Heim Star-Ranger goes Electric

Heel mooie vlucht van je star-ranger, ik hoop dat ik ook zoveel power heb :)

Bedankt voor de video maar ik heb het tandwiel al zonder vliegwielkoppeling op mijn motor geplaats!
 
Bedankt voor de leuke reacties mannen! Net weer lekker voor het eerst 's avonds gevlogen, vanaf komend weekend weer een uurtje meer!:banana:

Ik vind het zelf een betere oplossing, zonder centrifugaalkoppeling. ECHTER je ESC moet wel voldoende "soft" aanlopen en dat hoeft met een koppeling ertussen niet. Ron, ik denk overigens niet dat er vermogen verloren gaat in die koppeling ervan uitgaand dat deze goed uitgelijnd is, het geeft alleen meer gewicht.

Heel mooie vlucht van je star-ranger, ik hoop dat ik ook zoveel power heb :)

Bedankt voor de video maar ik heb het tandwiel al zonder vliegwielkoppeling op mijn motor geplaats!
 
Dat ziet er goed uit, simpel en effectief.

Volgens mij ziet het in de Kavan ombouw set nog wel met de koppeling. De kopeling zit dan ook in de eerste overbrenging na de motor. Geeft wel een soepel verloop van aanloop en een extra zekerheid ten opzichte van autorotaie.

Helaas niet realiseerbaar voor mij. Geen 230V~ op onze club aanwezig, dus wordt het maar twee vluchten vliegen met z'n schaal kist. Of extreem veel spenderen in accus en laders.

Groetjes Rob.
 
We zijn inmiddels een paar maanden verder en de Heim is echt mijn favoriete heli geworden. Ik heb tientallen vluchten gedaan en zelfs een (tweedehands gekocht) 10S accupakket versleten wat mij dan weer niet echt vrolijk stemde. Maar het is hobby en inmiddels heb ik alweer een nieuwe SLS ZX 10S5000mAh erbij.
Je kunt rustig rondvliegen met de Heim, ook bij wat wind, maar als het hard moet dan kun je hem met spectaculair klapperende bladen in de rondte smijten zonder dat je meteen met het zweet in de handen staat. Erg goedmoedig vlieggedrag dus.

Tijd voor weer een verbetering :cool:. Omdat maatje Han en ik een kit aan het ontwikkelen zijn om een SkyFox (=Heim nazaat...) naar elektrisch om te bouwen is het een kleine stap naar de Heim, omdat er alleen "oren" toegevoegd moeten worden hiervoor. Maatje Martijn heeft e.e.a. in CAD verwerkt qua sterkeberekeningen enzo. Dus heb ik nu 2 proefmodellen professioneel gelaserd en gezet hier liggen. Eentje is voor Albertino en de andere voor mezelf. Mocht je ook zo'n setje willen laat het me weten want ik heb nog geen idee of de vraag groot genoeg is om ze uiteindelijk in kleinserie te laten produceren. De prijs zal iig heel redelijk worden.

Newmount002.jpg


De bodem bestaat uit 2 plaatjes die met speciale superlijm aan elkaar gezet zijn voor extra draagkracht. Het gewicht van de oude was 194 gr, van de nieuwe slechts 92gr!
De productieversies zouden zwart worden geanodiseerd maar deze is nog even met de hand zwart gespoten.

Newmount006.jpg


Hier zie je het hele boeltje gemonteerd, alles past precies voor de al aanwezige poelies en de Align 700M/MX motor. De beltspanning wordt afgesteld met een bijgeleverd tooltje. Kan dus niet fout.

Newmount012.jpg


En zo ziet dat er in het echt uit. Onwrikbaar vast en onopvallend. De motorpulley zit nog een mm te laag zoals je aan de uitlijning van de belt kunt zien, dit kan geen kwaad maar de CAD tekening is inmiddels wel hiervoor aangepast.

We gaan weer genieten! :yes:
 
Mooi hoor :) Ook iets voor Bert/Brutus, rigid, zonder stabilisatie-elektronica.
Vraag voor Bert, en anderen: enig idee hoeveel/weinig vermogen er verloren gaat in zo'n centrifugaal-koppeling?

Oeps, deze vraag over het hoofd gezien omdat ik op zee zat:

Theoretisch gaat er in een niet slippende koppeling nul energie verloren, maar meestal stelt men het rendement van een koppeling (platen of centrifugaal) gewoon (natte-vingerwerk) op 95% in verband met wrijving van het koppelingshuis met de lucht, en eventuele verliezen in de extra tandwielen (die men zonder koppeling eventueel niet nodig gehad zou hebben bijvoorbeeld) etc. etc.

Echt hard bewijs hiervoor heb ik niet, maar op de opleiding werd voor tandwielkasten en platenkoppelingen altijd deze waarde genomen, en ik zie ze tegenwoordig nog steeds in installatie-beschrijvingen opduiken. Dus ik denk dat je veilig van een bedrag in die orde van grootte uit kunt gaan.

Groet, Bert
 
Crash!

Vandaag helaas helaas mijn ouwe getrouwe Star-Ranger gecrashed!:(

Het was 100% mijn eigen schuld. Ik deed een manoeuvre die ik al vaak gedaan heb (achteruitvliegend stijgen en dan met een halve pyro omdraaien), maar nu deed ik 'm iets te laag en iets te dicht bij een rij bomen waardoor ik in de haast weg te komen een stuurfout maakte.

IMAGE_107.jpg


IMAGE_109.jpg


IMAGE_108.jpg


De schade aan de romp is niet heel erg onherstelbaar, alleen de staart is flink gekraakt. Het ergste vind ik dat mijn 25 jaar oude rotorbladen van Vario-Jawo (S-slag) kapot zijn gegaan want die maken ze niet meer en die vind ik erg fijn vliegen. Ook de rotorkop is bijna volledig vernield en de prototype-PoweRotoR Heim E-conversie is onherstelbaar vernield.

Ik ga hier geen haast mee maken omdat de fondsen me even ontbreken wegens onzekerheden in mijn huidige baan, maar komende winter zal ik er zeker mee aan de slag gaan.

Positief is wel dat mijn dure 10S5000mAh LiPo, Castle 85HV regelaar, motor, hoofdmech, staartrotor, ontvanger en servo's de strijd overleefd lijken te hebben.

I'LL BE BACK!:cool:
 
Och.... wat ontzettend zonde!

inderdaad vlogen die Jawo-S bladen verschrikkelijk fijn, en als de rest van de heli nog te repareren is, is dat eigenlijk toch wel een groot verlies....

Wacht effe: volgens mij heb ik in de vliegschool nog een goede onbeschadigde set Jawo-S bladen op een van de lesheli's zitten.

Als je er belang bij hebt, en jij hebt een setje gewone symmetrische Vario 1500 mm bladen liggen, wil ik wel gelijk over doen. Want voor lesgeven vind ik die Jawo-S weer minder geschikt. Helaas zul je even moeten wachten tot ik weer thuis ben, maar dat zou met iets meer dan een week het geval moeten zijn.

Groet, Bert

PS: Als ze er nog zijn, dan zijn ze waarschijnlijk een jaar of tien oud maar is er pas dit voorjaar voor het eerst mee gevlogen (ze zaten bij een maar half afgebouwde Panther die we opgekocht en als lesheli afgebouwd hebben). Dus lang op de plank gelegen en hooguit 10-20 vlieguren
 
Laatst bewerkt:
Hoi Brutus, bedankt voor je medeleven! Ik heb zelf geen halfsymmetrische bladen liggen, maar ik weet er wel een setje te liggen. Eens vragen of ik daar een dealtje mee kan maken.

Nou ik de boel wat nader bekeken heb, valt me de schade toch eigenlijk nog mee als je de enorme "klapper" die hij maakte in ogenschouw neemt. Ik was al van plan de romp te spuiten deze winter... altijd reden voor uitlokken van pech. Hij viel op de rechter zijkant waardoor de staartotor helemaal intact is en het mech via de rotorkop naar links gedrukt, spanten en motordrager daarmee vernielend.

We keep in touch!

Och.... wat ontzettend zonde!

inderdaad vlogen die Jawo-S bladen verschrikkelijk fijn, en als de rest van de heli nog te repareren is, is dat eigenlijk toch wel een groot verlies....

Wacht effe: volgens mij heb ik in de vliegschool nog een goede onbeschadigde set Jawo-S bladen op een van de lesheli's zitten.

Als je er belang bij hebt, en jij hebt een setje gewone symmetrische Vario 1500 mm bladen liggen, wil ik wel gelijk over doen. Want voor lesgeven vind ik die Jawo-S weer minder geschikt. Helaas zul je even moeten wachten tot ik weer thuis ben, maar dat zou met iets meer dan een week het geval moeten zijn.

Groet, Bert

PS: Als ze er nog zijn, dan zijn ze waarschijnlijk een jaar of tien oud maar is er pas dit voorjaar voor het eerst mee gevlogen (ze zaten bij een maar half afgebouwde Panther die we opgekocht en als lesheli afgebouwd hebben). Dus lang op de plank gelegen en hooguit 10-20 vlieguren
 
Hoi Marco,

Hehe, sorry,maar ik moet wel een beetje kieskeurig zijn: ik wil er dan graag een setje gewone standaard Vario symmetrische (bij voorkeur nr 403/5) voor in de plaats (zijn volgens mij ook de goedkoopste Vario bladen die er zijn), om de volgende reden: ik heb nu twee lesheli's met die standaard bladen, en eentje met die Jawo-S bladen. Dat levert een verschillend vlieggedrag op, en dat probeer ik juist te vermijden. Is wel zo prettig als een leerling met afwisselende instructeurs (en dus heli's) vliegt, dat ie niet iedere keer om hoeft te schakelen naar een ander vlieggedrag. Voor het hooveren maakt het niet zoveel uit, maar met name met het leren rondjes vliegen zijn de Jawo-S als lesmateriaal wat nadelig: Ze geven gewoon teveel lift waardoor leerlingen onnodig veel moeite hebben om de snelheid in de hand te houden, en dat is met standaard bladen al lastig genoeg. Vandaar dat ik liever drie heli's met dezelfde bladen op het veld zet.

Groet, Bert

PS: sommige dingen hoeven niet op het forum, kunnen ook per PB, is onderweg.
 
Inmiddels vliegt mijn herstelde Heim-mechaniek weeral rond in de vorm van een (ook 25 jaar oude) Star-Trainer, maar de zwaar beschadigde Ranger romp is voorlopig even netjes weggeborgen.

Nu stond er hier op MBF een nieuwe romp met mechaniek te koop, en na kort contact met eigenaar Helmut heb ik deze beide over mogen nemen!:D

Dit is echt zeldzaam materiaal wat je gegund moet worden en ik wil hierbij Helmut dan ook bedanken voor zijn empathie met mijn "oldie" gekte.

Zowel de romp als mechaniek zijn in zeer goede staat en afgezien van wat stof SPLINTERNIEUW. ik zal deze de komende winter op het gemak op gaan bouwen, het moet een echte kopie worden van Ewald Heims' wedstrijdmachine uit midden jaren 80". Ik hou hem origineel zoals Ewald bedoeld had (maar met E-drive) en zal dus geen vario tuningdelen toe gaan passen.

Foto0034.jpg


Foto0035.jpg


Hier zie je het originele kleurenschema zoals toegepast op die van Joop van Lent bij onze gezamenlijke vlucht in Hulten.

Star-Rangers-1.jpg
 
Da's een mooie meevaller om een nog ongebouwde Star Ranger te vinden! Helemaal met het originele mechaniek zijn ze volgens mij behoorlijk zeldzaam.

Ik denk nog steeds met enige heimwee naar de mijne terug (die was niet origineel Heim maar vloog wel lekker....).
Veel plezier met de bouw, de E-conversie, en we zien de plaatjes vanzelf verschijnen denk ik?

Groet, Bert
 
Dat wordt weer een lust voor het oog deze winter. Lekker op de bank Marco's draatje doorlezen.
Veel succes met de wederopbouw van de Star Ranger.

Groetjes Rob.
 
Hallo Marco,

Veel succes met de wederopbouw van de Star Ranger ook van mij.

En niet de foto's met een bouwverslag vergeten.

Groeten

Helmut
 
Intussen is er veel werk verzet om de Star-Ranger weer in vliegende staat te krijgen. Omdat ik het zonde vond om de beschadigde romp te dumpen, en ik de nieuwe romp van Helmut nog even wil bewaren besloot ik tot de "military look" voor de Ranger. De Bell Kiowa OH-58A/B is een JetRanger voor militaire doeleinden. Als je goed kijkt dan zie je dat de Star-Ranger niet helemaal op schaal is met deze heli, maar toch besloot ik tot een lookalike. Deze heeft afgelopen zondagmiddag de eerste "echte" rondvlucht gehad. Er zijn nog wat details af te werken maar we komen in de richting van het eind.

De bedoeling:

2140874954_03aa3eda51_b.jpg


1511828-1.jpg


Het was de bedoeling een betaalbare "fun" heli te bouwen om lekker mee rond te scheuren. De cockpit van mijn model is voorzien van eenvoudige instrumenten en stuurknuppels + voetensturen.

DSC00870.jpg


De linker piloot stuurt, de rechter zou dit ook kunnen maar ik vond het mooier de "pitchhand" te kunnen zien. De rechter dame hangt nu nog lekker uit de deur maar zal in de toekomst zelf aan de bak moeten als piloot van de in aanbouw zijnde Alouette III... :mrgreen:

DSC00869.jpg


Op het RCHeliparts veld:

DSC00862.jpg


De vloeren zijn met waterproof 600 (zwart) schuurpapier bekleed, dat geeft een realistische look-and-feel. De achterwand is in het echt voorzien van grijze dempingsmat met ruitjesvormig weefpatroon. Ook dit is waterproof schuurpapier waar de ruitjes op getekend zijn. Ik zag al wat grotemensenvingers "testen" of dit nou echt stof was of niet...

DSC00865.jpg


DSC00867.jpg


DSC00868.jpg


Zoals je ziet moet er nog een mooie "achterbank" gemaakt worden die de (blauwe) accu aan het zicht onttrekt. De accu + BEC bedrading zit compleet onzichtbaar weggewerkt onder een luikje in de vloer. Ook moet er nog een kenteken op de bovenkap komen plus wat kleine andere details. De heli vliegt in ieder geval GEWELDIG met een lekker loom vlieggedrag wat erg aan de echte JetRanger doet denken. Het is erg mooi om "door de heli heen" te kunnen kijken met minimaal mechaniek in het zicht. Lekker rondknallen kan ook natuurlijk met inachtneming van het gewicht. Power is er in ieder geval zat aan boord met de PoweRotoR aandrijving met Align 700M motor.
Nu ga ik op zoek naar een paar waarheidsgetrouwe militairen die met grote guns in de achterste deuropeningen kunnen plaatsnemen.

Groeten, Marco.
 
Mooi Marco!

Inderdaad erg fraai dat je er door heen kan kijken, de aandrijving is mooi geminimaliseerd :-)

Have fun!

Gr, Roy
 
Nog geen tijd gehad voor de achterbank, maar ben er volop mee aan het rondknallen!:p Met dank aan Dylan voor de mooie foto's!

IMG_6066-BorderMaker_zps042b8adb.jpg

IMG_6158-BorderMaker_zps238c6151.jpg

IMG_6210-BorderMaker_zps79c190b1.jpg
 
Back
Top