Heim Jet Ranger 90-size

Ik kan een Heim Jetranger 90-size nitro verkrijgen. Met de Heim hangmechaniek. Vind dit een prachtig model om weer vliegend te maken maar ik ken niks van nitro (liefst zou ik hem dan nog op elektro zetten).

Verder ook geen ervaring met Heim. Heli kan NIET voorgevlogen worden.
Is dit iets denken jullie? Of handen af?

Foto's:
P1013418.JPG
P1013419.JPG
P1013423.JPG
P1013424.JPG
P1013425.JPG
P1013426.JPG
P1013427.JPG
P1013428.JPG
P1013429.JPG
P1013430.JPG
P1013431.JPG

Mij lijkt de staart al eens gebroken?

Heb hier nog een leuke restauratietopic over gevonden:
http://www.scalerchelis.com/phpBB2/viewtopic.php?f=17&t=9864

mooie heli, wel tricky als je het zelf niet weet. Heb je niemand die met je mee kan om te kijken.

Misschien Bert lief aankijken:D die heeft hier volgens mij wel heel erg veel kaas van gegeten.

Leuk project ! zo te zien hebben de bladen idd in de staart geslagen.
Electro ombouw zou ik vergeten, maar het kan wel.
Rest mij de vraag, wat wordt ervoor gevraagd ?

Het is sowiso geen .90 size, maar .60, want Heim heeft deze heli nooit in .90 uitgebracht.

Ik ben geen Heim expert, maar het lijkt redelijk veel op Vario (Vario heeft de ontwerpen van Heim deels overgenomen) en feitelijk is deze heli met onderdelen uit het Vario gamma in de lucht te houden....

Theoretisch....

In de praktijk blijkt dat zodra je de boel met Vario onderdelen in de lucht wilt houden, dat je dusdanig veel moet vervangen, dat het economisch niet de moeite waard is.

Maar het KAN wel.

Als de heli goed is, is het een fijn vliegende machine, die ook heel acceptabel is qua betrouwbaarheid (Vario is min of meer begonnen als bedrijf wat tuning onderdelen leverde voor Heim, en DUS is Heim minder goed dan Vario, dat is iets om rekening mee te houden.

Het vervelende is: als de heli goed is, is het een fijn ding. Als hij het niet is, dan is het een behoorlijk diepe geldput.

Als de heli niet voorgevlogen kan worden, kan ik niet anders zeggen dan "kom nog eens terug als hij wel vliegklaar is"....

De kans dat je een zeperd koopt is mischien niet supergroot, maar ALS het een zeperd is, ben je goed zuur.

Ik zou er vanaf blijven, tot hij vliegt, goed vliegt en bijvoorbeeld een hele middag probleemloos gefunctioneerd heeft. Eerder zou ik er geen geld aan spenderen.

De zender die ik zie liggen, was vroeger een top zender, nu niet meer. De processor was toen al merkbaar trager dan de destijdse PPM systemen....

Ik zeg: alleen als je verzamelwoede hebt, anders niet doen.

Groet, Bert

Het was een voorstel van de eigenaar om te ruilen voor mijn Trex-450.
( http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bte-koop%5D-helikopters/216290-align-t-rex-450-sport-v2-onderdelen.html )

Dus echt over geld is er niet gesproken.

Volgens de huidige eigenaar heeft hij het toestel van iemand gekocht om dan om te bouwen naar elektro maar is er nooit van gekomen. Omdat ik zoveel interesse heb in schaalvliegen en grotere heli's (Eens je met een 500 gevlogen hebt is een 450 en kleiner eigenlijk te klein vind ik. Haha!) deed hij het voorstel van de ruil. Maar hij zou er nooit mee gevlogen hebben. Dus voorvliegen zit er gewoon niet in.

Normaal zou ik dit niet eens overwegen, maar die JetRanger vind ik ZOOOOOOO'N klassieker en zo'n mooie heli.

Zender zou maar voor de verzameling zijn (of de verkoop), ik steek er sowieso een 2.4GHz Spektrum in.
Dat de heli al schade heeft aan de staart doet me twijfelen. Hoe goed is de reparatie gedaan? Welke invloed geeft dit op de vliegeigenschappen? Enz.

Dat de heli niet dadelijk geschikt is voor ombouw naar elektro is nog een groter punt van twijfel. Nu heb ik eindelijk vlakbij een heli-club gevonden (ben er nog niet actief), enige voorwaarde is "elektro".
Verder heb ik geen zin in de opkuis die bij brandstofvliegen hoort.

Ach, die opkuis, da's zo'n overdreven gedoe: de koeltunnel wordt vet, en de staart een heel klein beetje.
Daar moet je gewoon niet te moeilijk over doen.
Die club, als die als voorwaarde electro stelt, dat is wel een grote hindernis.

Nogmaals: deze heli's kunnen zonder meer geweldig vliegen, maar vanwege de onderdelensituatie, MOET je het ding gewoon vliegend zien, en zelfs dat is geen 100% garantie.
Niet vliegen=niet kopen/ruilen.
Tenminste, dat is mijn gedacht.

Maar wat je eventueel wel kunt doen, is op eigen inzicht de romp ombouwen en er een T-rex 600 TT mechaniek in hangen bijvoorbeeld.
Electro, moderne techniek, mooie romp.

Bruteforce maakt ombouwsetjes, maar volgens mij zijn die voor het SkyFox en de modernere Heim mechanieken. Voor het Hangmechaniek is ombouw lastiger, omdat bij dat mechaniek de brandstofmotor een dragend deel van het mechaniek is.

Maar dat zou je Marco beter zelf vragen, die weet dat beter dan ik, hij maakt ze tenslotte...

Groet, Bert

Hallo nevermore,

Als ik de foto's goed heb bekeken, hebben mijn broer en ik precies hetzelfde model (Heim Starranger).
Ook bij ons in de club is het vliegen met brandstofmotoren niet toegestaan. Wij zijn bezig met / hebben de heli omgebouwd naar electro. Het mechaniek wat wij hebben is enerzijds een klassiek Heimmechaniek (begin jaren '70) en een RobbeHeim Mechaniek 1 (midden-eind jaren '70). In beide gevallen is het ombouwen naar electro mogelijk. Wij hebben inderdaad gebruik gemaakt van de ombouwset die in de handel is en te verkrijgen is bij RC-Heliparts. Ombouwen met bijvoorbeeld een T-rex 600 mechaniek is niet noodzakelijk.
We hebben een aantal onderdelen moeten vervangen door Vario onderdelen (o.a. de aandrijving vanaf de hoofdrotor naar de heck). Dit is allemaal goed gelukt. Al met al is het ombouwen niet goedkoop maar ZEER ZEKER de moeite waard.

Gelukkig hebben wij destijds een originele Heim gekocht en de romp direct afgemald met het oog op een eventuele grove beschadiging / crash.

Succes met het nemen van je beslissing.

Da's een interessante bijdrage!

Zijn er bepaalde zaken waar ik bij die heli speciaal op moet letten?
En wat denk jij van die schade / reparatie aan de staart? Groter risico?

Alvast bedankt.

Wie riep daar?:D

Leuk zo'n STAR-RANGER van Heim. ...Kijk goed naar een foto van een Jet-Ranger en je ziet de verschillen. Ik ben het absoluut met je eens dat dit 1 van de mooiste modellen is.

Ik heb zelf ook een elektro Heim Star-Ranger en dat vliegt prima. De ombouwset van RCHeliparts is trws van mijn hand. Ik heb volgens mij ook 1 van de broers Zulu10 gesproken bij RCH?

Inderdaad is het zo dat de motor met koelkop normaal bij Heim een dragend gedeelte is. Ik heb gemerkt dat vervangen van dit geheel door een alu frame waar de motor inpast en die ook nog de voorste bevestigingspunten bevat, te zwak is. Dit geeft soms resonanties. Een perfecte en mooie oplossing is te realiseren met standaard onderdelen van Vario en de SkyFox ombouwset:

Nieuwe frameplaten 50/10 en 51/10 waar alle bevestigingspunten al aan zitten

50_10-0.jpg

Daarbij de Skyfox ombouwkit van RCH, en omdat de Heim standaard geen tandwieladapter heeft moet je die ook van Vario bestellen nr. 44/9

44_10-0.jpg

Let op aub je hebt alleen partnr. 44/9 nodig.

Als je met 10S gaat vliegen koop dan een 510kV (Align 700size) motor en als je met 12S wilt gaan vliegen een 470kV motor.

Groeten, Marco.

Back