heli stijgt niet meer: opgelost! + test lipo's

Ik heb een coaxiale heli van MJX, de F-39.
Ondertussen heb ik er 37 lipo-ladingen op zitten. Elke lipo geeft een vluchtduur van 8 à 10 minuten (heb 2 lipo's).

Met beide lipo's hetzelfde effect. Ik moet bijna full trottle geven om een 10-15cm boven de terrastegels te gaan vliegen (grondeffect). Vliegen boven gras is zelfs niet meer mogelijk.
Aangezien het met beide lipo's net hetzelfde is lijkt het me logisch dat de motor(en) er door zullen zijn... Na nog geen 37 "vluchten" (samen zo'n 6 uur).
Heb telkens de motor goed laten afkoelen (30min) tussen 2 vluchten, behalve gisteren (10min).

Tandwielen slippen niet door (tandwiel tegen houden en desbetreffende rotor proberen te verdraaien).

Hoe kan ik controleren dat het de motoren zijn?
Heb er gelukkig wel 2 op stock liggen dus wordt weer sleutelen. Maar als die ook weer na 37 vluchten de geest geven... Ik zal dringend naar de Blade mcpx v2 moeten overschakelen vrees ik. Die MJX heeft me al bijna zoveel gekost aan onderdelen (deels crash, deels slijtage) als hij gekost heeft (€85)...

Laatst bewerkt:
Zou best kunnen dat je lipo's eraan zijn. Zijn het lipo's die bij het toestel zaten? Stock lipo's van dergelijke merken zijn meestal van een tweede of derde kwaliteit ( waardoor ze ook bijna niets kosten)

Zit er bij het toestel een lader of heb je een afzonderlijke lader? Worden de lipo's gebalanceerd geladen?

Beide lipo's dezelfde moment stuk?

Er zat één 7,4V 1500mAh lipo (deze) bij de heli en na een 10-tal vluchten heb ik een tweede indentieke lipo besteld.
Ik laad ze met 2 aparte 500mA laders (deze). De ene zat er bij, de andere heb ik bij de 2de lipo gekocht maar is identiek.
Laden gaat via de balancer kabel, maar of er een balancer op zit weet ik niet.

Kan je een lipo eenvoudig testen? (heb een digitale multimeter) Gewoon voltage uitmeten?

Is 8 a 10 minuten per lipo niet wat veel?

Ik houd t altijd op 4 minuten met uitloop van 30 sec om naar de land plek te komen.

Als je lipo's te ver ontlaad kun je ze wel kapot maken.

Maar als je toch nieuwe motor hebt liggen, vervangen en dan weet je t. Ik had ook geen puf meer met de MCP, nieuwe motor was de oplossing.

Die 8 à 10 minuten (meestal eerder 8) is vanaf het moment dat ik de batterij met de heli koppel. Naar effectieve vliegtijd zal er snel nog een minuut af kaan (ook al eens landen bv.)

Heb gemerkt dat ik zeker 8 minuten kan vliegen vooraleer het vermogen begint af te nemen. Ongeveer 1 minuut later houdt de heli er dan volledig mee op (slechts 1 of 2x gedaan omdat ik weet dat lipo's daar niet van houden)
Meestal stop ik voor het vermogen begint af te nemen.

Het blijft toch vreemd dat 2 lipo's gelijktijdig stuk zouden gaan.
En hoe kan ik deze controleren?

Motoren vervangen ga ik zeker doen. Maar als ik de huidige op één of andere manier zou kunnen testen zonder te demonteren dan hoor ik het graag. Ik kijk op tegen het sleutelen. Nu ja, niet tegen het sleutelen op zich, da's leuk! Maar die MJX toestellen hebben overal schroefjes in plastic en na enkele keren demonteren/monteren zitten er al enkele schroefjes vrij los (schroefdraad uitgesleten).
Al denk ik dat laatste probleem wel op te kunnen lossen door na inschroeven de "los zittende" schroefjes even te verhitten met een soldeerbout. Plastic smelt dan wat en schroefje zit terug vast. Alleen is dit wat delicaat. Te lang verhitten is niet goed...

Beide lipo's dezelfde moment stuk?

Er zat één 7,4V 1500mAh lipo (deze) bij de heli en na een 10-tal vluchten heb ik een tweede indentieke lipo besteld.
Ik laad ze met 2 aparte 500mA laders (deze). De ene zat er bij, de andere heb ik bij de 2de lipo gekocht maar is identiek.
Laden gaat via de balancer kabel, maar of er een balancer op zit weet ik niet.

Kan je een lipo eenvoudig testen? (heb een digitale multimeter) Gewoon voltage uitmeten?

Vliegen tot je het vermogen merkbaar ziet afnemen is al te ver te ontladen voor lipo's. De levensduur neemt dan af.

Nadeel aan dat eenvoudige type van laders is dat je geen feedback krijgt over wat de restspanning na het vliegen is en wat je er terug bij laadt. Waarschijnlijk worden de cellen afzonderlijk geladen met deze lader.

Voeg daar aan toe dat het lipo's zijn die van lagere kwaliteit zijn, en ik vermoed dat je lipo's eraan zijn. Als je ze steeds een na een hebt leeggevlogen dan kan het zo zijn dat beide nu stuk zijn.

Voltage uitmeten onbelast heeft geen zin, moet je doen terwijl de heli draait omdat de spanning onder belasting helemaal kan inzakken.

Bedankt voor de reactie.
En toch geloof ik niet dat het de lipo's zijn. :p

Waarom:
- De dag voordien werkte beide nog perfect.
- Ik vlieg ze meestal niet tot het vermogen begint af te nemen, maar op timer.
- De eerste lipo heeft al minstens 10 - 15 laadt - ontlaadtcycli achter de rug.
- Beide lipo's samen stuk vind ik zeer vreemd.

Ik blijf aan de motor(en) denken. Temeer omdat ik de dag voordien 2 vluchten kort na elkaar heb gedaan en de motoren (zoals meestal) echt heet stonden.
Dus ik zal ze maar eens vervangen en dan testen. Spijtig dat ik ze niet kan controleren (zonder demonteren).

Een andere vraag nog, die misschien toch jullie gedacht over de defecte lipo's zal bevestigen.
De laders doen er ruwweg 3 uur over de lipo's te laden. Maar ik durf deze al eens in 2x te laden. Dus na een vlucht bv. 1 uur laden en omdat ik dan weg moet en lipo's niet graag onbeheerd laat laden stop ik dan met laden. (lipo's los van de laders koppelen) De volgende dag laad ik dan de resterende 2 uur bij. Is dat nadelig? Laad ik dus beter in één maal?

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat het je motor is, uitgaande dat je een brushed motor is. Het verhaal komt namelijk precies overeen met mijn ervaring van vorige week.

Zoals hans ook al zei is lipo's te ver leegvliegen niet goed. Probeer je aan de 4 max 5 min te houden. Zo gaan ze lipo's langer mee.

Laat ook de lipo's koelen na de vlucht voordat je ze gelijk oplaad. Meestal worden ze namelijk ook wel wat warm.

En oja, ga niet met een soldeerbout het plasic van je heli bewerken, krijg je zo'n gesmeer van en het is zonde van je spullen. Koop dan Loc-Tite.

Welke loctite gebruik je voor metalen schroeven in plastic? (welke nr.)
Heb nog wel loctite voor metaal/metaal maar da's niet geschikt voor plastic.

Zal mijn lipo's minder ver leeg vliegen.
Maar 4 à 5 minuten is de helft van wat ik nu doe. (en dan net geen vermogensverlies merk) Is dat niet héél voorzichtig? Te voorzichtig is ook gek.

Laten afkoelen voor het laden doe ik wel altijd. Half uurtje of zo.
Na het vliegen zijn ze meestal wat warm maar niet echt heet.

Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat de wedstrijdvliegers met de 700 sizes e.d. Ook maar 4-5 min vliegen ;-) accu's zijn al duur zat.
Lipo's moet je gewoon niet meer ontladen dan 80%. Dus als je merkt dat je vermogen verlies krijgt.. ben je eigenlijk al te laat.

Qua loc-tite gebruik ik de medium versie.
Volgens mij zijn er diverse soorten voor plastic en metalen, zou je even moeten uitzoeken.

Laatst bewerkt:
Ik vlieg m'n blade 450 3D met 3S 2200 mAh lipo's met timer op 6 minuten (volgens de manual) tussen optoeren en landen.

Hallo

Ik heb zelf een soortgelijke helicopter van een ander merk, die steeg ook niet meer, de lipo was gewoon kapot. Gewoon even testen met een spanningmeter, als dat het niet is kan het ook de motor zijn zoals Sven zegt. Gewoon even kijken en anders naar de hobbyshop gaan. Die weten er alles van ;)

Groet

Bedankt!

Vandaag toch hier en daar telkens even tijd gevonden en de 2 motoren vervangen. Heli vliegt weer als tevoren! Zelfs beter naar mijn gevoel. Maakt ook minder lawaai nu. (zijn nochtans dezelfde brushed motoren)

tja die dingen slijten gewoon.
Vaak kosten die dingen de kop ook niet.

dat krijg je met brushed motoren..

1. tussen elke vlucht 5 a 10 min. laten koelen
2. om de zoveel vluchten ben je toe aan een nieuwe motor, de een gaat wat langer mee dan de ander.. maar zoals je hebt gemerkt zie je dat vanzelf wel.

Ja tuurlijk, die dingen slijten.
Maar 37 lipo ladingen vind ik wel héél erg snel slijten.

5 à 10 minuten laten afkoelen is absoluut niet genoeg voor die motortjes. Na een vlucht van 5 minuten kan je er je vinger absoluut niet tegen houden! Die verbrand je gewoon. Ook na 10 minuten koelen staat die nog heet.

Motortjes kosten me €6,5 per stuk en €8 verzendkosten.
Dus los van de crash-schade kost me dit aan slijtage €21 voor 5 uurtjes plezier. Allemaal niet veel, daar ben ik mee akkoord. Maar de heli heeft €85 gekost, dus in verhouding is dat wel een pak geld.

Al blijf het mijn eigen domme schuld om zomaar een heli aan te schaffen zonder me verder te hebben ingelicht. Al heb ik geen spijt van de keuze. 't is goed leergeld geweest.

Nu op naar de oefenvluchten met de Blade mcpx v2.

ik heb zelf ook een brushed heli waarvan de motors een 10'tje kosten.
ik ga er gewoon een stuk of 6 van de staart en main motor bestellen... dan heb je gewoon wat op voorraad en scheelt je een paar keer verzendkosten natuurlijk.

heli's kosten in onderdelen vaak meer dan de aanschafwaarde..tenminste, in mijn master cp zit ook alweer genoeg aan nieuwe parts... maarja.. het blijft een hobby en een afweging of je 't zelf de moeite waard vind.

Back