Helaas....

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 3 jul 2019.

  1. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.734
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lees net op Facebook, dat ASP er dus mee opgehouden is...

    dat is dus flink balen!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.423
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is een beetje erg jammer..
    wel te verwachten na die lange stop van laatst..

    wordt de vraag welke leverancier dan nog wel onze geliefde motortjes blijft maken..
     
  3. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.734
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op dit moment zijn er nog Saito, OS, NGH en (heel beperkt) Enya, voor zover ik weet, plus nog in Engeland PAW dieseltjes.
    Norvel (NV) in het oostblok schijnt ook nog te bestaan.
    Wat ik ERG vervelend vind, is dat OS en Saito allang geen "mooie" motoren (zoals de kleine boxers) meer maken, en sowiso geen enkele fabrikant nog iets significant kleins maakt. ASP was nog de enige die een range vanaf 1,5 cc tot aan 15 cc maakte....

    De lol begint er wel behoorlijk af te gaan....
     
  4. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.734
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh ja... NovaRossi bestaat ook nog steeds....
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.245
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Ach er duikt wel weer een andere Chinees op. Is gebruikelijk daar.
     
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.980
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    OPS dacht ik ook nog...
    Maar wat een triest nieuws.

    Weston UK heeft nog mooie motoren...

    En hoe zit het met Laser? Zijn die nog in bussiness?

    Probleem... ASP was de hoofdproducent... Magnum, PH (Lindinger)
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.227
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Er zijn nog wat kleinere bouwers ook.
    Redfin trok mijn aandacht i.v.m de opleving in VV dieselkistjes.
    [​IMG]
     
    Ton van Munsteren en H.B.Busking vinden dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.734
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Blijkbaar kun je leven van "een paar" motoren van een paar duizend euro per stuk, maar niet van duizenden motoren van 100 euro per stuk...

    Uitermate jammer....
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.734
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laten we het hopen... al heeft ASP er toch minstens 25 jaar in omgespeeld, en maakten ze ook andere merken. En dan bedoel ik niet Magnum of CS want dat zijn gewoon ASP's met een ander logo, maar ze maakten ook de Evolution motoren... En dat is zonde...

    Van mij mag NGH de productie-lijn overkopen, dan vlieg ik wel even een maandje naar China om ze te vertellen hoe ze carburateurs moeten maken :D :D :D
     
    toostbeek, serge pot en H.B.Busking vinden dit leuk.
  11. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    340
    Locatie:
    Waalwijk&Haaren
    Ik heb nog een nieuwe Enya .15 in de aanbieding :D
    Staat op een Terry als iemand die nog kent :rolleyes:

    SC hebben we ook nog zag ik bij Hobby-In!
     
  12. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.734
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Terry was toch dat rode Graupner kistje? Oorspronkelijk voor alleen richtingsroer en gas?

    En helaas. SC is een van de "badges" van ASP, en dus komen die motoren ook niet meer.... Dennis had het er over, dat hij 28 Juni weer leverbaarheid verwachtte, en het lijkt er op dat 28 Juni gewoon D-day was (Decision day) voor ASP...
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.344
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Inderdaad jammer van ASP. Maakte leuke betaalbare motoren van eigenlijk een prima kwaliteit. Blijft er straks alleen nog electro over?
     
  14. hobbyist

    hobbyist

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    2.292
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Nee pulsjet ;)
    Motor enigszins zelf gemakkelijk te maken.
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    693
    Locatie:
    Almere
    Jammer uiteraard dat er weer een fabrikant stopt. De reden is wel te raden, de winst per motor is natuurlijk zeer gering en de afzetmarkt is zeer klein geworden.
    Als ik bij mij op de club kijk zijn er ca. 180 leden. Een handje vol vliegt nog brandstof. Dat geldt eigenlijk voor bijna alle clubs. Er zijn er zelfs waar brandstof vliegen verboden is. In Nederland valt er bitter weinig aan te verdienen.
    OS, Saito, Super tigre, YS en nog een aantal blijven over.
    De huidige generatie OS is gewoon goed, ik spreek uit eigen ervaring. SAITO is bewezen goed, zelf gebruik ik een .72 al 15 jaar naar volle tevredenheid.
    ASP is uiteraard goedkoper....Helaas Het is niet anders....

    Grt,

    Arnoud.
     
  16. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.734
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik had eerder verwacht dat OS er mee zou stoppen, dan ASP (beter gezegd, dat OS iets anders zou gaan doen, zoals electro of de grotere benzinemotoren).
    Nou ja... we zullen Trump maar de schuld geven, met zijn import-tarieven op chinese spullen...:mad:

    Hoe dan ook, het is en blijft jammer, omdat toch min of meer de "bodem" er onderuit geslagen word, met het wegvallen van de betaalbare instapklasse.

    Nou ja, met wat geluk neemt iemand het over, maar ik denk eerlijk gezegd van niet....
     
  17. glasbloazer

    glasbloazer

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Alem
  18. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.437
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
    Terry.jpg
     
  19. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.344
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Je had een Amateur en de Terry. De amateur was bedoeld voor 0,8 t/m 1,5 cc en was volledig houtbouw. De Terry had schuim ingedekte vleugels en was ook voor 1,5 cc. Zelf wilde ik een Amateur bouwen met 0,8 cc Cox. Is er nooit van gekomen. Mijn eerste rc model was een Q-tee met Robbe economic 2 kanalen 27 MHz en een 0,8 cc baby bee. Dat waren mijn eerste stapjes in rc land.
     
  20. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Oldeholtpade
    Zonde zeg. Net een FS400 AR van Femmo overgenomen. Zullen wel collector items worden die ASP motoren;)
     

Deel Deze Pagina