Heli met viertakt

Hallo heeft iemand ervaring met een viertakt heli. Ben zeer benieuwd.

Ben zelf momenteel met een graupner uni expert bezig met een viertakt os 91.

Alle tips zijn welkom.

Thanks

Ed

Geen ervaring mee, en zal er waarschijnlijk ook nooit ervaring mee krijgen.

Waarom kies je voor een 4 takt motor? ze schijnen slecht te presteren voor hun gewicht. Wel mooie techniek natuurlijk (wat dan ook weer inhoudt dat het storingsgevoeliger is)

135det3xl.jpg

Ik heb twee schaal heli's staan een met een os 61rx en die viertakt. Beide zijn ingebouwd in een Graupner uni mechaniek alleen de viertakt is helemaal nieuw. Ikzelf ken mij eigenlijk ook niet uit met viertakt motoren, toch is dit setje orgineel van graupner en aanbevolen door hun. De viertakt zou dan in een Augusta A109 moeten komen. Op zich lijkt het mij wel een apart geluidje te hebben. Ik moet er nog even goed over nadenken er zit wel een andere overbrenging bij toch meen ik dat een viertakt minder power heeft dan een twee takt wel een lager koppel.

Mvg

Ed

Ed,

Ik vlieg al jaren met een heli met 4takt motor. Ik heb een Vario SkyFox met een OS 91 Surpass en dat vliegt prima. Oke deze motor heeft minder vermogen dan een 12cc tweetakt maar ik kan er een rol en een looping mee maken al is het maar net. Verder vliegt het gewoon heerlijk. Niet dat nare snerpende 2takt geluid maar een rustige bromtoon die af en toe overstemd wordt door het geluid van de rotor.
Je hebt het al geschreven dat je er een andere overbrenging bij hebt. Het toerental van een 4takt ligt lager maar daar staat tegenover dat het koppel duidelijk HOGER is. Door een andere tandwiel verhouding te gebruiken draait de rotor hetzelfde toerental als met een 2takt. Bij mijn heli is dat ongeveer 1700 omw/min van de hoofdrotor. De motor draait dan ongeveer 10500 omw/min.
Ik wil geen 2takt meer en omdat ik geen ideeën heb om 3D te gaan vliegen kan dat zonder problemen.
De storingsgevoelligheid valt in de praktijk heel erg mee. In het begin als de motor nog niet helemaal ingelopen is moet je af en toe de kleppen stellen. Als alles goed ingelopen en ingesleten is hoef je dat maar één of twee keer per seizoen te doen.
De enige problemen met de motor die ik gehad heb is geweest toen ik "de geleerden" geloofde die mij wisten te vertellen dat ik maar 10% olie hoefde te gebruiken. Synthetische olie smeerde veel beter dan wonderolie zeiden ze dus kon ik makkelijk terug naar 10% waardoor ik meer vermogen zou hebben. Nu dat bleek dus niet waar te zijn. Tijdens de derde of vierde vlucht liep de motor hopeloos vast in de lucht. Dit ging met zoveel geweld dat de hele motor naar de eeuwige vliegvelden was en ik een nieuwe moest kopen. Die loopt nu al weer een jaar of twee op 17% Titan olie. Ik gebruik ook niet meer dan 5% nitro. Ik heb ook 10% geprobeerd maar het extra vermogen is niet veel zodat dit niet opweegt tegen de kosten ervan. Die 5% laat de motor wat soepeler draaien en makkelijker starten.
Ik denk dat juist schaal heli's veel mooier kunnen vliegen met een 4takt. Je hebt voldoende vermogen en geen "bergen" over. Ook het geluid "klopt" veel beter.

Hoi,

Bedankt voor de tips, toch denk ik wel dat er maar weinig viertakt vliegers zijn hier in Nederland. Tevens ben ik zeker geen 3D piloot vind persoonlijk schaal erg mooi. Mischien wel ooit een turbine.

Mvg

Ed

Hoi,

Bedankt voor de tips, toch denk ik wel dat er maar weinig viertakt vliegers zijn hier in Nederland. Tevens ben ik zeker geen 3D piloot vind persoonlijk schaal erg mooi. Mischien wel ooit een turbine.

Mvg

Ed

Op onze club vliegt een Xcell 4takt rond. Mooi ding, mooi geluid, alleen DUUR. Verder weet ik er niet zoveel van af. Hij zei eerst dat als ie crashte dat ie voor de zekerheid eerst onderdelen ging kopen en dan pas naar huis, naar zn vrouw. Dat zegt genoeg :wink:

Groeten Laurens

dat heeft weinig te maken met die 4takt motor, des te meer met de naam "xcell"

Dat klopt Gerard. Het enige duurdere aan mijn heli is de motor, die is duurder dan een tweetakt. Dat verdien je echter vrij snel terug want een 4takt gebruikt minder brandstof. Ik kan (als ik het rustig aan doe) 30 minuten vliegen op 500cc brandstof. De meeste 2takt heli's van vergelijkbaar formaat die ik gezien heb stoken die 500cc er in 10 tot 15 minuten door!

idd, mijn raptor 50 slurpt 330cc in 8 minuten als ik een beetje doorknal, een raptor 90 (of iedere 15cc 2takt heli) lust wel 500cc in diezelfde tijd :D

Back