Heli hangt achterover

Goeie middag,

Ik heb een Jamara E-RIX 450 en ben bezig deze af te stellen.
Om de gewichtsverdeling in orde te brengen, kan je de lipo wat naar voren of achteren zetten, maar bij mijn heli moet deze zo ver naar voren, dat hij eigenlijk niet meer fatsoenlijk past of vastgemaakt kan worden.

Wat ik nu gedaan heb, is wat extra gewicht (65g) gemonteerd, zodat de heli, als ik hem optil, net iets voorover hangt.

Het totaal gewicht is nu 955g.

Mijn vraag : Kan dit kwaad? Als ik hem nu optil, hangt hij iets voorover en stabiel (links-rechts).

Zijn er andere oplossingen die beter zijn? (Bijv. een zwaardere lipo)

De E-RIX is qua onderdelen vergelijkbaar met een HK 450.

Bedankt vast voor de hulp,
Fred

Hallo Fred,

Extra gewicht is een zeer slechte optie.
Is het niet mogelijk de lipobevestiging iets te verlengen zodat hij verder naar voren kan?
Ik heb dit gedaan (KDS450C) met een aluminium strip met grote gaten er in geboord om het zo licht mogelijk te houden.
Misschien lukt dit bij jouw heli ook.
Kijk voor voorbeeld even op mijn website.

Verder vraag je of een zwaardere lipo ook kan, hoe zwaar is je lipo, doorgaans wordt voor 450 achtigen een lipo van minimaal 2200 mah 25-30C gebruikt,
als jij er een lichtere in hebt zitten kan dat ook de/een oorzaak zijn.
Succes,
Jan

Kun je niet de ontvanger meer naar voren schuiven? Of de staart lichter maken? Extra "dood" gewicht is niet handig...

@Jan,

Ik heb een 35c 2200mAh lipo.
Door het verlengen van de bevestiging zou het inderdaad moeten lukken (heb al op je site gekeken). Ik ben alleen bang dat deze verlenging nogal erg lang moet worden. Het is in ieder geval het proberen waard.

Ik zou wel een zwaardere lipo willen, maar ben niet helemaal zeker welke ik dan zou moeten nemen. Ideeen?

@indoorvlieger

Door de aanschaf van de futaba t10cg is er de r6014hs ontvanger in gekomen. Deze is zo groot, dat hij precies past in de behuizing en meer ook niet.

Het lichter maken van de staart? Bedoel je de blades veranderen? Het zijn nu originele plastic blades. Ik heb een upgrade set in bestelling staan, maar die is nog niet binnen.

Bedankt, Fred

@Jan,

Ik heb een 35c 2200mAh lipo.
Ik zou wel een zwaardere lipo willen, maar ben niet helemaal zeker welke ik dan zou moeten nemen. Ideeen?

Dit is een prima accu, je kunt er een zwaardere (qua vermogen en gewicht) inzetten, maar dat extra gewicht blijft een nadeel.
Mogelijk zou er een 2500 of 2600 mah in kunnen, maar die zijn ook weer groter, en past dat dan nog in de canopy?
Bij diverse merken is er overigens nog wel eens verschil in maat en gewicht bij hetzelfde vermogen.

Maar ik zou het bij 2200 mah houden.

Succes,
Jan

Laatst bewerkt:
Ik ga het eerst maar eens proberen met het verlengen.
Mocht dat geen optie zijn, is er nog altijd de mogelijkheid van een zwaardere lipo. Al is er dan weer rekening te houden met de esc en motor volgens mij.

In ieder geval bedankt voor de hulp allemaal.

Fred.

Back