Heim-mechaniek in oude heli ,flybarless maken

Discussie in 'Flybarless' gestart door HI2013, 25 okt 2016.

  1. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Naast 3 moderne electroheli's bezit ik nog een meer dan 20 jaar oude "oldie" met brandstof aandrijving.
    Deze Bell- long ranger heeft een Heim/Graupner hang mechaniek en de tuimelschijf wordt door 3 analoge servo,s S9202 aangestuurd. Roll links en rechts ,elk door 1 servo bediend en door beide tegelijk aan te sturen wordt de pitch verkregen.Servo nr. 3 stuurt de nick aan die "zwevend " met de pitch meegaat.
    Nu zou ik graag deze heli flybarless maken. Dan rijzen de volgende vragen op.
    1. Wie heeft er ervaring met het flybarless maken van dit Heimmechaniek ?
    2. Welke flybarless unit is daarvoor (meest) geschikt?
    3. Kan dit met de analoge Futaba s9202 servo's gebeuren?
    Bij een positief antwoord zou ik dit "project "durven aan te gaan.

    Henk ,
    In Maarssen
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ongetwijfeld zullen Flybarless units deze configuratie aan kunnen.
    Maar ik zou hem toch ombouwen tot hetzij 3-punts, hetzij 4-punts aansturing, want de oude Heim-aansturing is een beetje gevoelig voor speling, en heeft van nature een heel klein beetje koppeling tussen Pitch en elevator.
    Daarnaast zijn de krachten op de servo's wat onevenredig verdeeld: de rol servo's moeten samen de hele pitch doen (redden ze zat, daar niet van, maar doen maar de helft van de "rol-kracht". De elevator servo moet die beweging echter geheel in zijn eentje doen.... In driepunts opstelling krijgt iedere servo voor elke beweging exact dezelfde krachten te verduren. Zelfs bij de bewegingen waar de servo zelf niet aan deelneemt.

    Welke unit? dat weet ik niet, moet je de experts vragen. Al weet ik van de mensen om mij heen dat bijvoorbeeld een Bavarian Demon goed met de 9202 overweg zou moeten kunnen.

    Je kunt in principe gewoon de flybar verwijderen, en de aansturing rechtsstreeks op de bladhouder-armen kunnen aansluiten. Ik heb een heli precies zo omgebouwd en die vliegt prima. Je moet dan wel de servo-hevels fors inkorten, en mogelijk is het verstandig de tuimelschijf te vervangen voor eentje van Vario (Als ik me goed herinner, was de Heim Tuimelschijf van kunststof met aangegoten kogels?).

    Je moet in deze mechanieken GEEN flybarless rotorkop met knetterharde demping gebruiken, de kans op onacceptabele vibraties is dan erg groot. Tenminste, mijn Bell 47G ging daar als een achterlijke van trillen.

    In principe moet het kunnen, ik heb zoals gezegd een heli in zeer vergelijkbare configuratie vliegen....
     
  3. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Klinkt redelijk positief al met al. De tuimelschijf is van metaal maar 4 punts , waarschijnlijk met een Bavarian Demon te doen. Ook heb ik nog een Vario -120 gr. tuimelschijf die op vrijwel elke fbl unit ook makkelijker uit te voeren is. En inderdaad is het mechanisch aanpassen van de kop ook niet zo moeilijk.Dan even goed kijken hoe - de wel links draaiende rotor - de tuimelschijf aan de bladhouders koppelt.
    Leuk dat je ervaring hebt met de Bell 47, dat geeft me moed.
    Ik denk dat ik dat van de winter eens ga aanpakken . Voor vliegen, hou ik dan mijn winterslaap!
    Dank voor je reactie.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Graag gedaan!

    Nogmaals, vergeet niet de servo hevels in te korten... je moet van ongeveer 17 mm hevellengte naar 10.... En je hebt een swash driver nodig, maar die kun je zo bij Vario kopen....
     
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.789
    Locatie:
    hengelo
    Ik heb een aantal jaren geleden een uni mechaniek FBL gemaakt. Qua rotorkop allemaal geen probleem. Het uni expert systeem heeft standaard een 120 gr aansturing. Ik heb er uiteindelijk niet veel ervaring mee opgedaan. Het laatste wat ik me herinner is dat ik een glitch erin had die sporadisch optrad. Verder vloog het prima. Ik heb er de 4041 servo's op de tuimelschijf die naar mijn idee toch wel erg langzaam zijn voor een FBL systeem, maar ik heb er geen bewijs voor. Het is maar een gevoel.
    Kijk anders ff hier: http://www.modelbouwforum.nl/threads/3digi-fbl-en-experimentele-zaken.180132/

    Steven
     
  6. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Ok, die 10mm op de servohevel was ik reeds van plan , zoals dat ook het geval is met mijn huidige T-rex-en .Ik had ff moeite met het woord swashdriver ,maar je bedoeld waarschijnlijk de meenemer. Als de bestaande meenemer niet voldoet ,kan ik zeker een alternatief bij Vario of Mikado vinden. Ik heb redelijk goeie ervaring met Beastx ,dan ga ik die het eerst proberen.
    De winter is er nog niet ,dus voorlopig alles op het planbord.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik geloof, dat de Beast wel iets moeizamer werkt met analoge servo's (weet ik niet zeker, ik heb nul ervaring met FBL) in verband met de wat minder snelle servo's.
    Maar drie 9202's in driepuntsopstelling (of 4 stuks in vierpunts opstelling) zijn ruimschoots genoeg om handmatig te vliegen. DAT weet ik uit eerste hand...

    Als het niet wil, ligt dat dus niet aan de mechanische capaciteiten van de servo's maar aan of de Beast er mee overweg kan....

    De Bell 47 G vliegt namelijk met stokoude Hitec 625 MG's (of 645, ik onthoud het nooit, de traagste van de twee in elk geval)
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Let wel even op... bijna alle hedendaagse fbl stabilisaties hebben GEEN ondersteuning voor analoge servo's..
    Oftewel, aansluiten, vlam, en over met de servo's.

    Zoek dat wel even uit voor je het spul aansluit.
    Moet specifiek vermeld zijn.. anders kan hij doet ie het niet..
     
  9. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    In de manual van de oudere Beastx ( AR7200) staat dat analoge servo's niet hoger dan op 50 hz mogen werken,ergo zou dat kunnen .
    Maar in de nieuwe beast plus lees ik daar niets over.
     
  10. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is in elk geval info waar je iets mee kan.
    In de manual van de nieuwe beast zul je toch kunnen zien wat er naar de servo`s wordt gestuurd ?
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is de de oude frame-rate/herhalingstijd van 20ms, zoals die al een 40+ jaar gebruikt wordt.


     
  12. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    DSC01134.JPG het corpus delictum DSC01134.JPG
     
  13. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Inmiddels heb ik de ombouw voltooid. De elevator servo is nu direct achter de swash geplaatst en drijft dus zo de elevator aan. De haakse aansturing van de aileron heb ik aan beide kanten gereduceerd (dmv de aanwezige gaatjes) naar ca 75% van de uitslag.
    Een AR7200 stuurt nu alles FBL aan. De swash zelf heb ik vervangen door een 3-punts vario-swash van 120gr. De meenemer zit nu aan de bovenkant muurvast gelijmt.
    Bij de setup van de ar7200 kon ik de 3-puntspitch keurig recht krijgen.
    In de komende weken hopelijk een test vlucht maken ,hoewel het weer niet meezit. DSC03730a.JPG
     
  14. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Vraag: weet iemand of de Beastx deze linksdraai-heli zonder problemen kan sturen?
     
  15. HI2013

    HI2013

    Lid geworden:
    12 aug 2013
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Maarssen
    Het originele Heim-mechaniek en ook de Vario-swash hebben beide een meenemer waarvan mij iets opvalt en verschilt met de moderne FBL meenemers.
    Als ik de hoofdrotor bladas in het verlengde zet met de staartboom ,zie ik n.l. dat het "meeneem-punt " ( in tegenstelling wat ik dacht) net even daarvoor op de swash aangrijpt. Ik had verwacht dat dat punt exact in één zou liggen, e.a. is mij nooit eerder opgevallen. Bij mijn FBL heli's is dat wel exact in 1 lijn met de staartas en langsrichting.
    De vraag is nu : waarom is dat bij Heim en Vario zo? en gaat dat verschil problemen opleveren bij de FBL situatie? We hebben het dan over ca 2 graad.
    Ik hoop dat iemand daar antwoord op kan geven.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    Een meenemer is maar een meenemer.
    Die neemt alleen de middenring van de swash mee, heeft verder geen functie.

    Verder, indien er in de software of in de handleiding niet wordt gesproken over rechts of linksdraaiende heli's, is de estab gemaakt voor rechtsdraaiend.
    Zet je dat op een linksdraaiende heli, krijg je hele rare effecten.

    Heel de software is ingericht op rechtsdraaiend..
    je kan het proberen, maar dat zou ik eerst even op een minder kritische heli doen..
    Met name op snelheid of met wat wind zou ik een incorrecte eerste input vanuit de estab verwachten, waardoor hij eerder gaat dolfijnen etc.
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Jij gebruikt de pitchcompensator als meenemer, en die heeft idd. iets van 2 graden voorloop. Je kunt daarvoor in de plaats een andere meenemer van Vario plaatsen en die kun je gewoon op nul graden zetten.
     
  18. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Als je de middenring van de swash te veel verdraait, heb ik het idee dat je imputs ook verdraaien, en dat wil je volgens mij niet. Maw het is iets meer dan een meenemer.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    O wacht. Ik zit net te verzinnen dat jullie inderdaad een punt hebben ;-)
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Beastx zou zeker met een linksdraaiende hele moeten werken maar wel op letten dat de Swashplate sensor directions goed ingesteld staat EN CONTROLEERD met de werking van tegen compenseren(ook de Tail) ergens uit me hoofd van Beastx setting "M" in het setup menu....
    S6 met het instellen en Controleren!
     

Deel Deze Pagina