Hegi Twen

Oeps heb de decals op de neus verkeerd om, maar denk ook makkelijk kunnen we de Twennetjes in de thermiek makkelijk uit elkaar houden.

68a1d453-1127-43e2-9e00-a83a415423af.jpg


140786a4-10f5-456c-8f28-d13d6048baad.jpg


Zo denk dat het draadje ook klaar is.
 
CG van de Dandy net even berekend dus de TWEN ook maar even gedaan.
Op tekening staat 51mm maar op de calc kan die nog een stukje naar achteren.
Blij mee dan kan er dus wat lood uit.

TWEN CG Calc.jpg
 
Vreemd he dat de kit zegt 51mm en de calc 82mm misschien dat dit het verschil maakt met VV en RC.
En dat Hegi op veilig ging en ver naar voren zette om iedereen te kunnen garanderen dat het vliegt.
Ga wel eerst met 51 proberen om te kijken hoe dat vliegt want heb der zo wat lood uitgehaald.
 
Lijkt mij dat dit niet klopt.
CoG ligt dan wel erg ver naar achteren.
Kan bij een dragend stabilo, maar dat heeft de Twen niet.
 
Stabilo is toch altijd wel iets dragend wel of geen profiel en hoort eigenlijk altijd meegenomen te worden in de calculatie.
Het is toch ook dat met klein stab de CG naar voren moet en met een groot oppervlak de cg wat naar achteren kan.
 
Beide Twennies hebben vandaag een maiden flight gehad. Het weer was niet geweldig en hierom gekozen voor wat handstartjes.
Dat ging perfect. Eigenlijk boven verwachting. De Twen zweeft heel behoorlijk, beter dan gedacht.
Zeker voor een eerste vluchtje.

PXL_20260516_130016360~2.jpg


PXL_20260516_130007443.jpg


PXL_20260516_125954236.jpg
 
Vandaag zijn beide twennies weer de lucht in gegaan.
Hier een log van mijn vlucht.

Van de 100 gram lood in de neus 75 gram er uit gehaald om het zwaartepunt naar achter te krijgen.
Nog niet gemeten maar denk dat deze nu rond de 75 mm ligt.
De twen vliegt nu echt super.

-1- Start. Op de rug van Frits zijn Telemaster huckepack-style omhoog.
-2- Na een minuut op 100 meter hoogte losgelaten.
-3- Al snel een belletje gevonden en lekker gestegen..
-4-Landing na een totale vliegtijd van 6 minuten.

2026-05-30 20_20_14-2026-05-30-GPS2-25817-0008-Vario(GPS).kml - Google Earth — Mozilla Firefox.png
 
Vandaag zijn beide twennies weer de lucht in gegaan.
Hier een log van mijn vlucht.

Van de 100 gram lood in de neus 75 gram er uit gehaald om het zwaartepunt naar achter te krijgen.
Nog niet gemeten maar denk dat deze nu rond de 75 mm ligt.
De twen vliegt nu echt super.

-1- Start. Op de rug van Frits zijn Telemaster huckepack-style omhoog.
-2- Na een minuut op 100 meter hoogte losgelaten.
-3- Al snel een belletje gevonden en lekker gestegen..
-4-Landing na een totale vliegtijd van 6 minuten.

Bekijk bijlage 652545
Mooie representatie van de vlucht. Welke software gebruik je hiervoor Frans?
 
Back
Top