Heli springt op en neer

• Topicstarter Topicstarter tjaf
  • Startdatum Startdatum
T

tjaf

Guest
Ik heb een vervelend probleempje met mijn heli. Als ik hover springt ie namelijk af en toe heel plots enkele cm omhoog of omlaag zonder dat ik stickinput geef. Eerst dacht ik aan glitches, maar het gebeurt enkel op de pitch. Als ik ergens storing heb, zou ik normaal toch ook af en toe glitches op de cyclics moeten merken? Ik heb de indruk dat het vooral gebeurt als de gyro in HH mode staat, kan dat er iets mee te maken hebben? Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Oh ja, het gaat om een T-rex XL CCPM met align ESC + motor. Gyro is een goedkoop zoom/telebee ding.

Waarschijnlijk staat je throttle curve niet goed afgesteld. Rond je hover punt moet het afgevlakt zijn.

Moet je toch glitches hebben op alle drie de servo's.

Goeie kans dat je hek ook glitches krijgt echter hier zit de gyro tussen en veel trager en je motor toerental is ook erg traag op kleine storingen.
Dus best mogelijk dat het op al je kanalen voorkomt.

Antenne niet vlak langs de motor of regelaar, niet een beetje opgerold?
Kristal goed in de ontvanger?

Throttle curve staat op 0 50 65 80 100. Dat is dus wel wat afgezwakt rond het hover punt. Maar ik heb helemaal geen ervaring met pitch/throttle curves (eerste CP), dus ik geef toe dat deze curve mogelijks fout is ;)

Op welk punt op je zender hover je? Je kan proberen hoe het gaat als je het 0 55 65 80 100 maakt.

@Erwin: Antenne zit niet opgerold rond de staart of landingsgestel en is niet ingekort. Ze loopt mooi in een lang rietje. Ik zal mijn kristal eens nakijken (ik heb nog een ander setje liggen). Ik heb mijn ontvanger met velcro vastgekeelfd. Ik heb ondertussen al ergens gelezen dat dat niet aan te raden is, dus dat zal ik ook eens vervangen.

Reikwijdte-test gedaan?
De Bec van sommige regelaars kan het bereik tot enkele meters inkorten.
Niet toevallig een klein 4,8V pakketje liggen voor je ontvanger en servo's om het te proberen zonder bec (beste methode)?
Als je andere regelaar hebt liggen (of kunt lenen) eens proberen.

Ik heb met grotere (zowel brandstof als elektro) heli's ook op PPM gevlogen, en bij mij was de hek-servo de eerste die ging opspelen bij storingen.
Dit was wel met 401/560 gyro en snelle digitale heck-servo's, deze reageren uiterst snel op een stuurbeweging en dus ook op storingen die doorgegeven worden.
Bij een CCPM mahcine zou ik het probleem gaan zoeken in de pitch-knuppel. Heb iets dergelijks ook wel eens gehadt toen bleek er een slecht punt te zijn ontstaan op de potmeter van de pitch-knuppel. En dat zit dan natuurlijk net rond het hover-punt.

Rick

Is dit niet een typisch geval van statische ontlading door de snaar in de staartbuis.

Kan je heel snel testen door de staartbuis aan de min van de accu te hangen.

Ik weet dat met de grote heli's bijvoorbeeld de eco van ikarus dit ook vaak een probleem was.

gr Remco

Ik heb net eens een andere throttle curve geprobeerd 0/45/55/65/85 (lagere headspeed dus).

Het probleem is weg. Ofwel gewoon een verkeerde throtle curve, ofwel misschien mijn batterij/BEC/ESC die eruit klapt bij hogere headspead.

Dat grounden van de staartbuis, dat heb ik nog al gelezen. Is dat iets wat men best zowiezo doet? Of kan dat eventueel nadelige gevolgen hebben?

Hoi hoi,

Als het een standaart T-rex betreft, met nog de mechanische pitchbrug, dan denk ik eerder aan een mechanisch "mankementje". Indien de heli al even meegaat, kunnen op de rotoras inslijtplekjes van de pitchcompensator ontstaan (net als de mogelijke slijtplekjes in de potmeter van je zender). I.c.m. een eenvoudig 9 grams analoog servo'tje, gaat het geheel soms iets hakkerig.
Je kan dit eenvoudig controleren door de servoarm even los te schroeven, en dan de pitchbrug met de hand bedienen.
Ook niet ondenkbaar is een missend tandje van een servotandwiel (pitchservo). Deze zijn redelijk kwetsbaar op deze heli.

[edit] :oops: sorry, ik las iets te laat dat het een ccpm uitvoering betreft :oops:

Succes, groetjes A.

Rick NT zei:
Ik heb met grotere (zowel brandstof als elektro) heli's ook op PPM gevlogen, en bij mij was de hek-servo de eerste die ging opspelen bij storingen.
Zelfde ervaring hier. Ik had last van ESD van mijn staartbuis (Logo 10, 120graden ccpm). De jitters op de cyclics heb ik nooit opgemerkt (totdat ik een keer tijdens het hoveren naar de swash keek) Maar de zelfde jitters op de staartservo (destijds een GY240 + HS85 servo) gaf mij elke keer een hartverzakking als die staart ineens 40 CM weg zwiepte.

Bedankt iedereen, ik heb weer een heel aantal zaakjes die ik eens in de gaten moet houden. Voorlopig vliegt ie wel ok.

Back