heli afstelling

• Topicstarter Topicstarter bbking
  • Startdatum Startdatum
B

bbking

Guest
Hoi,

ik heb een vraag als beginnend helivlieger; laatst heb ik een gebruikte raptor 30 aangeschaft welke goed afgesteld zou zijn.
Enthousiast de machine meegenomen naar de club en de machine na laten kijken door een aantal heli vliegers aldaar.
Na de controle een proefvlucht laten maken door een instructeur;
met maximale gas komt de heli met moeite los, maar het blok maakt volgens de clubleden echt veel te veel toeren en misschien zou de pitch niet goed staan
Nu heb ik eea. na gevraagd in de winkel waar hij origineel aangeschaft is, de pitch zou goed moeten staan (7 graden?!), maar het zou liggen aan de brandstof.
Bij de heli kreeg ik een restflacon cool power 5% mee, het schijnt nu dat de heli voor 10 of 15% nitro afgesteld is.

Ik heb altijd gehoord dat je het beste zo laag mogelijk percentage nitro kan vliegen.
Maakt het percentage nitro zo veel uit op de performance van de motor (ofwel hij levert bij een lager toerental meer vermogen?!) en is het aan te bevelen om met een blok wat niet veel (is enkel een aantal instructie vluchten mee gevlogen) heeft gelopen meteen te voorzien van 10 / 15 procentige nitro?

de brandstof zal niets doen aan of ie loskomt of niet.
0% nitro of 30% nitro, als je te weinig bladhoek hebt, komt ie niet los.
beter eerst je gascurves en pitchcurves nakijken en je bladhoek nameten of ie klopt.
als je meerdere helivliegers hebt op de club zal er toch wel iemand een pitchmeter hebben.

Meer nitro zal inderdaad wel wat meer kracht geven, maar om te
beginnen volstaat 5%, zelfs om acro te vliegen.
Dus die 10 of 15% heb je niet echt nodig. Een goed afgestelde motor
doet al heel wat...

Als de heli is nagekeken door enkele helivliegers dan hebben ze toch
tenminste naar de pitch-gas curve gekeken en de pitch ook effectief
gemeten?
Hoverpitch ligt ongeveer rond 6° en als maximum wil je toch 8,5° tot

Hover rond de 6 vind ik zelf veel. Ik zal zeggen ongeveer 4 graden. En boven de 11 graden moet je niet komen.

hetzelfde geluid of je het hoofdsproeiertje in een slag dichtdraait :wink:

Ik heb van het weekend een raptor 50v2 ingvlogen en dit ding kwam al van de grond bij +5,5/6 en ongeveer 60% gas dus ik denk dat je de boel toch nog eens goed moet nakijken.

en inderdaad boven de 10 moet je niet gaan vind de motor niet leuk.

ff voor gerard de prutsers haden de staart snaar verkeerd gedraait (staat ook niet echt duidelijk voor een beginner in boek (arf) moet ik zeggen) dit geeft ook een leuk effect al je hem probeert op te pakken. Je heb wel genoeg op de staart (als de bladen dus eigenlijk verkeerd om zitten) maar je kan een kant snel draaien en de andere kant op bijna niet. Zouden het deze week omzetten en volgende week doe ik een nieuwe poging.

gr Remco

dat staat in de kit manual ook niet zo heel duidelijk omschreven nee, je moet hem een kwartslag linksom draaien, nadeel is alleen dat je geen moer ziet in die zwarte pijp.
goed opletten is hier gewenst en altijd even checken voor je de eerste keer de lucht ingaat he !
hoofdrotor rechtsom is staart linksom, en kijken dat de heckbladen er goedom opzitten, heb nogal eens gehoord dat dat ook mis gaat.

@bbking
Veel toeren en toch niet loskomen? Mogelijkheden, in volgorde van waarschijnlijkheid:
  1. Te weinig pitch/collective
  2. Slippende koppeling
  3. Rotordiameter te klein (zijn het de originele bladen?)
Maak je niet druk om nitro, zo'n motor heeft genoeg vermogen om de heli omhoog te krijgen. Nitro is duur, gif voor de motor, gif voor de mensen en in zijn algemeenheid, overbodig.

Bedankt voor de tips mensen!

Heb aan de hand van de tips enige aanpassingen gemaakt en ben gisteren met een lid van de club bezig geweest aan de heli.

God wat ben ik blij dat ik lid ben geworden van een club!

Het was dus inderdaad de afstelling van de machine, hij vliegt nu zijn rondjes (niet door mij zelf gevlogen, moet nog beginnen he), brandstof verhaal was een hoax (en misschien een argument om mij niet met lege handen heen te sturen).
Toerental van de motor is al een stuk terug gehaald, pitch is aangepast, kan nu aan de slag met het afstellen van de servo's (de trim voor naar links sturen is bv. maxed out)

Back