Heli verkopen of niet?

Hallo,

Zelf heb ik nu al ongeveer een jaar een Blade SR thuis liggen.
Toen ik hem had hoorde ik vele verhalen over de staart rotor die kapot gaat.
Toen heb ik hem omgebouwd zodat de staart nu wordt aangedreven met een riempje en een Futuba s3154 servo. Dit ombouwen viel toch even tegen en sindsdien zat ik te klooien met de afstelling.
Hij heeft dus nog nooit echt gevlogen.

Nu heb ik het laatst weer eens geprobeerd en ik kreeg hem de lucht in maar met een sterke afwijking (links draaiend, dus de servo maar proberen te verzetten).
Later nog een keer geprobeerd en toen ging hij schuin hangen en ja hoor een crash :( ). De houten bladen zijn flink beschadigd die lijken mij ook niet meer te maken. Verder is een stok van het trainingskruis afgeknapt.
Nu zit ik zelf op het punt.. moet ik hem maken en verkopen zonder af te stellen (dat wel vermelden natuurlijk)
Of er toch nieuwe bladen opzetten en hem laten afstellen bij iemand.
Zelf heb ik ook nog een Blade msr en daar kan ik wel redelijk mee vliegen (soms gaat het mis).

Nu ben ik eigenlijk benieuwd is er met weinig ervaring met zo'n heli te vliegen,
of is dat niet te doen en kan ik hem beter te koop aanbieden.

De servo's en alles loopt verder soepel en ik vind het ook leuk maar ben bang dat het een bodemloze put met veel frustratie wordt.

Dat wordt het ook.. De Blade msr is een 45 graden flybar helicoptertje en de Blade SR is een collective pitch. Die moet je dus goed kunnen afstellen en het vliegen is echt veel moeilijker.
Of je hem moet verkopen kan ik je niet in adviseren. Wat je ook zou kunnen overwegen is de Blade SR te repareren en weg te zetten en dan heel veel gaan simmen. En daarna nog een keer proberen. Je zult dan waarschijnlijk veel meer plezier hebben van je SR.
Mocht je er toch vanaf willen gewoon eerlijk verkopen. Een tussenstap naar collective pitch is een fixed pitch met een 90 graden flybar. Vliegt eigenlijk net zo lastig alleen heb je veel minder af te stellen en vaak minder schade bij beheerste crashes.. Ook bij deze optie is simmen eigenlijk wel een must. Althans ik heb er ongelofelijk veel profijt van gehad.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook overwogen om een Blade SR aan te schaffen na mijn eerst micro FP Heli. Gelukkig niet gedaan, juist vanwege de moeilijkheidsgraad van een CP. Wat betreft het tailrotortje van de SR, is alleen erg slijtagegevoelig, verder hoeft deze niet te worden gewijzigd maar dat is ook persoonlijke voorkeur.

Ik zou deze mooi bewaren, opbouwen en door iemand laten afstellen en dan even laten liggen. Pak een simulator en ga eerst oefenen en dan zul je merken dat je met de SR nog heel veel plezier kan gaan beleven. Is dan ook een mooie CP leerheli. Op dit moment krijg je er waarschijnlijk toch niet veel meer voor, opdat deze opgebouwd moet worden en met de mededelingen wat er door de crash allemaal wel niet kapot, verbogen kan zijn om de heli goedkoper over te nemen.

Succes met je besluit

Wat betreft het simmen, vraag Chow maar hoe stijfkoppig ik eerst tegenover het simmen stond en er toch aan ben begonnen. Ik ben echt blij dat ik hiermee aan de slag ben gegaan en ipv de Blade SR heb ik een Flybarless FP heli en zelfs voor deze heli komt het simmen mij goed van pas.

Laatst bewerkt:
Bedankt Chow,

Ik ga er nog eens diep over nadenken.
Aan de ene kant vind ik het zonde hem weg te doen.
Aan de andere kant twijfel ik als ik mij er wel genoeg tijd voor gun.

Misschien toch de optie van simmen maar mee laten wegen.
Volgens mij kan ik voor de Blade wel een kabeltje kopen.
Uitdagingen zijn leuk maar als het niet lukt dan begin je er snel van te balen.
Destijds leek mij het gewoon leuk en dan koop je weleens iets te impulsief :p

Ik ken het probleem. Ik dacht na de Solo Pro ook wel even de klus te klaren. Fout dus.. Het kost bloed, zweet en tranen om het te leren maar als je nu de Blade SR op orde maakt of laat maken en je gaat een paar weken simmen dan krijg je de Blade SR gewoon in hover en dan zie je de boel opeens heel anders. Ik heb ook momenten gehad dat ik ermee op wilde houden. Ik kreeg de Walkera FBL mooi in doos thuis en 4 minuten later lag hij in de prak.. Inmiddels een paar weken verder. Veel gesimmed. Boel gerepareerd en nu kan ik diezelfde Walkera waarvan ik dacht dat ik het nooit zou leren mooi in de lucht houden.. Dus gewoon even doorzetten ;)

Het jeukt toch wel.. gewoon het idee dat het niet lukt.
Ik geef nooit zo snel toe ;).
Wat ik zo zie aan de heli is er weinig kapot.
Alleen van de bladen is dat plastic eraf geknapt en zie ik dat het iets gebarst is.
Ook was er een link losgesprongen boven aan de swashplate (1 van die kleintjes)
Die heb ik er net weer voorzichtig opgedrukt en toen voorzichtig alles eens geprobeerd.
De heli schud wat bij het optoeren maar dat komt denk ik door de beschadigde bladen. Niet echt het gevoel dat er iets krom is.
Tjah simmen.. lijkt mij niet het mooiste dat er is.. het liefst pak je de heli en vlieg je daarmee. Maar het is wel beter dan constant nieuwe onderdelen kopen.
Kan de trainer poort van de SR trouwens gebruikt worden voor een simulator?

Ik zag laatst wel iemand die je in een workshop het afstellen uitlegt en dat je heli dan ook meteen goed afgesteld wordt.
Misschien is zoiets ook wel wat.

Zijn de bladen van een CP heli trouwens aan te raden voor de SR?
Die zie ik op Ebay staan en ze zeggen dat ze steviger zijn vanwege de carbon fiber
en dat het gewoon uitwisselbaar is.
Die houten bladen kunnen volgens mij erg weinig hebben.

Tsja, het blijft een cp en dat vergt veel oefenen en technische kennis. Ik wil m'n eigen handel nu niet hier promoten maar ik heb m'n honeybee fp2 als complete set voor een schappelijke prijs te koop staan ivm overcompleet. Kruis zit erbij. Daarmee kun je voorlopig ook vooruit zonder veel kosten en ingewikkelde afstellingen.. Ding is twee weken oud en in opwelling gekocht maar vlieg nu m'n Walkera flybarless..

Die houten bladen kunnen volgens mij erg weinig hebben.
Dat is op zich ook goed want als je bladen minder schade hebben of heel blijven gaat er vaak iets anders stuk, de energie wordt dan doorgegeven aan de volgende zwakkere schakel, tenzij het een FP of zeer kleine heli is (solo pro, blade msr/mcp etc) want die overleven een crash vaak beter :)

Toen heb ik hem omgebouwd zodat de staart nu wordt aangedreven met een riempje en een Futuba s3154 servo. Dit ombouwen viel toch even tegen en sindsdien zat ik te klooien met de afstelling.
Hij heeft dus nog nooit echt gevlogen.
Wellicht kun je een foto(s) plaatsen en kan iemand je adviseren om hem goed te krijgen.
Wat voor overbrengings verhouding heb je gebruikt naar je staart?
Je weet toch wel dat dat ongeveer 4 x sneller moet zijn dan je main rotor he? ;)

Hallo allemaal,

Ik heb er zelf nog goed over nagedacht en heb besloten hem toch te verkopen.
Momenteel heb ik er nog weinig plezier van gehad en ben bang dat ik er niet voldoende geduld voor heb (simulator). Waardoor ik erg veel kosten ga maken.
Momenteel heb ik nog de Blade msr waar ik wel mee blijf vliegen.
Gisteren heb ik nieuwe bladen en een nieuwe feathering shaft besteld.
Had mijn twijfels als die nog goed was.
Hij is niet hard naar beneden gevallen maar van ongeveer 20 a 30cm hoogte. De bladen klapten toen op de grond. Voor de verkoop zet ik deze nieuwe onderdelen er nog even op, zodat ik hem gewoon netjes verkoop. De heli ziet er dus ook nog als nieuw uit. En de servo's en dergelijke werken ook nog prima.
Dus hij dient gewoon een keer goed afgestelt te worden.
Nu nog even wachten op de nieuwe onderdelen.

Back