heli is geen duikboot......

Sinds een paar maanden heb ik (samen met m'n zoontje van 27 ;-)) een E-sky Dauphin coaxiaal heli.
Na maanden binnen geoefend en "gevlogen" te hebben (dat kostte tot verdriet van m'n partner nogal wat planten en bloemen.... en eergister zelfs een vaas.....) ben ik dit weekend buiten gaan spelen.....
Afgelopen zaterdag mocht ik al op het dak van de buren klimmen.....

"daar op het dak ligt hij Pa.....:mad:"

Foto-M6GTSYNR-D.jpg

en vandaag.....

tja....... ik vloog met een grote bocht over het slootje achter het huis en toen ik dat echt doorhad, stopte ik/ging ik langzamer vliegen en sloeg hij plotseling "onderste boven" leek het wel; alsof de bladen tegen elkaar aan gingen of zoiets.... :confused:
</SPAN>voor de rest was het windstil en vloog hij prima :D
tot op dat moment....:( en hij het water in dook.....

ik heb precies tegenover de duikplek de afstandsbediening neergelegd, zodat ik redelijk precies kon zien op welke lijn hij te water ging. Toen ben ik met een hark naar de overkant gefietst en met de hark langzaam van links naar rechts geharkt.....
</SPAN>en opeens zag ik een blauw led-lichtje onder water flikkeren......
Ik heb 'm direkt daarna uit elkaar gehaald en met de mond drooggeblazen.

Foto-4DV76CAI-D.jpg

Maar ik vraag me af of ik de servo's ook uit elkaar kan/moet halen om die te drogen.... Er zitten geen zichtbare openingen in en het lijkt alsof er geen water in is gekomen..
Kan iemand dit beantwoorden?
En zijn er andere onderdelen die ik bijzonder aandacht moet geven?
Moet ik de 2 asjes ook uit elkaar halen (of is dat toch aluminium dat niet gaat roesten?
Kan ik de lipo nog gebruiken, zonder dat die (sneller dan normaal) ontploft?

Alvast bedankt voor julie input. :D

Groetjes, Paul.

Jeps, bladestrike. Sowieso zo ver mogelijk van water vandaan blijven, want door een kleine storing/lege accu/Kapot motortje ligt hij al in het water ;)

Gewoon een dag laten drogen, en dan in elkaar zetten en een beetje testen.
En wat je tegen een blade strike kan doen : geen snelle bewegingen maken met de rechterstick..

Beste is gelijk afspoelen met gedestilleerd water, maar dat heeft niet iedereen zo in huis natuurlijk. Dus dan is het gewoon laten drogen, en daarna duimen dat alles nog heel is.

Hoi Mixit en Indoorvlieger,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Toch nog een vraagje, is het eigenlijk wel mogelijk om zo'n klein servo-tje uit elkaar te halen? Of raden jullie dat af?

PS.
Buiten vliegen is inderdaad veel leuker.... :D

Het kan misschien wel, maar in principe verdampt het water na verloop van tijd vanzelf. Als een servo dan nog steeds niet werkt, kun je hem alsnog uit elkaar halen en kijken of je er wat aan kan doen. Ik zou het dus eerst zo laten.

En wat betreft de oorzaak, ik denk ook aan blade strike, coaxen hebben daar snel last van bij wat wilder met de stick bewegen, maar ook een windvlaag kan de bladen in elkaar doen haken, en dan is een crash meestal onvermijdelijk. Voor sommige heli's kun je dan een langere inner shaft plaatsen, waardoor de bovenste rotor een stuk hoger komt, en het risico afneemt. Maar je kan ook gewoon rustig doorvliegen (als de electronica het "duikavontuur" heeft overleefd) en daarna overstappen op een single rotor heli, dan heb je geen blade strikes meer, of het zou tegen de staart moeten zijn, dat kan dan weer wel... :twisted:

Het kan misschien wel, maar in principe verdampt het water na verloop van tijd vanzelf. Als een servo dan nog steeds niet werkt, kun je hem alsnog uit elkaar halen en kijken of je er wat aan kan doen. Ik zou het dus eerst zo laten.

En wat betreft de oorzaak, ik denk ook aan blade strike, coaxen hebben daar snel last van bij wat wilder met de stick bewegen, maar ook een windvlaag kan de bladen in elkaar doen haken, en dan is een crash meestal onvermijdelijk. Voor sommige heli's kun je dan een langere inner shaft plaatsen, waardoor de bovenste rotor een stuk hoger komt, en het risico afneemt. Maar je kan ook gewoon rustig doorvliegen (als de electronica het "duikavontuur" heeft overleefd) en daarna overstappen op een single rotor heli, dan heb je geen blade strikes meer, of het zou tegen de staart moeten zijn, dat kan dan weer wel... :twisted:

OK. Bedankt voor je uitgebreide reactie :D
en de uitleg over blade strike :D

Graag gedaan. Je kan ook even op Youtube zoeken op blade strike, dan kun je nog eens nakijken wat er waarschijnlijk is gebeurd.

volgens mij kun je hem beter een weekje op een droge plek leggen neit meteen na 1 dag proberen
er is een topic op het forum die verwijst naar elektronica wat nat is geworden en de oplossingen lees die eens door zou ik zeggen
ik heb zelf ook water gemaakt een keer en het natte elektronica topic heeft mij goed geholpen in dit topic wordt ook gedistileerd water geadviseerd en een droog periode van een week minimaal zodat al het vocht goed ken verdampen uit de elektronica
ikzelf heb het met water afgespoeld en met een tandeborstel de print schoon geveegt
tot ik erachter kwam dat ik een fles alcohol had staan daar heb ik een badje van gemaakt en alle elektronica in gelegd en weer met de tandenborstel alles schoon geveegd
zodat er geen aanslag over blijft als de elektronica droog is

grtz lip

Mooi dat alles nog werkt. Inderdaad is het verstandiger nog even langer te wachten, maar dit is in ieder geval een positief teken.

Back