Hallo CP vliegers, na een lichte crash vanochtend, de heli gecontroleerd, maar gelukkig geen schade aan as, blades, tandwielen en dergelijke. vanmiddag een proefvlucht gemaakt, en hij vliegt weer uitstekend... op één punt na... tijdens het vliegen lijkt ie wel de hik te hebben, net of ie iets minder dan een halve seconde een onbalans o.i.d heeft. na een zichtbare trilling van de complete heli, vliegt ie op het oog weer trilling vrij, tot ie het even later opnieuw doet de as is recht, blades in balans, dus dat lijkt mij het niet (ook omdat hij dan voortdurend zou trillen) wie kent dit verschijnsel, en hoe het te verhelpen voordat het me een setje lagers kost?? alvast bedankt Tomos19
ik weet niet hoe hij gecrasht is maar ik vervang altijd bij iedere crash dat asje tussen je bladhouders of hij krom is of niet
Momentje, even mijn kristallen bol oppoetsen zodat ik kan zien welke heli je hebt. Zonder die kennis gok ik op iets dat slipt waardoor toerentalverschillen ontstaan.
o, vergeten het is een Walkera V450D01. de crash kwam toen de wind even ging liggen en de heli in een dip naar beneden zakte, bij het optrekken raakte hij met de rotorschijf de grond. ik zag het aankomen op het moment dat ie zakte, en toen ie de grond raakte was het gas net dichtgegooid, waarna hij keurig op de ski's belande.
dat asje baatte niet. uiteindelijk heb ik na zoeken en zoeken de complete rotorkop maar vervangen, en vloog m'n machientje weer volgens m'n verwachtingen. wat er in de oude rotorkop verantwoordelijk was voor dit euvel @ rattie: bedankt voor die zet in de goede richting
Waarschijnlijk een lager kapot gegaan Die as gaat meestal krom, de krachten op die as gaan rechtstreeks naar de lagers Dus als de as niet krom is, kan een lager alsnog kapot zijn En misschien de kop niet 100% goed in elkaar gezet?
vandaag dit draadje weer nieuw leven in blazen, vanwege hetzelfde probleem. de walkera uit voorgaande berichten is er niet meer. m'n nieuwe v450d01 is niet gecrasht, maar doet hetzelfde het begon na een paar vluchten, en ik krijg het niet meer weg. heb het materiaal gecontroleerd, en alles is ok. heeft iemand dit wel eens gehad met een flybarless, en hoe dit weg te krijgen? groet, Tomos19
nee hoor, het zat 'm in de rotorkop wist toen nog niet dat het noodzakelijk was die schroeven extra te controleren, vast te zetten/borgen. dit resulteerde (mede door het volgens voorschrift vastzetten van de bladen) in het feit dat de bladhouder d.m.v. de speling tijdens de vlucht (wat ik op de grond niet kon vinden) heen en weer kon buigen. dit gebeurd wanneer de bladen bij het optoeren zich ''zetten''. maar dit gebeurt ook tijdens sommige manoeuvres, wat dan resulteerde in een ''hik'' van de heli, omdat het ene blad door die ruimte wel kon ''zwaaien, en de andere niet