Heli tolt om as

Discussie in 'Flybarless' gestart door jannus, 29 jun 2022.

  1. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Vlieg al enige tijd met een 450 heli met Flywing H1 system in gps mode. Bij start laatste vlucht begon heli direct te spinnen en ik kon heli met veel moeite landen. Uit mechanische controle bleek geen slip tussen rotor en staart. Uit elektrische en H1 software controle bleken alle servo's goed te werken en stond de staart in neutrale positie. Toch blijkt de staart uit neutrale positie te gaan staan bij het loskomen van de grond. Onduidelijk wat de oorzaak is ??
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2022
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    graag beetje extra informatie...

    dat de staart uit het midden gaat staan, dat hoort.
    de staartbladen moeten de heli recht houden, en het koppel van de hoofdrotor tegengaan.
    dus iedere heli zal enige uitslag op de staartbladen hebben als hij hoovert.
    maar, normaal zorgt de gyro ervoor dat er voldoende gestuurd wordt, en de boel recht blijft hangen

    lang gevlogen met die heli, absoluut niets veranderd, en opeens gaat hij tollen en is het niet meer goed te krijgen?
    is het probleem tegen te sturen, eruit te trimmen?
    heb je iets veranderd (dit is echt iets voor een correctie richting probleem...)

    stel, de boel is al maanden hetzelfde, onveranderd, niets veranderd in heli/zender/stabilisatie:
    - als het een snaar aandrijving is, snaar te slap.
    soms met optoeren merk je soms niets, maar op een gegeven moment gaan de tandjes overslaan en gebeurt er niets meer...
    - op de staart zit vaak een kunststof dingetje om het asje tussen servo en staart vast te houden.
    bij de oudere align's zat dit iig, en was dit een dun ijzer stangetje.
    zat dat dingetje er niet op, kon de stang wegbuigen onder belasting.
    geeft rare vliegbeelden....
    dit ding zit op de grotere heli's ook, met de zelfde uitwerking als deze niet goed zitten.
    - servo dood.
    beweegt wel, maar koolborstels of potmeter op.
    koolborstels weg = weinig kracht, hoog stroomverbruik
    potmeter kapot = vies plekje, komt de servo in dat plekje te staan stopt de hele servo met werken.
    - ook wel eens een servo met gestripte tanden gezien, die zonder belasting redelijk zijn ding deed, maar met belasting gewoon niets meer deed..
    - speling in de staartassembly kan veel rommel veroorzaken
    maar om werkelijk geen pitch meer op de staartbladen over te houden, zou dat bijna compleet los moeten liggen...

    ff alles nalopen, overal (zeker de aansturing) goed aan trekken en duwen.
    staartservo moet normaal ergens rond de 1 a 2 kilo makkelijk kunnen hebben..
    staartassembly zelf is op 450's nog wel eens een dingetje waar veel problemen in zitten..
    als er echt niets veranderd is, moet er in de hardware iets fout zitten..
     
  3. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Zelfde dag meerdere vluchten gemaakt maar laatste vlucht gaf problemen bij opstijgen. En natuurlijk moet staartservo uit positie gaan staan bij draaiende motor en opstijgen maar doet dat blijkbaar niet (meer) goed. Grote vraag voor mij is of dat in de software setup zit (die dan spontaan moet zijn veranderd) of in mechaniek (waaronder torque tube) of servo. Ga dat nog eens grondig nakijken.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bij een software probleem zou de boel ook wezenlijk anders moeten reageren.
    als de heli op de grond nog wel normaal reageert..
    de staart de goede kant op beweegt als je de stick bedient, en de goede kant op beweegt als je de staart verdraait...
    moet het goed zijn, in theorie
    tijdens het optoeren zorgt de gyro ervoor dat de servo automatisch in de goede positie wordt gezet.. Dit heeft ie altijd gedaan ,en zal hij ook niet anders gaan doen als er niets anders wordt ingesteld.

    of je moet een normal gyro modus ergens onder een knop hebben staan, waardoor heading hold uit gaat..
    de meeste stabilisatie systemen hebben die functie niet eens meer. vroegah kon je dit instellen in de staartgyro.
    in normal reageert de staart recht op de stick, en zal dus een bewegende staart niet corrigeren.
    aangezien we dit in de regel niet gebruiken, wordt het ook niet ingesteld, en zal er een enigszins ronddraaiende heli voorkomen.
    dit is dan wel te sturen, je kan hem dan wel stil krijgen door te sturen.


    torque tube zou eigenlijk altijd goed moeten zijn..
    tenzij de tanden kapot zijn oid, of de as aan de binnenkant doorslaat (nog nooit gezien..)
    maar dat kun je zien.

    mijn eerste verdachte zou de servo zijn, of een losgelopen bout in de staart..
    stekker van de servo los.. maar dat zie je vanzelf omdat dan de servo helemaal niets doet..
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2022
  5. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Opgelost. Heb heli uit de scale body gehaald en in de originele uitvoering gemonteerd. Vliegt weer prima. Lijkt erop dat iets in de scale body is gaan aanlopen hoewel die er aanvankelijk geen last van had. Nu weer terugbouwen en vooral alert zijn op aanlopen en zo.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    kan niet he...
    als er niets veranderd, kan het niet opeens oplossen.
    iig, het kan wel, maar dan gaat het een keer terugkomen.

    ff verder zoeken en kijken..
    aanlopen moet schuursporen geven.
    op aandrijfvermogen kan het niet aanlopen, dat zit met torque tube. als dat aanloopt, doet ook de hoofdrotor het niet.

    dan zou de servo tegengehouden moeten worden (wat je ook kan zien als hij in de romp zit), of je hoort /ziet het tijdens op de grond testen
    Of bij het demonteren van de staartassembly (dat zal nodig zijn om de romp eraf te halen denk ik?) en weer terug zetten, heb je misschien iets onbedoeld gerepareerd..
    Of de romp zat ergens los, waardoor hij bij het loskomen de servo of aanstuurlink in het nauw zette

    controleer, en gij zult weten...
    en dan weet je zeker of het morgen niet opeens alsnog gebeurt.
    een servo die vast heeft gestaan zou ik bijvoorbeeld goed nakijken voor ik hem opnieuw gebruik.
    borstels fakkelen dan zomaar uit...
     
  7. jannus

    jannus

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    291
    Ja ja alles wat je noemt gecontroleerd en goed bevonden. Heb in de scale body bij de staart voor de servo stang zekerheidshalve iets meer ruimte gemaakt maar twijfel of dat de oorzaak was. Daarvoor immers vele goede vluchten. Voor de test is wel de GPS module een paar keer opnieuw aangesloten. Tsja de GPS connectie op de H1 kan natuurlijk ook het euvel zijn. Zie mijn andere bericht.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Als jij de stabilisatie er op zn kop op plakt ipv rechtop en dit niet wijzigt in de instelling, kunnen dit soort dingen gebeuren ja.
    Maar je meld dat je een paar keer had gevlogen, en van de 1 op andere vlucht zonder dat er iets is gewijzigd of gedaan, hij dit ging doen

    GPS houd de heli als geheel op 1 plaats, die doet niets met de staart.
    de gyro's doen dat wel. en die vertaling naar de servo's gaat via de programmering.
    Dus tenzij er bij het aansluiten van die gps opeens heel de programmering veranderd, zou dit er niet mee te maken mogen hebben..

    in een romp kan het wel eens krap zijn, zeker in de staart.
    een staartdeel wat omlaag zakt of los komt...
    dit kan de aansturing in de knel brengen.
    of in de staart een schroefje op een rare plek los, waardoor iets vast loopt.


    Dit is ff mijn gedachtegang :D
    ik probeer je nergens toe te dwingen, en ik probeer zeker niet vervelend te zijn:D
    maar ik krijg altijd een soort jeuk als ik een groot probleem hoor, en het lost zichzelf spontaan op.
    een probleem zonder oorzaak, lost zich op zonder wijziging..
    kan ik nooit zo lekker tegen.
    ik wil altijd graag weten wat het was.. dan weet ik ook dat het niet weer gebeurd
    nu heb ik zelf ook altijd pech meet dat soort dingen, als ik dan eens besluit het zo te laten, komt het na een paar vluchten alsnog achter me aan :D
     

Deel Deze Pagina