Heli geeft problemen!

Hallo iedereen,

ik heb op vakantie in China een 3 kanaals heli gekocht. hij vloog goed en zag er robuust uit. het is een heli met dubbele "main" rotor (die tegen elkaar in draaien om elkaar op te heffen zodat hij niet gaat spinnen) en een tailrotor die dwars staat zodat hij de achterkant van de heli omhoog of omlaag kan laten hellen zodat de helicopter naar voren of naar achteren gaat. het probleem is dat deze tailrotor al vanaf het begin niet zo goed werkte en nu doet hij het helemaal niet meer. het motortje werkt nog wel want als ik er stroom op zet dmv een batterij (AA, 1.2V), deze is het probleem dus niet. ook reageert de helicopter op de commando's van de afstandsbediening (de "mainrotor" gaat namelijk harder draaien als je naar achteren in drukt en zachter als je naar voren drukt, zodat de heli makkelijker helt) dus aan de afstandsbediening/ontvanger ligt het ook niet. als ik naar achteren indruk komt er wel een voltage op de tailmotor te staan (gemeten) maar als ik naar voren ga niet. desondanks gaat de helicopter ook niet naar achteren dus de heli geeft waarschijnlijk de tailmotor geen Amperage. (lijkt mij)

hebben jullie enig idee wat hier stuk is? ik heb de heli net een dag dus ik vind het heel erg jammer, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! ik heb er zelf trouwens heel weinig verstand van. ik hoop dat de uitleg duidelijk genoeg is.

alvast bedankt!

Nou, ik zal je even uit de droom helpen, die staart motor heeft geen nut. Ik heb zelf een 4 kanaals Lama V3, en daar wordt hij bestuurt door 2 servo's. Er zit geen staartrotor op.
ek2_0500.jpg

Die zitten met staafjes vast aan de swashplate
EK5-0209-l.jpg

En de swashplate zit weer vast aan de staven die die draaien en waar de bladen aan vast zitten

Swashplate2.JPG

Hier zie je goed wat ik bedoel.

Je zult dus moeten kijken of de servo's nog wel werken

heel erg bedankt voor je reactie :D. het probleem is dat mijn heli zijn staartrotor wel nodig heeft om vooruit en achterruit te gaan, het is een bijzondere heli. ik heb op het begin vergeten om een foto bij te voegen dus
9iw3c86.jpg

ik heb nu even een foto gemaakt, ik hoop dat deze foto meer duidelijkheid zal geven.

Nou, ik zal je even uit de droom helpen, die staart motor heeft geen nut. Ik heb zelf een 4 kanaals Lama V3, en daar wordt hij bestuurt door 2 servo's. Er zit geen staartrotor op.

Een drie kanaals heeft niet perse een swash en zoals devisboon beschrijft heeft hij er eentje met een tailrotor die waarschijnlijk vertikaal staat en de staart "optilt" als hij vooruit wil. Ik heb er ook zo eentje liggen (syma s011 om precies te zijn)

Er zijn een paar opties waar de problemen kunnen liggen.
1- het tail motortje is niet goed.. of kan niet goed ronddraaien
2- electrisch probleem (kapotte FET/transistor o.i.d van het ontvangertje)

optie 1 is makkelijk... koop een motortje en vervang 'm. ... edit: {verhaal over makkelijk verkrijgbaarheid verwijderd} wel goed op de maat letten van het motortje.

optie 2 is wat lastiger. zoek een ontvangertje op internet van het juiste type en vervang het ontvangertje.

Ik had een dergelijk probleem, helaas was het niet het motortje en nu heb ik een onvangertje liggen maar nog geen zin gehad om 'm te vervangen.;)

Maarten

Laatst bewerkt:
zoals ik op het begin al aangaf, is het motortje niet stuk, hij werkt namelijk als ik hem aansluit aan een Penlite batterij (1.2V).

ook reageert de helicopter op de commando's van de afstandsbediening (de "mainrotor" gaat namelijk harder draaien als je naar achteren in drukt en zachter als je naar voren drukt, zodat de heli makkelijker helt) dus aan de afstandsbediening en de ontvanger ligt het ook niet.misschien wel een onderdeel van de ontvanger maar het signaal wordt wel door de helicopter ontvangen maar het commando wordt maar gedeeltelijk uitgevoerd (er komt wel spanning op de tailmotor te staan maar hij gaat niet draaien, krijgt dus waarschijnlijk geen stroomsterkte en de "mainrotor" gaat harder/zachter draaien)

devisboon,

Da's waar je had het al geschreven dat het motortje het wel deed op een batterij. Heb je daarbij ook de stroom gemeten?
Als je spanning meet als je stuurt is dat met of zonder belasting.. je zou eens kunnen kijken naar het verschil en eventueel de stroom kunnen meten..

Lijkt dan toch op een kapotte Fet in de ontvanger dus optie 2.

Maarten

ik heb alleen het voltage gemeten door het motortje los te halen en daarvoor in de plaats mn voltmeter te zetten. deze gaf ongeveer 7 volt aan. de stroomsterkte heb ik nog niet gemeten omdat ik dan kortsluiting moest maken. maar omdat de motor tocht niet gaat draaien ligt het voor de hand dat de stroomsterkte inderdaad te laag is.

wat alsnog raar is, is dat als je naar voren gaat, er geeneens een spanning gaat lopen. naar achteren dus wel. zijn er dan msschien zelfs meerdere dingen kapot? (lijkt me wel onlogisch want het is niet gebeurt door een crash oid)

ook heb ik een vraagje, wat is de Fet?

ik heb alleen het voltage gemeten door het motortje los te halen en daarvoor in de plaats mn voltmeter te zetten. deze gaf ongeveer 7 volt aan. de stroomsterkte heb ik nog niet gemeten omdat ik dan kortsluiting moest maken. maar omdat de motor tocht niet gaat draaien ligt het voor de hand dat de stroomsterkte inderdaad te laag is.

wat alsnog raar is, is dat als je naar voren gaat, er geeneens een spanning gaat lopen. naar achteren dus wel. zijn er dan msschien zelfs meerdere dingen kapot? (lijkt me wel onlogisch want het is niet gebeurt door een crash oid)

de stroom zou je dan kunnen meten door het motortje heen (dus niet je motortje vervangen door de stroommeter) anders maak je gelijk kortsluiting en weet je zeker dat er Fets sneuvelen.

Op zich kan het best zijn dat er een verschil is tussen voor en achteruit. Om een motor voor en achteruit te laten draaien heb je een zogenaamde H- brug H-bridge - Wikipedia, the free encyclopedia nodig met 4 Fets of transistoren om de spanning om te kunnen draaien. Deze kunnen wel op 1 ICtje zitten..die of in zn geheel kapot kan zijn of slechts gedeeltelijk..
ook heb ik een vraagje, wat is de Fet?

Een FET is een Field Effect transistor... een transistor die stroom doorlaat als je er een spanning op zet.. (in tegenstelling tot een BJT die stroom doorlaat als je een stroom door de Basis laat lopen)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bjt
http://en.wikipedia.org/wiki/FET
Maarten

Laatst bewerkt:
wat ook nog wel handig is om te zeggen, is dat het naar voren en naar het steeds minder goed deed (volgens mij tenminste), en nu dus helemaal niet meer

Hmmmm..

wat ook nog wel handig is om te zeggen, is dat het naar voren en naar het s
teeds minder goed deed (volgens mij tenminste), en nu dus helemaal niet meer

Dit klopt niet met een kapotte H-brug.. ik zou eerder aan een kapot motortje denken dat steeds moeilijker loopt

Dit zou ik wel verwachten als er een FET kapot is.

Wellicht dat er eerst wat met het motortje stuk ging waardoor de interne weerstand te laag werd en er vervolgens wat Fets sneuvelden..... Het blijft eeen beetje speculeren .. Je hebt zeker geen osciloscoop liggen waarmee je de signalen wat beter kan bekijken he:rolleyes:... Ik helaas ook niet meer sinds ik weer in de (technische)automatisering zit...

Maarten

dankjewel maarten voor je reacties, ik zal eens kijken of ik naar een rc-shop kan gaan en vragen of dit te repareren is, nu weet ik tenminste wel wat er waarschijnlijk kapot is, bedankt voor jullie hulp!

Back