Hegi Piper Cub

Ik heb er ook één te pakken gekregen.
De Burda Piper van HEGI.
Heb dus nog een bouwprojectje voor de winter erbij genomen.
Zal er ook een bouwverslagje van maken!

Mvgr Hans

Heb hem vandaag opgehaald.
Het is een doos vol met hout wat ik eerst maar is op orde moet gaan brengen.
Ook alle tekeningen zitten erbij
De exploded view waar alle onderdelen moeten komen.
burda%20piper%201.JPG

En dit is de doos met onderdelen en een voor het grootst gedeelte de gebouwde romp.
Er is nog een hoop werk te verzetten.
burda%20piper.JPG

Er zijn best wel een aantal medevliegers die deze kist te pakken hebben gekregen.
Hoop dat als ze allemaal klaar zijn eens tezamen is met deze kistjes te vliegen.

Mvgr Hans

hannesie zei:
... De Bermuda Piper ...
Niet Bermuda, maar Burda. Burda is een tijdschriften-uitgeverij in Duitsland, die in haar bedrijfskleuren een Piper had rondvliegen. Mijn associatie met Burda is het brei- en handwerk tijdschrift Burda dat mijn moeder vroeger altijd kocht. 8O

Galerie_4.gif
burda.jpg

Ik heb het gelijk verandert Henry.
Je Hebt volkomen gelijk :hammer:
Ook leuk om te weten dat het om een eigen reclame vliegtuig gaat van dat vrouwenblad.
Wist ik toch echt niet.Bedankt.

Mvgr Hans

Volgens mij ging het zelfs om een hele 'kolonne' piper cub's; ik heb daar eens iets over opgezocht toen ik zelf op het punt stond om er een te bouwen.

Hier een kleine update van de Burda Piper.
Staartvlakken gemaakt en de bovenkant voor dicht gemaakt.
Ook de bovenkant achter is dicht.
burda.JPG

Zal ik doorgaan wat jouw betreft op dit draadje jakkie takkie of zal ik zelf een draadje openen over
de Burde piper van HEGI.

Mvgr hans

Hans,

Het deel wat al gebouwd was ziet er goed uit, is voor jou nu natuurlijk een makkie om de Burda in elkaar te plakken.

Heb ook nog even op de site van Hegi gekeken :? meer er zit niet veel vooruitgang in.
Twijfel eraan dat de Burda ooit nog als kit terug zal komen.

Ton

Hij ziet er redelijk schaal uit zie http://www.hegi.de -> "Neuheiten" ...... en bij "Motorflug" staat ook een 3-View

Klopt wat je zegt.
Hadden we het gisteren na het watervliegen geloof ik al over gehad.
Vergane glorie denk ik.
Het is toch nog flink uitzoeken geblazen wat waar moet.
De nummers op de plankjes en latjes zijn zowat niet meer te lezen maar met een beetje inprovisatie en goed naar de exploded view en tekening kijken lukt het zeker wel.
Ga hem ook wat anders opbouwen dan op tekening staat(beplanking staartvlakken enz enz) om gewicht te besparen wordt weggelaten.
Laat ik uiteraard in het bouwverslag zien.
Trouwens even iets off topic: je wordt de volgende keer niet meer nat.
Je kan je in een waadpak hijsen om je kistje uit het water te vissen!

Mvgr Hans

Damn Hans, jij hebt ook ontelbare projecten.

Die Burda Piper is een oudje maar een mooi uitziende kist succes met de verdere bouw (ook jij Jakkie takkie :yes: )

hehe :lol:
Trouwens even iets off topic: je wordt de volgende keer niet meer nat.
Je kan je in een waadpak hijsen om je kistje uit het water te vissen!
Meenemen de volgende watervliegmeeting, ben alleen bang dat het voor mij niet afdoende is :lol:

Ja klopt helemaal.
De Burda is even een tussendoortje(volgende meeting op drijvers?)
Moet voor de Dh2 nog een heleboel foto's doornemen welke er het meest geschikt zijn Voor deze kist.
Wil er n.m.l volgend jaar mee gaan wedstrijd vliegen(door Ton overgehaald) en dan moet je toch goed voor de dag komen(details ,details en nog eens details).
Ook de originele tekeningen moeten goed bestudeert worden omdat de bouwtekening niet compleet is.

Heb ondanks de drukte weer wat aan de Burda piper(Piper PA18) van Hegi zitten bouwen.
Had hem eigenlijk afgelopen zondag ruwbouw klaar willen hebben maar dat is helaas niet gelukt.
Hier een paar updates van de vleugel.
vleugel%20onderdelen%20burda.JPG

Na alle delen uitgezocht en gesorteerd te hebben heb ik de beide vleugelhelften tot zover in elkaar gelijmt.
vleugel%20burda%20piper.JPG

Ik ga de rolroeren met elk een aparte servo aansturen en de landingskleppen op de
originele manier.
Wat betreft het sleephaakje en het valluikje moet ik nog even over nadenken
of ik dat ga inbouwen.
Wel komt er een extra steuntje bij het valluikje om het kistje ook geschikt te maken voor DRIJVERS.

Mvgr Hans

Heb weer een beetje aan de piper kunnen werken.
De vleugels zijn nu beplankt en de insteek op de romp is voor elkaar.
Moet bekennen dat dit toch wel een ferme klus is ondanks dat het een bouwdoos is.
Het heeft meer tijd gekost dan ik had verwacht.
De gaten die in de romp gemaakt moeten worden is toch wel een klusje die je niet zomaar even doet
en moet toch even uitgemeten worden ondanks dat er merktekens zijn aangebracht waar de gaten moeten komen.
Nu nog de struts,het landingsgestel, de motorkap(moet uit balsa gemaakt worden) en wat klein bevestigingsmateriaal.
Dan is de piper klaar voor de afwerking en kan het bekleden van de romp,vleugels en staartvlakken beginnen.
burda_piper.JPG

Tot de volgende update.

Mvgr hans

@Hans,

Dat is leuk, zie ik daar de Burda Piper weer eens, die heb gebouwd en gevlogen in 1975, dat was vroegen volgens mij hahaha.

Het bouwen daar heb ik veel plezier aan gehad, minder met het vliegen, volgas ging het wel, maar zodra ik van het gas ( 10cc Webra ) af ging, was hij ook snel beneden, zweefde voor geen meter, wat er toen was weet ik niet meer.

Veel verkeert kun je niet doen met bouwen alles paste toen toppie.

Veel succes en vlieg plezier er mee, ik blijf dit draadje van je volgen.

@Jan,

Dat snap ik nog wel Jan, maar die van mij ging toch wel erg rap naar beneden, gewoon aanvliegen om te landen was er niet bij.

Je kunt hier op het forum ook niet veel schrijven of er is wel iemand die enz enz enz.

@Jan

Bedankt voor je reactie hier, nu weet ik wat toen het probleem was, ik had geen zwever gekocht dom dom dom en ik toen ma denken dat ik met een zwever vloog.

Jaap

maar die van mij ging toch wel erg rap naar beneden, gewoon aanvliegen om te landen was er niet bij.
Gebeurde het in een bocht, dat hij zomaar uit de lucht viel? :?

Dan was 'ie vast overtrokken. :teacher:

:wink:

jan.

Hoe zwaar was dat pipertje van jouw Jaap?
Ik heb wel een paar modificaties aangebracht zoals negatieve tipverdraaing,de V-stelling wordt iets groter,de vleugelinstelhoek ook een graadje meer.
Het gewicht van deze kist is nu 1,05 kilo.
Streef naar een vlieggewicht van zo'n 2,2 kilo.
Heb gelezen op de Hegi side dat deze kist leeg al zo'n 2,75 kilo weegt.
De aandrijving wordt trouwens elektro.
Dus er is nog hoop!

Hoi Hans

Ik heb die kist gewoon gebouwd volgens de handleiding met de originele onderdelen die in de bouwdoos zaten, maar ik denk dat hij gewoon te zwaar was en ik heb geen idee hoe zwaar hij toen was. Dat is al zo lang geleden, ik vindt die pipers zo prachtig dat ik vorig jaar weer een piper heb gekocht, een J3 en ja ook weer een blauwe met een 13cc 4T.

Dus daar ga ik eerdaags ook weer mee vliegen toppie die pipers geven een mooi vliegbeeld.

En ik heb een piper van 1900mm op het oog en ik denk dat ik die ook nog ga kopen, ik heb namelijk nog een 25cc 4T liggen en dat zou dus goed uitkomen.

Hoi Peter-Jan.
Leuk dat je ook zo'n kistje hebt.Waar sta jij op het Forum?
Ik hoop voor je dat ie goed vliegt want ik vindt persoonlijk het gewicht van jouw kistje toch wel een beetje aan de zware kant.

Back