Hallo,
Ik heb zoiets ook bij de hand gehad (was alleen niet mijn eigen terrein), en het hele traject afgelegd tot aan een officiële vereniging mét vergunning.
Een paar dingen moet je voor zoiets in de gaten houden: vlieg je alleen, dan is er weinig tot niks aan de hand, en hoef je alleen aan de algemene veiligheid aandacht te geven. Je mag, buiten de bebouwde kom, vrijwel overal vliegen waar je kan aantonen toestemming van de grondeigenaar te hebben. Ook al is er binnen de gemeente waar je vliegt, een vliegclub aanwezig, theoretisch maakt dit niks uit. Het landelijk reglement stelt daar bij mijn weten niets over. Het KAN wel zo zijn dat een gemeente uitdrukkelijk verbied dat er gevlogen word ergens anders dan op het terrein van een vliegclub, maar dat is dus geen algemene of automatische regel.
Qua geluid zijn er geen grenzen of eisenbehalve dan, dat je geen "overlast" mag veroorzaken. Die geluidseisen/grenzen liggen namelijk pas vast in een milieuvergunning, en als privé-persoon ben je NIET vergunningplichtig. Je mag zelfs aan de rand van een natuurgebied vliegen, erboven als het zo uitkomt. Zolang het geen officieel stiltegebied is tenminste. Natuurbeschermers kunnen je weinig tot niks maken, die zijn nl. geen omwonenden, en dus geen direkte belanghebbenden. ALLEEN omwonenden kunnen klachten indienen over geluidsoverlast, en als die klachten gegrond worden verklaard (en dat worden ze vrijwel altijd omdat geen enkele ambtenaar hier zijn vinger aan wil branden) moet je het veld ruimen.
MAARRRR: zodra je met meerdere mensen, en met enige regelmaat op de zelfde plek vliegt, BEN je voor de wet al een vereniging, en ook al sta je nergens ingeschreven, zijn er geen statuten of bestuur, dat maakt allemaal niks uit. (sterker nog, je bent feitelijk al in overtreding omdat je een vereniging bent die niet aan de daaraan gestelde eisen voldoet). Een vereniging in de categorie gemotoriseerde sporten IS vergunningplichtig, daar is geen weg omheen. De combinatie daarvan, levert opeens op, dat IEDEREEN klachten mag indienen ook al woont de klager bij wijze van spreken aan de andere kant van het land. Zo'n klacht word bij gebrek aan vergunning altijd gegrond verklaard, ook al staat de lokale milieu-politieman verbaasd te kijken dat er in de verste verte geen sprake is van overlast, verstoring of milieuverontreiniging. Enige remedie daartegen is een sluitende (milieu)vergunning voor de locatie waar je wilt gaan vliegen. Die moet je hebben vóórdat je als vereniging ergens gaat vliegen, en zijn er klachten voordat de vergunning erdoor is, dan is je vergunningaanvraag al vanaf dat moment min of meer kansloos. Een redelijke kans maak je echter, als je duidelijk bij de gemeente toestemming vraagt dat je alvast gaat vliegen op de locatie, bij wijze van proefperiode. In dat geval worden klachten meestal behandeld alsof er reeds een vergunning is (gedoogperiode) en word er gekeken naar de redelijkheid van de klacht, met inachtneming van wie de klacht indient. En mogelijk word de klacht dan afgewezen. Maar dat is wel een risico, want nogmaals, ambtenaren branden niet graag hun vingers, en zijn dus geneigd je aanvraag af te wijzen om van het gedoe af te zijn.
OPM: eerlijk is eerlijk, in de gemeente waar wij vliegen (weststellingwerf) troffen we ambtenaren die wél bereid waren enige risico's te nemen met de proefperiode, en zijn we vanaf het begin enthousiast ontvangen, en ontzettend goed begeleid bij het traject van aanvragen!
Dit verhaal over vergunningen geldt ook als je met meerdere mensen op jouw eigen terrein wilt vliegen.
Heel bot gesteld komt het er op neer, dat wild vliegen kan, maar dan moet je zorgen dat je in je eentje blijft, en er niet "gezellig" iemand bij komt staan te vliegen. Vanaf dat moment ben je in de gevarenzone....
En wat je allemaal voor zo'n vergunning nodig hebt.... pfffft!
Groet, Bert