Hegner multicut 2s (oud), zaag prestaties

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door DuncanvdH, 28 nov 2021.

  1. DuncanvdH

    DuncanvdH

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Haarlem
    Goedemiddag,

    Ik heb een tijd geleden een tweedehands Hegner multicut 2S gekocht. Toen ik hem thuis goed ging bekijken bleek dat het model best oud is (20 jaar oid), wat je kunt afleiden uit de vorm van de zaagtafel. De machine heeft een regelbaar toerental.

    Wat me opvalt (tegenvalt eigenlijk) is hoe langzaam het zaagt en hoe lastig het is om een mooie curve te zagen. Ik heb wat tests gedaan met 8mm mahonie multiplex en het gaat heel langzaam en snel duw je het zaagje weg opzij of naar achteren... Ik dacht dat ik ook hardhout van 20 mm hiermee kon zagen, maar dat lijkt nu niet waarschijnlijk.

    Omdat ik veel lovende verhalen lees over deze machines denk ik dat ik op de foute manier zaag of de verkeerde instellingen/zaagjes gebruik.

    Kan een van jullie me wat aanwijzingen geven of moet ik inderdaad mijn verwachtingen bijstellen?

    Groeten,
    Duncan
     
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    staat het zaagje haaks op je plateau, is de spanning voldoende op het zaagblad, enz....
    Klinkt misschien gek maar kon in het verleden ook nooit mooi op het lijntje zagen, tot ik eens rondom zagende zaagjes kocht, probleem was voor mij opgelost.( Eberle Tornado)
     
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Naast een goede afstelling vraagt een figuurzaag ook heel veel oefening.
    Toen ik mijn Hegner figuurzaag kocht zag ik in de winkel prachtig uitgezaagde letters en figuurtjes die in elkaar pasten.
    Ik kan dus alleen maar zeggen: luister naar @Marc w :) en veel oefenen.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ter aanvulling, Vooral andere zaagmanieren uit proberen, toerental , druk op het werkstuk, ga er eens bij zitten of rechtstaan en machine opandere hoogte plaatsen.
    Je staat er soms versteld van wat uiteindelijk de oorzaak is van niet recht kunnnen zagen.
     
  5. DuncanvdH

    DuncanvdH

    Lid geworden:
    23 jun 2007
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Haarlem
    Dank jullie wel voor jullie advies, meer oefenen dus. Ik heb ook in het verleden een paar keer met een 12" lintzaag gewerkt (niet mijn eigendom) en dat was kinderlijk eenvoudig. Daarbij was de zaag wel door een expert afgesteld....
     

Deel Deze Pagina