Heli probleem of lipo probleem?

Ik heb een Lama V4 coax heli. Hiervoor heb ik een aantal lipo batterijen: 2 orginele van Esky, een extreme en één van een onbekend merk. Alle soorten heb eigenlijk een verschillende capaciteit (het is wel een klein verschil) en C waarde.

Als ik bvb de orginele lipo neem, dan kan ik de heli perfect "trimmen" zodat hij praktisch stil blijft hangen. Maar vlieg ik daarna met een andere lipo (bvb de extreme), dan draait hij rond zijn as en moet ik bijsturen of bijtrimmen.
Ik vermoed dat dit is omdat het een andere lipo is met een andere capaciteit en C waarde. Klopt dit? Of zou het toch de heli zijn?

Daarnaast merk ik ook het volgende. Als ik start kan ik de heli dus perfect "trimmen". Maar naarmate ik vlieg moet ik gaan bijsturen omdat hij rond zijn zou beginnen te draaien. Ik vermoed dat dit is omdat de lipo "verzwakt" of zijn voltage daalt tijdens het vliegen. Klopt dit?
 
Als ik bvb de orginele lipo neem, dan kan ik de heli perfect "trimmen" zodat hij praktisch stil blijft hangen. Maar vlieg ik daarna met een andere lipo (bvb de extreme), dan draait hij rond zijn as en moet ik bijsturen of bijtrimmen.
Ik vermoed dat dit is omdat het een andere lipo is met een andere capaciteit en C waarde. Klopt dit? Of zou het toch de heli zijn?

Kan 2 redenen hebben:

Heli reset zit iedere keer als de accu losgekoppeld word. dit kun je uittesten door eens 2x met dezelfde accu achter elkaar te vliegen. Als je hem dan alsnog opnieuw moet trimmen is dit het geval, anders is het je C waarde

Daarnaast merk ik ook het volgende. Als ik start kan ik de heli dus perfect "trimmen". Maar naarmate ik vlieg moet ik gaan bijsturen omdat hij rond zijn zou beginnen te draaien. Ik vermoed dat dit is omdat de lipo "verzwakt" of zijn voltage daalt tijdens het vliegen. Klopt dit?

Dit zal inderdaad de oorzaak ervan zijn ja.
 
Het ronddraaien bij leger wordende accu, zal eerder te maken hebben met dat OF de beide motortjes een iets andere volt/toeren karakteristiek hebben, OF een van beide assen heeft meer wrijvingsweerstand, wat feitelijk in hetzelfde resulteert.

Veel is er niet aan te doen, maar je kunt kijken of je de wrijving kunt minimaliseren, en de tandwielspeling optimaal afstellen (als daar een mogelijkheid voor is).

Verder is het een kwestie van er mee leren leven, helaas....

Groet, Bert
 
Back
Top