Heli afstellen ??????

• Topicstarter Topicstarter Motha
  • Startdatum Startdatum
M

Motha

Guest
hoi allemaal , ik heb sins een week mijn shark 450 van art tech binnen en nou ben ik bezig met afstellen want ,de staart servo werkt nog niet optimaal en gaat naar te veel naar links draaien.
Ook bij het opstijgen staat de swashplate niet helemaal recht van daar dat ie alle kanten op gaat.
Heeft iemand misschien een truckje om een heli normaal te kunnen hoveren.

Heb zelf al een beetje lopen klooien met de servo standen en de stangetjes te draaien maar weet eigenlijk niet zeka of het allemaal wel goed is.

Kan iemand mij helpen met het afstellen??
Voor mensen die niet weten wat een shark 450 is, het is bijna hetzelfde als de trex 450.

Op zich een mooi helietje :)
Enigste nadeel (vindt ik) is de zender die erbij zit.
Op mijn falcon3D van Art Tech zat nl exact zo'n zender en je bent wat beperkter in de afstellingen.

Maargoed.
Je staartservo.
Als je op de zender de gyro in de 'normal' mode zet en de rudderstick in het middel laat dan moet de servo-arm precies 90 graden tegenover de servo lopen. De pushrod die van die arm naar je staartrotor loopt moet zo'n lengte hebben dat de pitch-slider op de staart precies in het midden staat.
Als je de heli nu gaat vliegen (nog steeds in normal-mode op de gyro) dan zal de heli ongetwijfeld een kant op draaien. Je verschuift dan de staart servo net zolang totdat hij bij het hoveren redelijk recht blijft..men noemt dat het neutraalpunt zoeken. Zet je staartservo goed vast en als je nu overschakelt naar Heading Hold mode zal je heli kaarsrecht vliegen.

Je swashplate moet uiteraard bij geen cyclic-stick beweging helemaal recht en waterpas staan.
Trek hiervoor wel even de 3 draden van de motor uit de ESC want op je zender heb je geen throttle hold switch ofzo en je wilt niet dat de rotor ineens ff lekker gaat optoeren :)
Zet daarna je zender op stunt mode en je throttle stick precies in het midden.
Ga nu de servo-linkjes verdraaien totdat je de swashplate recht hebt staan. De zender heeft geen subtrim dus finetunen lijkt me lastig.
Als je de swash recht hebt staan geef dan throttle naar boven. De swash moet ook naar boven gaan en op z'n hoogste punt ook recht/waterpas blijven staan. Zelfde als je de throttle stick helemaal naar beneden doet.
Volgens mij kun je met de draaiknopjes bovenop de zender nog wel een klein beetje pitch afstellen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Succes

Op zich een mooi helietje :)
Enigste nadeel (vindt ik) is de zender die erbij zit.
Op mijn falcon3D van Art Tech zat nl exact zo'n zender en je bent wat beperkter in de afstellingen.

Maargoed.
Je staartservo.
Als je op de zender de gyro in de 'normal' mode zet en de rudderstick in het middel laat dan moet de servo-arm precies 90 graden tegenover de servo lopen. De pushrod die van die arm naar je staartrotor loopt moet zo'n lengte hebben dat de pitch-slider op de staart precies in het midden staat.
Als je de heli nu gaat vliegen (nog steeds in normal-mode op de gyro) dan zal de heli ongetwijfeld een kant op draaien. Je verschuift dan de staart servo net zolang totdat hij bij het hoveren redelijk recht blijft..men noemt dat het neutraalpunt zoeken. Zet je staartservo goed vast en als je nu overschakelt naar Heading Hold mode zal je heli kaarsrecht vliegen.

Je swashplate moet uiteraard bij geen cyclic-stick beweging helemaal recht en waterpas staan.
Trek hiervoor wel even de 3 draden van de motor uit de ESC want op je zender heb je geen throttle hold switch ofzo en je wilt niet dat de rotor ineens ff lekker gaat optoeren :)
Zet daarna je zender op stunt mode en je throttle stick precies in het midden.
Ga nu de servo-linkjes verdraaien totdat je de swashplate recht hebt staan. De zender heeft geen subtrim dus finetunen lijkt me lastig.
Als je de swash recht hebt staan geef dan throttle naar boven. De swash moet ook naar boven gaan en op z'n hoogste punt ook recht/waterpas blijven staan. Zelfde als je de throttle stick helemaal naar beneden doet.
Volgens mij kun je met de draaiknopjes bovenop de zender nog wel een klein beetje pitch afstellen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Succes

alvast bedankt voor de tip gaat morgen effe proberen om te kijken of het helpt.
Ben er zelf ook mee eens dat deze zender niet erg goed is omdat de 3d schakelaar best laag zit heb ik al een hoop brokstukken gemaakt met name rotorbladen.
Begrijp 1 ding nog niet helemaal de servo van mijn staart kan ik 90 graden recht zetten maar de uitslag wordt dan te groot heb bij mijn gyro de limit alles naar min gezet maar lijkt toch iets te veel hebben.
want als ik mijn staart beweeg komt de stangentje bij uiterste stand krom te gaan staan??

Als je servo-uitslag te groot is dan moet je de bal op het servoarmpje iets lager (dichter bij de servo) zetten. Dus dichter bij het hart van het armpje.
De servoarm moet echt 90 graden t.o.v. de servo staan als je geen stickinput geeft in normal mode.

Bekijk anders de filmpjes van Finless Bob op helifreak.com (van de Trex450SE), dan wordt alles een stuk duidelijker.

Ik heb van het weekend voor het eerst gevlogen met mijn Trex450, afgesteld met behulp van de filmpjes en even laten checken door een ervaren heli vlieger (die concludeerde dat die verrekte goed was afgesteld en de filmpjes van Finless zich dus weer bewezen hebben).

Laatst bewerkt:
Ik denk dat Bob 'Finless' White wel een begrip is in de heli-wereld :)
Zeker de moeite waard eens wat uitleg van deze man te bekijken. Je moet wel eerst lid worden van het forum wil je de video's kunnen zien maar het is zeker de moeite waard.
Probeer alleen niet alles omtrend de zender te vertalen naar jouw zender omdat jouw zender het allemaal niet kan :(
Maar de mechanische afstellingen zullen wel redelijk overeen komen.

Bekijk anders de filmpjes van Finless Bob op helifreak.com (van de Trex450SE), dan wordt alles een stuk duidelijker.

Ik heb van het weekend voor het eerst gevlogen met mijn Trex450, afgesteld met behulp van de filmpjes en even laten checken door een ervaren heli vlieger (die concludeerde dat die verrekte goed was afgesteld en de filmpjes van Finless zich dus weer bewezen hebben).

ik heb geprobeerd te registeren maar dat gaat helemaal niet ???
staat dan ( Invalid Referrer Specified) weet niet wat dit wil zeggen.

Dit probleem zegt mij eerlijk gezegt ook niets.
Wanneer komt die melding dan precies ?

hi , heb nu geprobeerd de heli afgesteld maar hij gaat toch lichtjes tegen de klok in draaien, de swashplate heb ik bijna recht kunnen stellen het scheeld niet veel meer.

Maar heb ook bij de site helifreak gezien dat hij alles op neutraal staat dat de servo pootjes ook neutraal moet staan klopt dat?
Want bij mij staan ze niet ik de midden de servo pootjes.

Heb er iemand niet meer tips ? want hoe doen jullie dat als jullie een heli nieuwe uit de winkel koopt moet alles toch ook afgesteld worden ??

hi , heb nu geprobeerd de heli afgesteld maar hij gaat toch lichtjes tegen de klok in draaien, de swashplate heb ik bijna recht kunnen stellen het scheeld niet veel meer.

Maar heb ook bij de site helifreak gezien dat hij alles op neutraal staat dat de servo pootjes ook neutraal moet staan klopt dat?
Want bij mij staan ze niet ik de midden de servo pootjes.

Heb er iemand niet meer tips ? want hoe doen jullie dat als jullie een heli nieuwe uit de winkel koopt moet alles toch ook afgesteld worden ??

Hoi Motha,
De servoarm moet exact in het midden staan van je staartservo. De hoeveelheid uitslag regel je dan door de ball waar de link op klikt zo te plaatsen op de arm dat je een volledige uitslag op de servo hebt en toch niet de boel aanloopt bij de staartrotor. Dat doet men zo omdat op die manier de gyro het beste werkt. De gyro verwacht n.l. een servo die nagenoeg een 100% uitslag/travel heeft in beide richtingen. Ook handig om te weten is dus dat je de staartservo nooit moet trimmen of subtrimmen of de endpoint/travel moet aanpassen in de zender. Dit beinvloed de gyro nadeling. Maargoed op jouw zender kan dat dan niet op het trimmen na....zet je ruddertrim ook in het midden en niet aankomen meer ;) Op sommige gyro's (weet even zo niet meer welke je had) kan je het limiet/bereik afstellen zodat je een goede afstelling tussen gyro/servo en rotor/pitchslider kunt maken.
Dus voordat je het probleem van het lichtjes wegdraaien gaat oplossen zou ik adviseren om eerst te zorgen dat je echt alles haaks hebt staan :)

Zelfde geldt ook voor je cyclic servo's.
Om een juiste afstelling te krijgen begin je met de servoarmpjes...die moeten haaks staan. Vervolgens maak je de pushrods zo lang als nodig is dat je swash compleet haaks staat. Als je swash haaks staat dan stel je de pushrods van je washout zo in dat je washout bij 0 graden pitch ook exact haaks staat (je swashplate zet je ook haaks bij 0 graden pitch) Vervolgens je mixerarm...ook die perfect haaks en als laatste verstel je de pushrods van de rotorbladhouders zo dat ook die perfect haaks staan...oftewel 0 graden pitch geven.
Als je ergens iets niet goed haaks hebt staan zul je ook zien dat je bv geen gelijke pitch hebt in positief en negatief. bv. je positieve pitch is dan bv 12 graden en je negatieve pitch is dan 11 of 10 graden.
Als je alles goed en haaks instelt is de pitch bij zowel positief als negatief gelijk.

Het langzaam wegdraaien van de staart is iets wat bij elke afstelling gebeurt...althans het is mij nog nooit gelukt om de staart vanuit niets meteen in 1x goed neutraal te zetten. Meestal moet ik een paar keer hoveren en verschuiven.
Als je de staart goed hebt afgestelt en je zit in de normal mode van de gyro dan verschuif je de staartservo net zolang op de staartbuis (steeds een klein stukje) tot je heli wel recht blijft bij hoveren. Zet daarna je servo goed vast op de staart en schakel over naar heading lock en je hebt een kaarsrecht vliegende heli :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back