heli trekt opeens rechts met gevolg crash..

na 20 goedde vluchten met de goblin ging het vandaag mis, na een paar maneuvers (3d) hang ik hem terug in ''hover'' en ik zie hem raar doen op de pitch zonder ik input gaf, en ik dacht snel neer zetten maar voor ik dit kon doen trok hij helemaal na rechts met gevolg Baf met zen zij in de grond, de schade valt goed mee. linkage's, blades, nieuwe canopy natuurlijk, skids en breekboutte, maar waarom trok hij in godsnaam opeens naar links ?? alle stekkers zaten nog op zen plaats, ik kan nerges iets vinden ... zo'n crash vind ik erg, als het een stuurfout was kon ik er nog mee leven maar zo opeens uit het niks.
misschien de v bar 4.0 die faalde ?

alle elektronica werkt nog dus daar ben ik blij om maar ik wil niet dat dit nog gebeurt..

Even de vbar aan de computer hangen

Sommige esabs, waaronder de 3g en de vbar naar mijn weten, geven foutmeldingen visueel door, door de swash scheef te zetten.
Kan bv zijn dat de kabel naar de sensor (als het een full size is) los geraakt is, en dat de vbar op het laatst heeft bedacht dat hij hem kwijt was

Ik heb ook wel s zoiets met rotte servo's gehad. 1 servo was een beetje aan het prutsen, heli gaf zelf constant een beetje input waardoor hij niet stil kon hooveren.
Paar vluchten later brande de servo door, en nam alles mee.

Dus het zou prettig zijn als je de setup hier neer zou willen zetten.
vstab uitlezen, kijken welke foutmeldingen erin staan (ook hier neerzetten aub)
even kijken of je servo's nog werken.. niet alleen stroom erop en kijken of er beweging in zit, ook een beetje belasten. niet overdrijven met dat belasten, maar ze mogen doorgaans meer dan 10 kg hebben per stuk..

losse link? die zie ik ff niet in zijn verhaal staan?

Wel aandachtspuntje op de grote maten trouwens: voorzijde en achterzijde van de ball linkjes..
duw je hem er verkeerdom op, duw je een randje kapot, waardoor hij er in no time af komt zetten.

en je ziet het stiekem erg veel..

Als je verder niets vreemds merkte en hoorde op het moment dat de heli om ging is de kans het grootst dat er een mindere servo tussen zit zoals Student al aangaf.

Hoe heb je de voeding van je elektronica geregeld? BEC of Lipo of.... Een verkeerde voedingsspanning kan ook dit resultaat opleveren. Sommige servo's kunnen enorme pieken trekken waardoor de voedingsspanning onderuit getrokken wordt.

Je kan de servo's testen door ze uit te bouwen en met je hand weerstand geven en ze een paar minuten flink te belasten.

In ieder geval enorm balen van je crash!

Motor: kontronik pyro 30-12
v bar: 4.0
esc: kontronik helijive 120hv (met bec als voeding)
cyclic servo's: sh 1285tg
tailservo: sh 1290mg
ontvanger: futaba r6008hs
ik ga straks de v bar aan de pc hangen en eens kijken of ik iets vind. alle linkage zaten zoals het hoorde, met het SAB naar buitten gericht. nog een vraaje, heeft iemand van jullie ervaring met het msh brain system ?

en bedankt voor jullie reactie jonges, !

Is een héél klein beetje een gokje, maar vermoedelijk redelijk dicht bij de waarheid:

Als één servo raar gaat doen (rotte tandwielen of rotte potmeter) en bijvoorbeeld naar beneden loopt zonder commando, dan zal de E-stab uit alle macht de heli proberen recht te sturen, en dus de andere twee servo's ook naar beneden trekken zodat de rol ophoudt. Het gevolg is een beweging op pitch, omdat de twee goede servo's proberen de kapotte te volgen.. De E-stab reageert meestal zo snel dat de aanvankelijke rolneiging niet opvalt.

Als daarna die kapotte servo toch even weer besluit mee te doen en naar de gewenste positie draait, volgen de overige twee weer op precies dezelfde manier mee.

Groet, Bert

+1 Bert

De 1258 servo's kunnen een behoorlijke piekstroom trekken (5A). Het is daarom wel belangrijk dat je bekabeling vanaf de Jive dubbel is uitgevoerd en dik genoeg is.

...... linkage's, blades, nieuwe canopy natuurlijk, skids en breekboutte, ......

;););)

losse link? die zie ik ff niet in zijn verhaal staan?

Wel aandachtspuntje op de grote maten trouwens: voorzijde en achterzijde van de ball linkjes..
duw je hem er verkeerdom op, duw je een randje kapot, waardoor hij er in no time af komt zetten.

en je ziet het stiekem erg veel..

Ligt aan merk en type linkjes, Compass links maakt niet uit hoe je ze monteert.

Is een héél klein beetje een gokje, maar vermoedelijk redelijk dicht bij de waarheid:

Als één servo raar gaat doen (rotte tandwielen of rotte potmeter) en bijvoorbeeld naar beneden loopt zonder commando, dan zal de E-stab uit alle macht de heli proberen recht te sturen, en dus de andere twee servo's ook naar beneden trekken zodat de rol ophoudt. Het gevolg is een beweging op pitch, omdat de twee goede servo's proberen de kapotte te volgen.. De E-stab reageert meestal zo snel dat de aanvankelijke rolneiging niet opvalt.

Als daarna die kapotte servo toch even weer besluit mee te doen en naar de gewenste positie draait, volgen de overige twee weer op precies dezelfde manier mee.

Groet, Bert

wel bert, ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb, ik heb de v bar aan de pc gehangen en ik zie nerges foutmeldingen, maar wat me wel opviel is da 1 armpje de rechterservo de tanden af zijn (van het armpje zelf binnenkant) en de anderen niet. zoals jij het hier beschrijft was het ook in het echt, ik zag hem even rollen naar rechts, een heeel klein beetje en toen zag ik de pitch raar doen zonder input en daarna baf met zen zij in de grond.

wel bert, ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb, ik heb de v bar aan de pc gehangen en ik zie nerges foutmeldingen, maar wat me wel opviel is da 1 armpje de rechterservo de tanden af zijn (van het armpje zelf binnenkant) en de anderen niet. zoals jij het hier beschrijft was het ook in het echt, ik zag hem even rollen naar rechts, een heeel klein beetje en toen zag ik de pitch raar doen zonder input en daarna baf met zen zij in de grond.

Met wat je hier vermeld, denk ik dat het 99% zeker is dat éérst die tandjes weg waren, en daardoor de crash gebeurde, en niet andersom.

Overigens, wel vreemd dat die binnenvertanding uit de servohevels stripte, dat heb ik nog nooit megemaakt, uitgezonderd de ene keer dat ik een servohevel en servo van verschillende merken probeerde te combineren, maar dat ging op de testbank al fout.

Verder zelfs met de heftigste crash nog nooit gezien dat dat fout ging.
Alles kan kapot, maar die binnenvertanding bijna niet.

Groet, Bert

Even de vbar aan de computer hangen

Sommige esabs, waaronder de 3g en de vbar naar mijn weten, geven foutmeldingen visueel door, door de swash scheef te zetten.
Kan bv zijn dat de kabel naar de sensor (als het een full size is) los geraakt is, en dat de vbar op het laatst heeft bedacht dat hij hem kwijt was

Ik heb ook wel s zoiets met rotte servo's gehad. 1 servo was een beetje aan het prutsen, heli gaf zelf constant een beetje input waardoor hij niet stil kon hooveren.
Paar vluchten later brande de servo door, en nam alles mee.

Dus het zou prettig zijn als je de setup hier neer zou willen zetten.
vstab uitlezen, kijken welke foutmeldingen erin staan (ook hier neerzetten aub)
even kijken of je servo's nog werken.. niet alleen stroom erop en kijken of er beweging in zit, ook een beetje belasten. niet overdrijven met dat belasten, maar ze mogen doorgaans meer dan 10 kg hebben per stuk..

hey student, de swash gaat naar rechts als ik hem gewoon laat initaliseren (of hoe je dat ook schrijft) wilt dit iets zeggen ? nu ben ik wat ongerust voor als hij terug de maiden moet doen, ik wil niet dat hij nog eens crasht .. zou de msh brain goed zijn ?

zijn alle bewegingen goed? correcties?

ik zou even een verse setup doen, in principe zou het dan moeten werken
zo niet, moeten we even op een vstab expert wachten..

msh brain staat niet verkeerd bekend.
maar de vstab zou beter moeten zijn.

Student zei:
msh brain staat niet verkeerd bekend.
maar de vstab zou beter moeten zijn.

Ik ken meerdere piloten die overgegaan zijn van v bar naar brain en die echt niet meer terug willen dus.......

Probeer eens een brain en oordeel dan!

Laatst bewerkt door een moderator:
de swash gaat naar rechts als ik hem gewoon laat initaliseren
Dit klopt niet. Bij het opstarten van de Vbar maakt de swash na enkele seconden een rechte "sprong" om aan te geven dat alles functioneert. Dit staat ook in de handleiding. Zoals Student al aangaf even een nieuwe schone setup doen.

Back