Heli eet servo's

Yum

Onlangs een RTF KDS-450S kitje aangeschaft, en de electronica die daar bij zit is niet super, maar daar ging ik al van uit.
Heli heeft;
Servo: 4x 9g Towerpro
Gyro: KDS-800
ESC: KDS 35a
RX: W-Fly FRP06
TX: W-Fly FT06-C

Anyway, het is me nou al twee keer gebeurd dat de voorste servo kaduuk is. Beide malen is het gebeurd tijdens afstellen (gister de gyro, daarvoor blade pitch). Ik heb er net eentje opengeschroefd en een van de tandwieltjes is helemaal aangevreten, ofwel doorgedraait.
This makes me a sad panda

Bekend euvel?

Dit is voor mij een instapmodelletje naar CP heli's, en wou hem uiteindelijk gebruiken als schaalvlieger als ik overga op een Trex / Protos oid. Tegen die tijd schaf ik dan ook wel een DX6 / 7 aan.
Maar als de TX / RX combo het probleem is (weet dat de servo's ook niet super zijn, en de gyro...) zou ik die stap dan gelijk maar moeten nemen?

Laatst bewerkt:
Hey Styreta,

Verdraai je de servo tijdens het afstellen wel eens met de hand?
Hier kunnen namelijk sommige servo's niet best tegen, dan breken i.d.d. de tandjes.
Het wordt eigenlijk altijd afgeraden, maar bij de duurdere servo's en metalgears heb je hier meestal geen last van.

Grt.
Eric

Of dat je de besturing per ongeluk aanzet, terwijl de bladen nog naar achter geklapt op de staartbuis zitten ? Daar kunnen ze ook niet tegen maar is een veel gemaakte beginnersfout.

Denk niet dat het daar in zit, maar zal er iig op letten. Thnx voor de tips.

Is het misschien nog simpeler..
Laat je de servo's wel zonder arm in de midden stand komen voor montage..
Nieuwe servo dus altijd eerst aansluiten en met de zender in de midden positie draaien. dan de servo arm monteren zodat de swash plate recht is..
Als je toch de servo arm los hebt hoe zwaar moet de servo duwen/trekken aan de swash plate... Misschien (omdat het een nieuwe heli was) toch ergens een braampje of gewoon een druppeltje olie.

Tower pro's hebben best wel sterke tandwielen.. die strip je niet zo maar..
Op mijn beide esky's nu ook towerpro's sinds dien nooit meer een servo gestript. Dat was met de e-sky's wel anders..

Benno

De eerste servo die dood ging was al voor gemonteerd. Bij de tweede die ik zelf gemonteerd heb heb ik hem inderdaad eerst aangesloten voordat ik de arm eropging, laat staan het schroefje van de arm.

Wat deed je precies toen de servo's sneuvelden?

Heb je de stuurstangen die je op de servo aansluit, ook eens zonder aangesloten te zijn bewogen? loopt alles soepel en vrij?

Je haalt geen stunts uit als eerst toestel aan en dan pas zender?

ik denk dat de eerste keer inderdaad de zender eerst is uitgegaan en toen de ontvanger. Maar dat was omdat de batterijen in de zender leeg waren. 2de keer weet ik niet meer.

Morgen ga ik weer vliegen, als hij het dan goed doet zal ik in de toekomst iig goed uitkijken met bovestaande adviezen etc. Hoop echt dat het niet in de zender combi ofzo zit, hoe sterk me dat ook lijkt.

Als je eerst je zender uitzet, kan je toestel allerlei storingspulsen krijgen. Die kunnen zo heftig zijn, of buiten het bereik gaan, dat de handel kapot gaat.

Je hebt dan nog geluk gehad dat de heli niet ineens ging optoeren ofzo.. niet meer doen dus ;)

Back