Helemaal nieuw in de modelbouwwereld

• Topicstarter Topicstarter dennis8670
  • Startdatum Startdatum
D

dennis8670

Guest
Hallo allen,

Ik stel me graag even voor. Ik ben Dennis en afkomstig uit België, Koksijde.

Ik had graag begonnen met statische modelbouw, doch ben absoluut leek hierin en weet dus niets van het gehele gebeuren af.

Na het zien van foto's en projecten meen ik de voorkeur te hebben voor wat betreft wagens en moto's.

Graag zou ik een eerste project beginnen met een wagen.

Doch hoe begint men aan zo een project. Welk materiaal dien je als starter in hius te halen. Welk project met een wagen (type en dergelijke) zou een leuk startersproject kunnen zijn voor iemand met level 0 in het gehele gebeuren.

Waar kan je makkelijk aan alles raken in België, eventueel goede webshops in Nederland, ...

Jullie feedback zou zeer gewaardeerd worden.

Alvast bedankt voor jullie hulp van deze nieuwsgierige beginneling.

Groeten Dennis

Hoi Dennis,

Welkom in de wereld van modelbouw.
Wanneer je vragen hebt of tegen problemen aanloopt aarzel dan niet en vraag om hulp.
Er zijn genoeg mensen hier op het forum die je kunnen helpen.

Wat betreft de spullen die je nodig zult hebben ligt een beetje aan jezelf.
Wil je als beginner aan de slag dan heb je genoeg aan lijm, penselen, verf (zowel potje als spuitbusje)
en andere kleine spulletjes om het jezelf wat makkelijker te maken.
Ik denk dan aan pincetjes, vijltjes, wasknijpers, schuurpapier enz, enz

Ben je wat meer ervaren dan kun je denken aan het aanschaffen van een airbrush systeem( verfspuit op luchtdruk), PE setjes (metalen details delen), enz, enz.

Als model voor een beginner kun je denken aan de modellen van revell.
Dit merk heeft moeilijkheids niveaus op hun doos staan.
level 1 is makkelijk en loopt op tot level 5, het moeilijkste.
Dit zijn vaak auto's zonder of met weinig decals ( decals zijn flinterdunne sticker op waterbasis)
In de modelbouw spreken we van decals niet STICKERS!!
Deze modelen zijn vrijwel over te verkrijgen bij een hobbywinkel.
Ook online zijn ze overal te vinden.

Heb je eenmaal een model gekocht ga dan op internet op zoek naar foto's van het betreffende model.
Hieruit is het vaak makkelijker om de onderdelen te verven omdat je het origineel kunt vergelijken met je model.
Verf is er in twee soorten ,acryl en enamel
Acryl verf meng je met speciale thinner en enamel kun je mengen met terpentine.
verf nooit te dik in 1 keer meerdere dunne lagen zijn beter als 1 dikke.
dit geldt ook voor het spuiten van onderdelen.

Ik hoop dat ik je een beetje duidelijkheid heb kunnen geven over hoe je moet beginnen in de modelbouw.
Er is nog zoveel te vertellen en er zijn zoveel verschillende technieken die je kunt gebruiken dat je het gewoon zelf moet proberen.
Lukt het niet dan begin je gewoon overnieuw en lukt het wel dan zul je zien dat het steeds beter gaat.

Succes met het zoeken naar een geschikt model en wij zien je vorderingen wel verschijnen.

gr. modellmaker

Hallo ik ben Bram en ben net nieuw op dit forum en de modelbouwwereld.
Ik heb sinds kort een boeing 747-400 van Lufthansa en heb er ook verf bij gekocht. Nou las ik op jullie forum dat je bij de enamel verf het moet verdunnen met terpetine. Hoe doe je dat? Kwast in de terpetine en dan in de verf of moet de terpetine in de verf en zoja hoeveel dan? Ook heb hadden ze me aangeraad de airbrush erbij te kopen. Waar dient die voor en wanneer gebruik je hem? Moet die samen met de grondverf ofzo? En waar dient de grondverf eigenlijk voor?

Graag hoor ik hoe ik het beste en mooiste kan verven.

Met vriendelijke groet,
Bram Bosmans

hoi Bram,

Je hebt jezelf voorgesteld in een topic van iemand anders.
Het beste kun je zelf even een nieuwe topic aanmaken en hierin jezelf opnieuw introduceren.

gr modellmaker

Back