:

    enne haastige spoed is zelden goed :grin:
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2011
  18. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ik doe niet aan haastige spoed hoor, op mijn gemakkie en behoorlijk precies.;)

    Terence
     
  19. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    van hetzelfde aan deze kant terence :yes:
     
  20. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    lijm vraagje

    Het richtingsroer is gelagerd met een kunststof huis wat in de romp gelijmd wordt, toen ik de Kalif kocht zat dit gelijmd met een bruin goedje en ik kon het kunststof deel zo uit de romp trekken. Ik heb alle lijmresten verwijderd en heb een proefje gedaan met epoxy mat dat vind ik niet overtuigend,

    Weet iemand met welke lijm dit heb beste in de epoxy romp gelijmd kan worden?

    Beli-Zell?

    [​IMG]


    Ik heb de houten ribben die op de romp zijn gelijmd, voorzien van een gladde overgang gemaakt met ingedikte epoxy en hierna geplamuurd.
    De aansluiting van het pendelhoogteroer op de romp was erg slecht, 2 ribben gezaagd uit 2 mm multiplex en deze op de romp gelijmd zodat de roeren mooi aansluiten en ook voorsien van epoxy overgang en geplamuurd.
    [​IMG] [​IMG]

    Romp gespoten in de primer en kleine oneffenheden gaatjes weer geplamuurd en geschuurd, morgen opnieuw in de primer zetten. en daarna spuiten


    Terence
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina