heldere ijsblokjes project

Discussie in 'MBF Labs' gestart door ruva, 1 nov 2012.

  1. ruva

    ruva

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    3
    Hey,

    Ik ben nieuw op dit forum. Ben hier toevallig terechtgekomen bij mijn zoektocht naar een waterpompje om heldere ijsblokken te maken. Voordien wist ik niet dat er een modelbouw community bestond en ik vind dit echt fantastisch! Heb nog nooit iets zelf gebouwd, dus zal jullie ervaring goed kunnen gebruiken.

    Ik wil dus heldere ijsblokjes maken (ijsblokjes traditioneel thuis gemaakt zijn opaak wegens trapping van luchtbellen onder het ijs). Op I'net circuleren tal van methoden om dit te doen, maar nooit perfect. Dus wil ik eens proberen via de methode in dit filmpje: pLekp8HajkA[/media] It's Made, Ice Sculptures. - YouTube. Ik moet dus zo'n tank kunnen nabouwen op model, maar weet totaal niet hoe eraan te beginnen. En toch wil ik het proberen, want een professioneel ijsblokjesmachine (dat ijs in laagjes maakt) kost al gauw 1000 euro.

    Meeste onderdelen zijn eenvoudig en kan ik in een doe-het-zelf zaak vinden, maar een waterpompje zou ik nog moeten kopen ergens anders. Had al op deze forums gevonden dat de Conrad AP-333 een goeie optie zou kunnen zijn voor mij, al raadt de fabrikant af om te gebruiken onder de 5 °C (vermoedelijk niks elektronisch, maar omdat onder deze temperatuur al ijs kan circuleren). Hoe zouden jullie aan zo'n projectje beginnen eigenlijk, met een tekening?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Vijverpomje. En de bak heb ik ook wel een idee, alleen hoe groot wil je de bak? Of mischien moet ik vragen hoe klein. En natuurlijk is een tekening maken van hoe je het wilt het eerste wat je doet.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Water eerst koken zodat de opgeloste gassen uit het water verdwijnen.
     
  4. ruva

    ruva

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    3
    Water opkoken (en opnieuw opkoken) is één van de voorgestelde methoden, ja, maar dan nog gaan er terug veel gassen in oplossing tijdens het afkoelen. Resultaat zijn opnieuw onheldere ijsblokjes.

    Hier heb ik een schets van mijn opstelling:https://docs.google.com/drawings/d/1DG0Cl9_MHm7cFsZLMAmWQ_pVwKUTZx5Z4TA6nTNgMLY/edit.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Onder vacuüm >0,01 bar is waarschijnlijk ook wel geopperd?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. ruva

    ruva

    Lid geworden:
    1 nov 2012
    Berichten:
    3
    Neen, nog nergens tegengekomen. Zou kunnen werken, inderdaad. Maar ik heb geen apparatuur om iets vacuüm te zetten/houden.

    Groetjes,
    Ruben
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Geen flauw idee hoever je met een stofzuiger kunt komen, maar zou uit te proberen zijn.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Met een stofzuiger zul je waarschijnlijk wel een aardige onderdruk kunnen creëren, maar geen 0,01 bar of minder.

    MAAR .... al snel stroomt er geen lucht meer door de stofzuiger en is hij zijn koeling kwijt. Dat houdt hij waarschijnlijk geen kwartier vol. :(

    Dirk.

    N.B.
    Uitkoken en daarna afsluiten met een laag olie of parafine is misschien beter. Na bevriezing kun je dat er vanaf halen.
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Onder de 0,01 bar wil je juist niet, Dirk, Met ongeveer 0,01 bar zit je op het triple punt, waaronder de gasfase direkt in vaste fase overgaat, en dat lijkt me geen goed idee.

    Groet,

    Ad
     
  10. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Je kunt van die simpele waterpompjes gebruiken die ook in caravans worden gebruikt. Kosten weinig en zijn ook lekker klein. Te verkrijgen bij elke kampeerwinkel. Circuleren is de beste methode
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb bij Gaggenau gewerkt, daar zat een vreselijk dure koelkast in het assortiment.
    De ijsblokjes waren doorzichtig.
    Het water ging eerst door een SBS koolstoffilter en kwam dan in een badje te liggen waar een metalen ijskoude vorm de ijsblokjes laagje voor laagje opbouwde.
    Het filter is ervoor om zouten en kalk eruit te filteren, deze zorgen voor vertroebeling van het ijs.
    Dus steeds dippen in het badje met gefilterd water tot de gewenste grootte bereikt is.
    Om ze te lossen werd de metalen vorm even opgewarmd.
    Je zou even contact op kunnen nemen met de Bosch TD, dat is de leverancier van Gaggenau.


    GJ
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Mag ik dit onzin vinden? Waarom zou je een hoop tijd en moeite in zoiets onzinnigs als heldere ijsblokjes steken?

    Voor de smaak hoef je het in ieder geval niet te doen...
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Tja, je hebt ook van die mensen die constant bezig zijn met vliegen/varen/rijden, en op het eind weer bij het beginpunt terugkomen en dus geen meter verder zijn gekomen......:confused:

    Groet,

    Ad
     
  14. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik weet dat humor laag scoort op dit forum, maar ik wil het toch proberen.

    Ik denk dat hij er (oog) lenzen van wil maken.
    Tegen de tijd dat je ze uit moet doen zijn ze ontdooit.
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Zoekt en gij zult vinden.......
    Hoewel, met een kokervisie zal dat ook niet lukken, vrees ik.

    Poging mislukt, nog wat oefenen maar?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  16. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Oh, het gaat de gezellige kant op. (pakt bier en chips...)

    Wat de stofzuiger betreft: Ik heb een lichte industriele stofzuiger (Festool CT-mini), die 220 mbar onderdruk genereert. (780 mbar abs dus ongeveer, bij een luchtdruk van 1000 mbar). Alle grotere modellen van Festool genereren 280 mbar onderdruk.
    Het zou me sterk verbazen als andere stofzuigers erg afwijkende waardes vertonen.

    Voor drukken van 10 mbar abs. kom je toch op vacuumpompen uit. Zie bijvoorbeeld Vacuumsystemen.com - vacuumpompen voor iedere toepassing!
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik had juist gezegd dat je niet in de buurt van of lager dan 10 mbar wilt komen, omdat je dan in de buurt van het triple punt van water terecht komt.
    Ik denk daarom dat 280 mbar al aardig zou kunnen helpen om luchtbelletjes uit het water te krijgen.
    Het blijft "denken", het is geen weten(schap). Wellicht werkt de al genoemde circulatie al voldoende, naast schoon water uiteraard.
    Als ik er erg in heb zal ik eens kijken hoe het bij ons gaat, want wij hebben een waterontharder waardoor in ieder geval kalk is verwijderd.

    Groet,

    Ad
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Volgens mij heb jij een vertroebelde blik ;)
    Eigenlijk geen gek idee: dag-contactlenzen met ingebouwde lensvloeistof/oogdruppels. Idee patenteren?

    Ik ben in een filosofische bui vanavond Vincent, een citaat:
    "Why do you want to climb the Mount Everest???"
    "Because it's there."

    (Tot zoëven altijd gedacht dat het een citaat van Sir Edmund Hillary betrof. Leerzaam zo'n forum :))
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2012
  19. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ontwerp dan gewoon een toilet met tefloncoating oid.
    Dat heeft ten minste nut...

    Vincent
    (Die een beetje grumpy is door de wintertijd)
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nou, da's lekker handig zeg, ben je lekker ongestoord bezig je ding te doen, zzzzzzzzzzzzzzwiep, bevind je je opeens naast het toilet, pontificaal gezeten op de droeve doch lekker warme overblijfselen van het avond-eten van gisteren.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2012

Deel Deze Pagina