Heli doet het niet.

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door The-Old-Garage, 16 jan 2015.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.387
    Locatie:
    Rotterdam
    Toch wat beter op de tank letten dan ;-)

    Autorotatie, tuurlijk kan dat.
    Onder de 5 meter hoogte ong. 0 graden of iets positief geven.
    Heli valt dan vrij vlot, maar dan draait de rotor dicht bij de grond nog hard genoeg om op het laatst nog ff vermogen te geven om te remmen, en netjes te landen

    Daarboven, -2 pitch ong geven.
    Heli komt nu vrij vlot omlaag. Maar de rotor houdt zichzelf nu op gang, en toert evt zelfs op.
    Hierdoor kun je laag bij de grond remmen, en hem neerzetten.

    5 meter is de kloterigste hoogte om een motoruitval te hebben.


    Zo laag als jij meld, zou in principe gewoon normaal neerzetten afdoende moeten zijn.
    Vlot omlaag, uitflaren, gebruik maken van je moment en snelheid.
    Luisteren naar de rotor, hoeveel zit er nog in?
    Je hebt alleen geen 2e kans.

    Oefen dit op de sim...

    In het echt kun je dit ook oefenen.
    Beginnen door op 1 meter hoogte throttle hold erop te zetten.
    En neerzetten. Wel zorgen dat de throttle hold goed is ingesteld..

    Dan naar 2,5 meter.
    Dan bv eens proberen op 15 meter, en laten autoroteren naar 5 meter.
    Daar het gas er weer op. Niet meteen pitch erop, laat hem ff een tel op toeren komen.
    En zo verder.
    Wen aan dat tikkie negatief boven de 5 meter. En het rustig en in 1 keer neerzetten daaronder.
    Later kun je dit aan elkaar knopen.
     
  2. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.562
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toch. eerst maar beter die brandstoftank in de gaten houden, en eerst maar eens leren vliegen voor je leert autoroteren....

    Hoe lang hoover je ongeveer met een tankje?

    Alles korter als 12 a 13 minuten, is toch wel een beetje een erg vette afstelling. De meeste beginners hebben hun goesting vóór de tank leeg is...

    Groet, Bert
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    de uitleg van @student: is super o.k.,
    maar wat @brutus: vertelt is nog belangrijker,
    leer eerst maar vliegen,
    dat is zeker niet boos bedoelt,
    maar meer : het kost je snel een heli
     
  4. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Hehe, indd.

    Om het af te leren heb ik nogmaals een vraag :D

    Ik weet dat ik een Thunder Tiger Raptor 50 heb. Aleen niet de welke...
    Ik moet nieuwe tail blades kopen maar weet niet welke type Raptor.

    Maakt dit uit en wat is het verschil tussen de verschillende raptors ?

    -Raptor 50 SE
    -Raptor 50 Titan
    -Raptor 50 V2

    Thanks
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ..wat dan maar de verschillen zijn, weet ik niet,
    maar als je de origineel 95 mm bladen gebruikt,
    zou het zeker goed zijn,

    de bladen moeten groter of kleiner zijn,
    als je heel veel met de RPM speelt,
    ga je door een grotere motor-pin bv. boven een bepaalde RPM
    moet je kleinere bladen gebruiken
     
  6. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Ok, m.a.w. het gewoon houden :)

    Thanks !
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.387
    Locatie:
    Rotterdam
    in theorie zijn de 3 hetzelfde, alleen updates.
    gewoon je standaard lengte bladen pakken. anders moet ook je gyro etc weer opnieuw worden ingesteld.
     
  8. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Ben vrijdag naar RC Heli shop geweest achter 16L 10%.
    Toen ik thuis kwam wou ik meteen vliegen en vond dat bij hogere toeren de heli het niet zo goed deed zoals de 15% waarmee hij voordien vloog.
    Er zat een heel verschil in van op krachten komen om te steigen.

    Na even hoveren dan toch wat hoger en op dat moment een felle rukwind uit het bijna niets die de heli omhoog joeg. Ik raakte in paniek en gaf minder gas en hierbij ook minder elevatie met als gevolg dat ie zogoed als uit de lucht viel. Op 2tal meter v/d grond gaf ik volgas om te recuperen en goed te landen maar voelbaar was de 10% niet voldoende heb ik ervaren.

    Bladen kapot, onderstel kapot, staart kapot en het lijstje gaat maar door.
    Omwille van prioritaire kosten zal ik hem voor aantal maanden aan de kant moeten zetten.

    Twas leuk, voor even dan toch :D
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    13.387
    Locatie:
    Rotterdam
    10% is zat.. alleen je moet natuurlijk wel je motor bijstellen.
    Misschien een tikkie hoger toerental.
    Zeker in het begin heb jij meer last van een niet goed afgestelde motor, dan dat je werkelijk die 5% mist.

    die motor moet je altijd nakijken.. afstelling.
    dit kan tussen de ochtend en middag in extreme gevallen zelfs 2 tikken op de hoofdnaald schelen.

    zonde van de schade..
    succes met de reparatie!
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    zoooo, dat is jammer, man

    trouwens, wat @Student: schreef:
    10 % is genoeg,
    is het ook,

    allen pas je de vliegstyle met brandstof ietsje aan,
    als je met lage touren vliegt,
    elektro gaat toch ietsje harder,

    ... niet opgeven, verder gaan, ... knutsel knutsel en dat ding vliegt weer,
    het mooie weer komt zo aan !!
     
  11. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.562
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... om toch even eventuele verkeerde gedachten uit de wereld te helpen:

    Heel ruw kun je stellen dat 5% Nitro meer of minder op zijn ALLERBEST ongeveer 10% vermoegen scheelt, eerder minder. Maar je praat dan over het vermogen wat er maximal uit te peuteren is. Zeg, op 10% Nitro levert hij 1,9 PK, op 15% levert hij 2 pk. Dat idee.
    Jouw motor heft ongeveer een vermogen overschot van ruwweg 60 a 70%, d.w.z. om te hooveren gebruikt die motor slechts ongeveer 30 a 40% van zijn maximale vermogen.

    Dus of jij nu 10% of 15% nitro gebruikt, in beide gevallen heeft die motor vermogen ZAT!!!!!

    Het problem is: als je andere brandstof gebruikt (zelfs als het allebei 10% is maar een verschillend merk) moet je vaak de carburateur bijstellen.
    Als je overstapt op meer of minder Nitro, moet je ALTIJD de carburateur bijstellen.

    Jij bent naar minder Nitro gegaan, en dat betekent dat zonder bijstellen van de carburateur, de motor tamelijk te rijk stond. Hij levert dan op zich nog wel voldoende vermogen (anders vloog je heli niet) maar de motor "pakt dan slecht op" en dat merk je als je "vlug even een puist gas geeft"....

    Nu ben je je zelfbeheersing verloren en zonder dat je hulp had, zonder dat je uberhaupt goed wist waar je mee bezig bent, "toch maar even wat hoger" gegaan....

    Het is al VEEL vaker gezegd: voor dit soort dingen heb je hulp nodig, anders weet ik zeker dat jij over twee maanden die heli gefrustreerd aan de kant gooit.

    Zonder hulp heb je 99% kans op schade en frustratie, met hulp 99% kans op vlot en relatief schadevrij leren genieten van deze prachtige hobby.

    Groet, Bert
     
  12. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.562
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe staat het met deze heli, is hij al weer eens gerepareerd?

    Groet, Bert
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.309
    Locatie:
    Antwerpen
    Vrees eerder dat jou frustratie - voorspelling is uitgekomen bert..

    Zonde want de raptors zijn heerlijke heli's om mee te vliegen.

    Lees dit draadje nu pas maar ze vliegen wel degelijk nitro heli nog in België hoor.. voor bvb brandstof is het echt niet nodig om dat in NL te halen..
     
  14. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.562
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... Jammer... net nu ik weer een bron voor een aantal cruciale onderdelen voor de Raptor (hekrotorhuis, koppeling, koppelingsklok, motor en hoofdtandwiel) aangeboord heb....
     
  15. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Hey Bert,
    Even van weg geweest. Ik vlieg nog steeds met de raptor 50 hoor.
    Ik heb hem onlangs gecrashed. (amper schade gelukkig !)
    Het vliegen lukt al aardig. Ik heb toch beslist eerst heel wat uren te spenderen op de flight simulator alvorens ik terug ga vliegen. Voor zover ik heb mogen lezen is het, het beste om pas te vliegen rond de lente en niet meer in de winter.. dus ik heb heel wat tijd om nog te oefenen.

    Weet jij toevallig hoe ik in de simulator invert kan vliegen ?
    grts
     
  16. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.562
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed te horen dat je nog vliegt.... Loopt de motor nu goed?

    Qua simulators, sorry, daar weet ik weinig tot niks vanaf....
     
  17. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Ja hoor hij vliegt top nu. Ik had hem voor reparatie en afstelling bij Heliparts binnen gebracht.
    Nu nog wat verder oefenen op de sim en in de lente spelen ;)
     
  18. brutus

    brutus The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.562
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Helemaal toppie, man! Kun je nu eindelijk, na nogal vertraging, van deze gave hobby gaan genieten!
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.957
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    in de SIM moet je een v-curve instellen
    flat throttle curve kan ook,

    ik heb de zelfde instellingen in de SIM als in real flight,
    dus een opstart curve (N) en twee idle curves,
    of je gaat 3 vliegcurves instellen en stop de motor met throttle hold,

    alles 'n beetje kwestie wat je wild doen,
    ik heb het bij (N) met een lineaire throttle curve en 2 idels en hold voor trainen autorotation.

    moet je maar kijken wat je doet,
    je kan ook met een idle curve wat creëren om vliegtuigen te vliegen,
    ook leuk als "pauze" tussendoor, ha ha

    suc6
    Uwe
     
  20. The-Old-Garage

    The-Old-Garage

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Aalst België
    Uwe,

    Nuttige informatie ! Hoe doe ik dit dan in de praktijk ?
    Waar stel ik deze V-curve in ?
    Grts
     

Deel Deze Pagina