heli tolt

• Topicstarter Topicstarter tomos19
  • Startdatum Startdatum
T

tomos19

Guest
Goedendag,

heb vandaag de Huey sar van revell gekocht, en nu zit ik met een probleem.

na wat oefenen en trimmen afgelopen middag (gelukkig zonder crash), wilde ik savonds nog een vluchtje maken, maar na een plof op de kussens van de bank, blijft ie naar links spinnen.:confused:
heb dit nog geprobeerd weg te trimmen, maar hij wil niet recht blijven hangen. :sniper:
ook niet toen ik de prop verving.

heb veel met coax heli's gevlogen en dit is m'n eerste 4ch heli.
en heb al op het forum het een en ander gelezen dat het mischien de gyro kon zijn ofzo, maar het lijkt mij dat het dat niet is.:confused::confused:

mischien dat iemand al ervaring heeft met deze heli, en dit al bij de hand heeft gehad?

alvast bedankt voor reacties :)

Ik heb geen ervaring met deze heli specifiek, maar de opzet lijkt sterk op die van mijn heli :p.

Naar links spinnen zal betekenen (gezien de bouw van die heli) dat de staart motor niet goed zijn werk doet. De heli draait naar links door de torque van de main motor.

Een paar vragen die het makkelijker maken het probleem te vinden:

• Is de staartrotor tijdens die crash geblokkeerd geweest? Dus gas open terwijl de rotor niet kon bewegen?

• Draait de staart motor/rotor nog wel?

• Als je yaw input geeft, hoor je dan de motor sneller en langzamer lopen? + Lukt het je om met een bepaalde hoeveelheid naar rechts sturen de staart recht te krijgen? OF spint de heli ALTIJD naar links?
Met antwoord op die vragen kunnen we het probleem wel vinden denk ik ;)

mvg,
Erik

hij is volgens mij niet geblokeerd geweest, en draait nog goed.

in sommige gevallen kan ik hem met wat extra input nog recht houden bij het opstijgen, maar als hij eenmaal een beetje hoogte heeft gewonnen, begint het spinnen weer.
en de motor draait langzamer en sneller als ik yaw gebruik.

een gekke vraag hoor, maar kan zo'n staartrotor kracht verliezen na een tik?
want daar lijkt het wel een beetje op.

Mhhh vreemd. Moet nog wat specifiekere vragen stellen denk ik :eek:

Zit de prop goed op de shaft? dus dat de prop goed meedraait en niet slipt?

Het kan dat tijdens de crash de staartmotor een flinke opdonder heeft gehad en dat er intern iets vastloopt of niet goed zit. In dat geval is vervanging nodig.

Heb je een gain en proportion control op de 4 in 1? Als je beide hebt probeer dan dit:

Zet gain helemaal omlaag, Stijg op en probeer met proportion de staart recht te houden zodat je minimale input nodig hebt. Doe gain vervolgens helemaal omhoog. Je staart gaat nu hunten (heen en weer, redelijk agressief). Doe de Gain net zolang omlaag totdat dit stopt.

Controleer ook de bedrading. Is de verbinding met de motor goed (genoeg soldeer)? Zitten de stekkertjes er goed in? Is de bedrading zelf in orde? laat eventueel een foto zien.

Meer kan ik zo snel niet bedenken:rolleyes:

heb vanavond nog eens geprobeerd met een nieuwe staart propeller.
heel even leek het goed te gaan, maar al snel ging hij weer spinnen.
het lijkt wel of die staart motor power verloren heeft.
hij reageert wel op de input's, maar dat was het.

hij loopt ook niet zwaar, en de prop glijd niet over de as.:mad:

bij m'n eerste start kon ik door de yaw al rechts te houden hem recht de lucht in krijgen, maar dat werkte maar kort.

zal in de komende dagen foto's maken en uploaden.

Ok, ook alle andere dingen uit mn vorige bericht geprobeerd/gecheckt?

Als die dingen niks opleveren is het de motor denk ik. Zijn er reserve motortjes te verkrijgen?

Hallo,

even een vraag is bij deze heli de staart servo los op de staartbuis, kan deze verschoven zijn zodat je instelhoek van je staart rotor niet meer goed staat.
heb dit als eens meegemaakt met een belt cp.
groet,

Thomas

Tis een staart motor set-up. dus helemaal geen staart servo. Waarschijnlijk is is dat motortje een beetje kapot gegaan na die crash. Of iets anders, daar proberen we dan nog steeds achter te komen :lol:

heb hem na nog een poging naar de modelbouw zaak teruggebracht.

ze vonden dat hij erg raar deed, endus krijg ik een nieuwe!!!!!!!!!!!

en... niet alleen vanwege het motor euvel: bij hun vlucht ging er iets mis:eek:
foto vanochtend genomen toen ik effe langs kwam

full

Laatst bewerkt door een moderator:
HAHAH :p

Goede service van die winkel! Slechte vliegkunst van die winkel medewerker! :p

Een nieuwe TM loste het probleem ook niet op??

maybe was speed controller in de 4 in 1 kapot kan ook maar wat maakt het uit!

Gefeliciteerd met je aanwinst XD

Ik heb zelf een Hue coaxiaal. Omdat ik het niet aandurfde om de Hue single rotor te nemen zoals jouw model. Maar het blijft kriebelen....

Ik heb hiervoor een Robbe Arrow Plus gehad maar kon daar niet echt mee uit de voeten komen. Daardoor miste ik de fun om ermee te vliegen.
Met deze Hue(coaxiaal) is het elke keer weer leuk!!!

Dus blijf ik mij afvragen in hoe verre de Heu single rotor lastig is om te vliegen tov van het coaxiaal model? Ik lees dat Tomos19 zelf geen ervaring had met 4ch. Misschien dat anderen mij hierin weten te adviseren?

Alvast bedankt :D

Hoi Arian,

ik ken de coax variant van de huey niet echt goed, maar gezien de besturing maakt het niet veel verschil.

ik raad je wel aan om (als het de single rotor word) er een extra accu bij te nemen voor langere vliegduur, aangezien dat ding het bij het vliegen behoorlijk voor z'n kiezen krijgt, omdat de heli veel vermogen vraagt bij het stijgen, waardoor hij weer sneller leeg is.
in de handleiding staat dat ie ca tien minuten vliegt, maar in werkelijkheid haalt ie iets meer dan de helft.

voor zover m'n ervaring, en veel suc6! ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
heb inmiddels een foutje in de heli ontdekt.
dit geld voor zowel de single rotor, als voor de coax variant van de huey.

het gaat om de bevestiging van de servo's.
die is niet echt goed, waardoor de servo's na verloop van tijd los trillen.:mad:
de bevestiging bestaat uit een soort plastic houder waar de servo m.b.v dubbelzijdig tape is
vastgezet.
een constructie waar ik niet van hou, omdat je nooit weet hoelang de tape blijft plakken.
het is al eens voorgekomen dat een servo los trilde, met als resultaat
geen controlle meer, en een crash:bad-words:

moet nog een manier verzinnen om de servo's goed vast te zetten.

Een servo fabrieksmatig met dubbelzijdig plakband vast zetten is niet erg professioneel.
Dat is bij de zgn -goedkope- Double Horse van Shuang Ma beter gemaakt (DH 9104) deze zit zoals het hoort vast geschroefd. Er bestaat zo goed als geen kans dat deze los komt.
Of de schroefjes moeten los trillen.

Een servo fabrieksmatig met dubbelzijdig plakband vast zetten is niet erg professioneel.
Dat is bij de zgn -goedkope- Double Horse van Shuang Ma beter gemaakt (DH 9104) deze zit zoals het hoort vast geschroefd. Er bestaat zo goed als geen kans dat deze los komt.
Of de schroefjes moeten los trillen.

Als er geen borgmiddel op de schroefjes zit, en ze in metaal zijn gedraaid, kan het nog erger zijn dan dubbelzijdig plakband. Want dan denk je dat ze goed vast zitten, en niets is zo gevaarlijk als schijnbare zekerheid.

hmm, tape hoeft niet slecht te zijn, maar het is beter ze ff met een ty wrap oid ff wat vaster te zetten.
door het bewegen en de kracht van de servo scheurt het tape nog wel s

Back