Helaas....

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 3 jul 2019.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.346
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Ik denk dat er niet zoveel aan kapot gaat bij normaal gebruik, of je moet crashen. Ik heb wel een paar keer lagers moeten vervangen. Ik heb ze toen besteld bij Nauta in Utrecht.
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hee, wat gaaf dat jij hem hebt... Issie dicht in de buurt! Wat voor kist gaat er achter komen te hangen?
     
  3. jan

    jan

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Waalwijk&Haaren
    Klopt die Terry, kon zelfs rugvlucht met alleen richtingsroer.
    Alleen had de mijne kleine verdraaide achterlijsttipjes voor meer overtrekstabiliteit, zie ik bij mijn nieuwe aanwinst niet terug.
    Ach de komende jaren eens bekijken of het weer brandstof wordt of elektro en puur voor de nostalgische fun,
    toch alweer ruim 35 jaar geleden van mijn vliegcarrière ;)
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb niet al vonk-motoren bekeken maar het lijkt erop dat ze die allemaal nog wel doen. Bert ook weer blij. Bijvoorbeeld onderstaande 4-cylinder boxer.

    www.mvvs.cz/mvvs_190_e.html

    [​IMG]
     
  5. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helemaal nie! Weet je wel hoe GROOT dat ding is?

    Ik wil KLEIN benzine vliegen....
     
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Metanolmotorenproductie bij MVVS is gestopt. Overigens al jaren!
    Super Tigre wordt niet meer gemaakt. Thundertiger weet ik niet. Kwamen niet van ASP af...
    MVVS waren puike motoren. Weggeconcurreerd door OS met mooie worden en strakke marketing-crap
    OSjes zijn zo best niet... MVVSjes waren dat wel. Goed gebouwd.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2019
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Eigenlijk.... als je er goed over nadenkt: Gloeipluggers zijn min of meer volledig uit-ontwikkeld. Vermogen neemt nog steeds (heel licht) toe, maar dat is het dan ook wel.
    Eigenlijk ontzettend jammer dat nooit iemand tijd of moeite gestoken heeft in de kleine benzinestokers.
    Het KAN wel, dat hebben meerdere fabrikanten en hobbyisten ondubbelzinnig aangetoond. Maar wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Anders hadden we nu wellicht een bruikbare range goedlopende kleine peutstokertjes gehad....
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.318
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Maar grotere cilinderinhoud klinkt gewoon mooier, vooral viertakt. Dat is een feit.
     
  9. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Oldeholtpade
    Eeh hij komt op de kast bij de verzameling. En als ik ooit nog eens tijd heb dan... tja wat dan.
     
  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet ik niet.... ik vind 10~15 cc al mooi genoeg klinken, en heb ook geen hekel aan het geluid van mijn 8,5 en 5 cc-tjes.
    En geluid is inderdaad mooi, maar ik sjouw me nu al een breuk aan mijn (overigens heerlijk vliegende en klinkende) BigLift...
     
  11. gordajunior

    gordajunior

    Lid geworden:
    30 nov 2013
    Berichten:
    24
    Locatie:
    oostvoorne
    OS maakt tegenwoordig kleine benzine motoren te weten 10GGT 15GGT en 15gt in het kleinere segment
     
  12. gordajunior

    gordajunior

    Lid geworden:
    30 nov 2013
    Berichten:
    24
    Locatie:
    oostvoorne
    Hallo Bert,
    Is die 15 cc benzine van jou nog te koop,ik wil hem gebruiken voor
    mijn Calmato met span 1.80 gr Willem
     
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Almere
    Saito heeft een aantal jaren al een lijn met benzine versies. De kleinste is 11 cc. Probleem is dat je deze motoren zeer zelden tegenkomt. Er is simpelweg te weinig vraag naar. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom een andere fabrikant er niet aan begint, de vraag is te laag.

    Wat jij doet met het ombouwen van motoren is technisch gezien natuurlijk buitengewoon interessant en leuk. Maar verkopen in grote aantallen ? Je zult dan eerst gedegen marktonderzoek moeten doen.

    Een vraag die ik nog heb is de volgende (off topic) Als ik met een brandstof f3a model vlieg gaat de motor bij figuur vliegen bovenin het figuur inhouden. Om dit op te lossen voeg ik nitro toe aan de brandstof en het "probleem" is weg. Hoe zit dit met benzine? Zal de motor inhouden of heeft deze er geen last van ?

    Grt,

    Arnoud
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Om deze vraag goed te beantwoorden zou ik net zo goed moeten kunnen vliegen als jij, en met dezelfde "klasse" (moderne, courante wedstrijdkisten) als jij... En dat KAN ik (nog*) niet, en ik heb niet zo'n kist... :D :D :D

    Wat ik heb is een stokoude Saphir met een omgebouwde ASP .91 met pijp, en die pijp zit er ook nog eens "zomaar, ongeveer, dit zal wel goed zijn" ingeschoven, en daarmee werk ik mij met hangen en wurgen door de helft van het C-programma...
    Het C-programma bevat geen hele gekke extreem-G figuren, en wat er is, zijn de G-krachten haaks op de romp (positief of negatief) en dat heeft weinig invloed op de brandstoftoevoer.
    .
    Ik draai hogere toerentallen als dat de vorige eigenaar zei te draaien, met dezelfde prop, en ruwweg hetzelfde startgewicht (leeg is hij een haartje zwaarder, volgetankt vermoedelijk een haartje lichter).
    Wat ik merk, is dat de kist in de verticale lijnen bij hetzelfde aanvangstoerental, de ene keer wel goed doortrekt naar boven, de andere keer niet, en dat kan ik niet helemaal verklaren, maar ik denk dat het met de aanvangssnelheid te maken heeft (dat de prop "overtrekt" als de vliegsnelheid te laag is voor het toerental). Dat weet ik niet, het is maar een gok, beetje gebaseerd op dat op de grond de kist duidelijk minder trekkracht heeft dan gewicht, maar in de lucht op de grens van "oneindig verticaal" hangt, en dat een iets langere horizontale aanloop onevenredig betere klim laat zien.
    Ik moet vanwege de motortemperatuur duidelijk met een "regime" vliegen, m.a.w. ik kan niet continue vol gas doorrammen, maar tot nog toe is het eigenlijk geen enkel probleem: in de dalende lijnen stationair, in de vlakke vlucht half gas en in de aanzet naar een verticale lijn volgas, ik zie geen gekke dingen qua motorloop.

    Maar tot nog toe merk ik nergens, dat de motor "inhoudt"... Hij reageert mooi op het gas, gaat iedere keer goed naar vol als ik dat vraag, ik zie wel dat in de verticale lijn het toerental afneemt, maar dat is normaal: hij word zwaarder belast! Een electromotor zal hier met absolute zekerheid OOK toeren verliezen (niet veel, maar absoluut toch wel een beetje).

    Wat ik nog niet weet, omdat ik er nog niet aan toe gekomen ben die figuur te oefenen, is wat er in de tolvlucht gebeurt, een van de weinige figuren waarbij d G-krachten in de lengterichting van de romp staan, en dus WEL invloed op de brandstoftoevoer hebben.

    *en het is maar de vraag of ik ooit op dat niveau zou komen, dus ik zou het helmaal niet erg vinden als een betere piloot dan ondergetekende, eens zou proberen wat mijn Saphir doet als hem het vuur aan de schenen gelegd zou worden... :D

    Dat is dus iets wat ik mij afvraag: Ik denk niet zozeer dat de vraag te klein is, want geloof het of niet, het is de fabrikant die voor een heel groot deel de vraag creeert, en de vraag die er nu is, kwam tegelijk met de opkomst van electro.
    Daarnaast zijn het momenteel hoofdzakelijk de "kleine" fabrikanten zoals Saito, NGH en EVO die iets bruikbaars maken.
    Ik herinner mij dat destijds toen OS hun 15 cc helimotor aankondigden, dat er een geroezemoes van opwinding was, wat snel ophield omdat die motor gewoon niet goed bleek te zijn. Er was dus wel degelijk een markt voor, maar dan moet je wel met iets goeds komen. Iets wat mij, waar het heli's aangaat, ook maar half en half gelukt is (mijn helimotor loopt uitstekend, maar is maar beperkt inzetbaar).

    Maar die vraag was er al behoorlijk lang, getuige dat Merco en Irvine al in de jaren 70 en 80 pogingen deden een kleine benzinemotor op de markt te zetten. Pogingen die in mijn optiek puur op technische gronden niet goed aansloegen (er was nog geen PCM of 2.4 GHz dus ontstoren was "een dingetje", en men kreeg toen de carburatie al helemaal niet voor elkaar).
    Vandaar dat ik mij afvraag hoe de RC wereld er nu uit zou hebben gezien, als er in de jaren 70 en 80 WEL echt bruikbare kleine peutstokertjes op de markt gekomen zou zijn, en die "vraag" dus gevoed zou zijn geweest... Om eerlijk te zijn, denk ik dat we dan nu allemaal benzine hadden gevlogen, en was de methanol de niche-motor voor de wedstrijdvliegers geweest, net als in de echte wereld waar alles op benzine draait, op een paar wedstrijdklassen na (IJsspeedway, TopFuel dragracers, Indycar).

    Allee, da's allemaal wishful thinking, het was niet zo, en het zal nu ook nooit meer zo worden, puur een kwestie van de juiste ontwikkeling op de juiste tijd, en dat is niet gebeurd. Maar ik vraag het me domweg wel eens af: wat als 2.4 GHz 20 jaar eerder gekomen was, wat als mensen als Hans Loetterle hun werk verder doorgezet hadden....
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... dat doen ze.... met een prijskaartje, en de meningen erover zijn verdeeld. Dat zal eerder aan de gebruiker liggen dan aan OS, maar het is lang geen zaligmakend concept, dat "gas&glow"...

    In mijn optiek een typisch geval van de verkeerde hype voeden: het verkoopargument is "joepie, geen ontsteking nodig", terwijl (in mijn optiek dan toch minstens) JUIST vonkontsteking een van de sterkste pluspunten van een benzinemotor is qua betrouwbaarheid en gebruiksgemak.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.438
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Almere
    Ik denk inderdaad ook dat je bij het gebruik van benzine beter een vonkontsteking kunt gebruiken. Voor mijn gevoel krijg je een veel betere verbranding en dus betere motorloop.

    Op prowing heb ik de OS GGT motoren voor het eerst gezien, ze zien er hetzelfde uit als een standaard OS, hebben alleen een andere carb. Geen idee of er inwendig nog aanpassingen zijn gedaan. Lijkt mij eerlijk gezegd niet nodig, het bewijs hiervoor is inmiddels wel geleverd.

    Nog even terugkomend op het verhaal van een benzinemotor in een f3a model. Zo heel spectaculair vlieg ik ook niet. Het wedstrijdvliegen is al weer 14 jaar geleden. Ik hoef me niet meer te meten met anderen, ik weet hoe ik vlieg en wat de beperkingen zijn. F3a heb ik echter altijd leuk gevonden, het blijft uitdagend door de verschillende moeilijkheidsgraden van de figuren. Ik vlieg nu met een Aurora die komt uit dezelfde tijd als de Saphir.

    Voor verticale vlucht moet je inderdaad horizontaal eerst snelheid opbouwen, dat hoorde zo in die tijd. De prop heeft bij lage snelheid nauwelijks trekkracht. Als je dus te langzaam een vertikaal figuur inzet kom je nooit meer goed uit omdat de kracht er niet is om het model door het figuur te trekken. Het beste is om vlak voor de bocht naar vertikale stijgvlucht volgas te geven. De motor moet dus volgas lopen voordat het vertikale figuur wordt ingezet.

    Grt,

    Arnoud.
     
  18. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.508
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Overigens heeft Saito ook flink gesaneerd in het modellengamma voor methanol. Zo is de fraaie .56 verdwenen en hebben ze slechts de .62 nog.

    Uitlatenmerk Hatori is volledig gestopt. Geen opvolging. Met als bij de MAC's uitlaten, al wat eerder terug opgehouden te bestaan.
    Kleine fabriekjes, grote naam en faam.
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.059
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet (ik weet niet of ik dit goed omschrijf) bij de aanvang van de vlakke aanloop het gas op vol zetten, en minstens 2~3 seconden snelheid opbouwen voor een fatsoenlijke verticaal met langzame rol (Victory roll heet dat geloof ik), anders is bovenin de snelheid er uit en is het heel lastig om mooi regelmatig over te gaan in vlakke vlucht. Al met al is dat minder dan 10 sec volgas, en voor de motor geen probleem qua temperatuur. In de wijde halve loop als keerfiguur koelt hij weer voldoende voor de volgende figuur.
    Hoge hoed bijvoorbeeld vergt iets minder aanloop, omdat het maar een halve rol is en dus ook minder "lang" verticaal.

    Dit is ongeveer wat hij doet (en dit is nog zonder motorkap, en zonder pijp).
    Cameraman zoomt in, waardoor het minder hoog lijkt, maar het was een van de eerste vluchten en ik brak de klim af omdat het mij wat hoog begon te worden...

    Hij is met motorkap en pijp duidelijk nog wel beter gaan klimmen, en vooral dingen als meskant gaan beter met motorkap.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    Almere
    Yup, heb ik gezien Ron ! Interessante kist, zit veel aerodynamica in. Ben wel benieuwd wat de gedachtengang van Sylvestri hierbij is. Sommige aanpassingen laten zich raden....zou wel eens met hem erover willen sparren. Ooit heb ik CPLR ontmoet en heb toen een bijzonder interessant gesprek met hem gehad over zijn toen nieuwe Oxalys.
    Blijft bijzonder hoe dit soort toppiloten modellen ontwikkelen. Het kost heel veel tijd en doorzettingsvermogen.

    Grt,

    Arnoud.
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina