Heli draait weg in AVCS mode

Heb een CopterX 450 met een Futaba GY401 gyro (limit op 130 en delay op 75) en een Spectrum DX6i zender. Vlieg in AVCS mode, maar soms loopt de staart toch een beetje weg en soms ook niet. Bij wisselen accu is dat soms weg en soms ook niet. In NORMAL mode heb ik de rudder neutral position al op 3-4 graden getrimd, maar in AVCS mode blijft het euvel zich voordoen. Waar ligt dat over het algemeen aan.

Niet trimmen.. het komt wss doordat je getrimd heb, en in een andere flightmode staat de trim dan weer normaal... in AVCS NOOIT trimmen.

Wat is je throttle curve? heb genoeg heli's(kds,esky, copterx, dat rijtje) gezien waarbij er een te lage throttle in stond waardoor de tail gewoon niet genoeg pack had.

Euvel doet zich ook voor bij niet trimmen !!!
Ik ben in het stadium van hoveren en beetje draaien met throttle op ca 80-90 %.

NOTE: het "werken" van de staartservo in avcs mode kan je verminderen door de neutrale positie in avcs mode op ca. 3 graden te zetten (dat is ongeveer de positie waarbij de heli in normal mode niet meer draait). Een neutrale positie in avcs mode kan je krijgen door in normal mode te trimmen, spanning eraf, zender uit, zender in avcs mode zetten en spanning erop. Bijkomend of misschien wel een nog groter voordeel is dat tijdens vliegen omschakelen geen ongewenste reactie van de heli geeft. Vandaar. Maar dat is de discussie niet en zoals gezegd hij verloopt ook zonder deze poespas.

Laatst bewerkt:
In rate (normal) mode de heli mechanisch uittrimmen is altijd het beste. Of door schuiven ovr de tailboom, of dor de link langer/korter te maken. Door in rate mde de trimschuif te gebruiken kun je natuurlijk wel zien hoeveel je moet opschuiven.
En de meeste gyro's moet je gewoon in AVCS opstarten.

Euvel doet zich ook voor bij niet trimmen !!!
Ik ben in het stadium van hoveren en beetje draaien met throttle op ca 80-90 %.

NOTE: het "werken" van de staartservo in avcs mode kan je verminderen door de neutrale positie in avcs mode op ca. 3 graden te zetten (dat is ongeveer de positie waarbij de heli in normal mode niet meer draait). Een neutrale positie in avcs mode kan je krijgen door in normal mode te trimmen, spanning eraf, zender uit, zender in avcs mode zetten en spanning erop. Bijkomend of misschien wel een nog groter voordeel is dat tijdens vliegen omschakelen geen ongewenste reactie van de heli geeft. Vandaar. Maar dat is de discussie niet en zoals gezegd hij verloopt ook zonder deze poespas.

hoe bedoel je met throttle op ca 80-90 % anko bedoelt je gas curve (5punts curve in zender) of bedoel je dit ook?
staart inderdaad in rate (normal)mode mechanisch afstellen d.m.v servo iets na voor of na achter te verschuiven dan moet het goed zijn
throttle curve op 0-80-80-80-80;)

REVO mix staat op 0. Staart staat goed op spanning. Throttle staat op 0-80-80-80-80.

Mechanisch 0 graden trimmen deed ik al. De extra trim in normal mode heeft weer een ander doel. Dat alles staat zelfs letterlijk in de beschrijving van de GY401.

Correctie op mijn melding dat delay op 75 staat, staat natuurlijk op 0 bij een digitale servo.

Denk zelf dat ik het moet zoeken in de gyro sensitivity instelling op mijn zender en ga daar voorlopig verder mee of iemand moet een nog niet genoemd punt hebben.

Inmiddels geëxpirementeerd met gyroinstellingen en staart blades wat vaster gezet. Het laatste hielp.
Merk wel dat wanneer lipo uitgeput raakt de staart wat nerveuzer wordt maar dat is wellicht normaal.

Laatst bewerkt:
401 juist

lees dit net, probleem al verholpen???
denk het wel:p je schrijft zelf al'' Denk zelf dat ik het moet zoeken in de gyro sensitivity instelling op mijn zender en ga daar voorlopig verder mee of iemand moet een nog niet genoemd punt hebben.

dit is juist.
als je kan 5 hebt gebruikt met de enkele stekker van de 401 vervalt het gebruik van de instelling op de gyro zelf.
de gain stel je in in de zender.
dus de 75 waar je over hebt is niet 75 maar kijk in je zender.
vlieg zelf ook met meerder 401 en dx6i
let wel op + 50 of -50 geeft rate of HH mode

En houdt er rekening mee dat je de gyro het beste in HH-mode opstart, en daarna pas naar rate-mode terugschakelt.
dit geldt voor nagenoeg alle gyro's. uitzonderingen daargelaten.

Back