Heli vliegen, Welke modes..?

• Topicstarter Topicstarter Vortex
  • Startdatum Startdatum

Welke Mode Vlieg Jij Heli's..?

• Total voters
    47
V

Vortex

Guest
Ik heb met heli's gevlogen met mode 2.
Lekker natuurlijk omdat je met 1 stick kan hoveren..
Maar ik begon met vliegtuigen te vliegen op een modelbouwclub en daar vliegt iedereen met mode 1 dus ik moest het ook aanleren!!

Nu wil ik weer dus een helitje voor erbij kopen... maar is dat ik met mode 1 vlieg nou veel moelijker..? zijn er ook veel (goede) helivliegers die met mode 1 vliegen..?
Ik wil namelijk graag 3D vliegen... :)

Welke mode vliegen jullie..? 1, 2, of 3

Maar ik begon met vliegtuigen te vliegen op een modelbouwclub en daar vliegt iedereen met mode 1 dus ik moest het ook aanleren!!

Wat een bullshit zeg!
Reden te meer voor mij om wild te blijven vliegen!!!!

Zal toch te gek worden als anderen je gaan vertellen in welke mode je moet vliegen.
Ik vlieg zelf plank en heli op mode 2. Zou niet graag over willen op mode 1. Sterker nog: dat verdom ik! :mad:

Ik vraag niet met welke mode ik moet vliegen maar welke mode jullie vliegen en of jullie er minder mee presteren ofzo..

Tip:
Mischien is het handig voor de beginnende vliegers (zoals ik, ga zaterdag mn eerste zwever kopen) om erbij te zetten wat welke modus, wat inhoud.

Verder vindt ik dat iedereen vrij moet zijn in zijn manier van besturen. Niet iedereen vindt namelijk dezelfde modus het lekkerst vliegen.

Ik heb eerst mode 1 gevlogen met vliegtuigen maar toen ik op heli's overstapte heb ik mezelf 2 aangeleerd. Dit is veel makkelijker als je wat meer in het 3D gebeuren gaat kijken.

Hebben ze echt geen enkele persoon die mode 2 vliegtuigen vliegt?

Blijkt voor vliegtuigen best populair te zijn (heb ik ooit is ergens gehoord)

HeliEdje zei:
Wat een bullshit zeg! Reden te meer voor mij om wild te blijven vliegen!!!! Zal toch te gek worden als anderen je gaan vertellen in welke mode je moet vliegen.
Ik vlieg zelf plank en heli op mode 2. Zou niet graag over willen op mode 1. Sterker nog: dat verdom ik! :mad:
Als je je niet conformeert aan de mode van je instructeur, kan hij je niet helpen, zo simpel ligt het. Of je nu wild vliegt of bij een club, de reden is hetzelfde.

Ik vlieg mode 1 en dat is niks minder of beter als mode 2. Beide hebben voors en tegens, het blijft oefenen.

Ik vlieg redelijk goed op mode 1, dus ik zie geen probleem.

Overigens een onzin verhaal dat je perse de mode moet vliegen van je instructeur... daar hebben ze toch kabels voor uitgevonden! Ik geef zoveel mensen les op mode 2... Ik kan op mode 2 overigens ook hoveren en voorzichtig rondvliegen. Vliegtuigen kan ik mode 1 en 2, mode 1 alleen een stuk beter.

Cheers,

Richard

In Belgie en Frankrijk vliegen de meeste mensen met mode 1 voor zowel vliegtuig als helicopter.

Ik ben een van de uitzonderingen en vlieg helis en planken in stick mode 2.

Truster: Stick mode een heeft rudder en hoogte op de linkerstick, gas en aileron op de rechter. Stick mode 2 heeft hoogte en gas omgedraaid.
Voor beide zijn voor en nadelen zoals Richard al zei. Stick mode 1 heeft naar mijn mening meer zin op vliegtuigen en mode 2 op heli's. Het is natuurlijk onzin om beide aan te leren.

Aanpassen aan de instructeur vind ik ook onzin hoor. Over het algemeen wordt er met kabel gevlogen en daar speelt het geen rol wat de mode is.

Ron

In Belgie en Frankrijk vliegen de meeste mensen met mode 1 voor zowel vliegtuig als helicopter.
Ik ben een van de uitzonderingen en vlieg helis en planken in stick mode 2.

Hmm, dat over België weet ik zo niet, bijna alle heli piloten die ik ken vliegen mode 2 (buiten Jonas hij vliegt mode 1.)
Maar het maakt allemaal weinig uit, het is zo een beetje zoals het thumbs & pinch verhaal...

Raptor Rulezzz zei:
Overigens een onzin verhaal dat je perse de mode moet vliegen van je instructeur... daar hebben ze toch kabels voor uitgevonden! Ik geef zoveel mensen les op mode 2...

Gelukkig maar zeg, ik dacht al

kraaijer zei:
Truster: Stick mode een heeft rudder en hoogte op de linkerstick, gas en aileron op de rechter. Stick mode 2 heeft hoogte en gas omgedraaid.

Eigenlijk wel raar hoor, rudder en hoogteroer op een stick, ik vind gas en rudder op één stick veel logischer. Ik vlieg zelf (zweefvliegen en motorzweven), en voor zover ik weet zitten in alle echte vliegtuigen aileron en hoogteroer op dezelfde stick/yoke. Als het een stick betreft zoals bij zweefkisten, wordt die ook nog VERPLICHT met RECHTS (=mode 2) bediend! Rudder wordt met voeten bediend en gas meestal met de rechter/linkerhand, afhankelijk van de positie op de bok en behalve bij zweefkisten natuurlijk, daar worden remkleppen, flaps, landing gear met links bediend.

Tja dit zijn nou echt van die draadjes ...............
daar raakt nooit iemand over uitgepraat ik zelf vlieg mode 1 (aileron gas op rechter knuppel) en bevalt me prima
de een zweert bij dit de ander bij dat maar het is maar net hoe hetje is aangeleerd ik ken top piloten die exact het zelfde vliegen als moi en ook die andersom vliegen
dusszzzz veel vliegen veel oefenen en je leert het vanzelf

groetjes

ron van sommeren zei:
HeliEdje zei:
Wat een bullshit zeg! Reden te meer voor mij om wild te blijven vliegen!!!! Zal toch te gek worden als anderen je gaan vertellen in welke mode je moet vliegen.
Als je je niet conformeert aan de mode van je instructeur, kan hij je niet helpen, zo simpel ligt het. Of je nu wild vliegt of bij een club, de reden is hetzelfde.

Vooraf, Ron, dit is geen aanval :wink: .
Een instructeur die je zender overpakt was ooit... (het gebeurt nog wel, bij gebrek aan beter). Ik ken meerdere "wildvliegers" die, zoals het hoort, een leraar<=>leerling zender combinatie gebruiken. Bij de gangbare leeraar<=>leerling systemen van de gerenomeerde merken kunnen de gekoppelde zenders gewoon ieder een andere mode hebben.

Zowel voor het helivliegen als de vleugels gebruik ik mode 2. In tegenstelling tot alle mede wildvliegers was ik ooit eigenwijs door vol te houden op mode 2 te willen vliegen. Mijn (wildvlieg)instructeur (Vincent/Vip-er) vloog (en vliegt) zowel mode 1 als 2, dus dat was eigenlijk geen probleem als de zender destijds moest worden overgepakt.

Greetz van Aldert

Bij ons wordt niet (nauwelijks?) met dubbele besturing gevlogen. Waarschijnlijk omdat daarmee de keuze in instructeurs te beperkt wordt (op een vliegdag), er moet telkens wel een instructeur met jouw systeem aanwezig zijn.

Ik heb mode 2 aangeleerd, domweg omdat mijn instructeur mijn heli invloog op die manier.
Ik vlieg ook nog eens met "trekkend gas" omdat mijn instrukteur vertelde dat als je in een echte heli de pitch-handle naar je toe trekt, de heli zal stijgen.

Met vliegtuigen heb ik alles hetzelfde staan dus vlieg ik single stick. Ailleron en hoogte op rechts. Een kistje met alleen rudder en hoogte heb ik ook op rechts staan. Met de Calmato heb ik rudder op links staan maar die gebruik ik dan ook zelden.

Al met al maakt het niks uit, alhoewel het soms jammer is dat ik niet even met iemand anders zijn heli kan vliegen.

Wat is eigenlijk het beste om heli te vliegen : met de duimen op de sticks, of de sticks grijpen met duim/wijsvinger ?

Raptor Rulezzz zei:
Overigens een onzin verhaal dat je perse de mode moet vliegen van je instructeur... daar hebben ze toch kabels voor uitgevonden! Ik geef zoveel mensen les op mode 2... Ik kan op mode 2 overigens ook hoveren en voorzichtig rondvliegen. Vliegtuigen kan ik mode 1 en 2, mode 1 alleen een stuk beter.

Cheers,

Richard

Wij hebben nogal een heel klein modelbouwclubje dus wij doen het met overpakken ^^
Zenderkabels hebben we ook maar dat hoeft van mij nou ook weer niet...

Back