Heliartist Airwolf v3 met Trex 450 se gf

Hallo allemaal,

Ik ben een paar maanden geleden begonnen met heli vliegen.
Mijn eerste heli is een Trex 450, ben inmiddels overgestapt naar een raptor 50.
De Trex ligt nu maar een beetje te verstoffen en daarom heb ik besloten om hier een schaalheli van te maken, een airwolf.

Toen ik begon met de airwolf kwam ik al snel een paar lastige verrassingen tegen.

- De gebruiksaanwijzing welke is bijgesloten is slechts bedoeld om de BBQ mee aan te steken, het bouwen moet dus op eigen inzicht en idee.
- De pushrods, enkele waren niet voorzien van schroefdraad bovendien zijn de lange rods te kort.
- De levers voor het landing gestel kunnen niet de nodige 90 graden draaien, omdat de borgingen veel te ver uit steken.

De levers heb ik iets aangepast, de borging eraf gefreesd en nieuwe borgingen gemaakt.
Voor de pushrods had ik nog wat reserve balllinks van de raptor welke langer zijn en beter op de bijgeleverde kogels passen.
Het probleem van deze links is dat ze bedoeld zijn voor dikkere rods, dus gaatjes op vullen met lijm, op de goede lengte leggen en drogen maar.
Omdat de rods moesten drogen ben ik verder gagaan met de achterste vleugeltjes, hier eerst de verf van afgeschuurd en daarna in de sparingen gelijmd.
Om de vleugeltjes op zijn plek tehouden heb ik wat papiertape gebruikt.

Wordt vervolgt.....

Foto's

full

De trex en de romp

full

Levers aangepast

full

De pushrods langer gemaakt met andere links

full

Met wat papiertape de vleugels op zn plek gehouden

Laatst bewerkt door een moderator:
En daar is het volgende probleem...

De staart servo is te groot en pas niet in de romp.
Ik heb geen idee hoe ik dit oplos, dus als er iemand is met suggesties, laat het me weten..

ik heb mijn staartservo gedraaid aan de andere kant van de boom zitten. Hij hangt daar bijna horizontaal en om dan de stuurstang nog recht te krijgen heb ik de ballink op de lever aan de binnenzijde geplaatst. Past net....... Maar de servo zit wel tegen de romp aan. Bij de eerst harde landig heeft die ook een klein deukje in de romp gemaakt...

Het is inderdaad passen en meten.

Het helpt ook om bij de staartrotor wat ruimte te frezen zodat het geheel iets naar voren kan komen. Dan hangen alleen de swashlinks weer precies in de uitsparingen. Ook die heb ik wat ruimer gefreesd.

suc6

Ik heb de oplossing gevonden dankzij beeek..

De staartservo hangt nu horizontaal onder de staartboom en volledig vrij van de romp.
Nu kreeg ik alleen de pushrod er niet meer bij, dus heb ik deze iets aangepast.
Er is een verzetje ingemaakt en omdat ie anders te kort zou zijn verlengd door er een stuk aan te solderen.
Ook heb ik de richtingen van de servo moeten omdraaien.
Ook komt de swash op de goede plek.

Nu kan ik weer vol goede moed verder knutselen...

full

Een knik erin en solderen maar

full

Dit past beter..

Thnx,

Ga het meteen proberen...

Had jij ook die problemen die ik tot nog toe ben tegengekomen?

Ja, het is een heel gepuzzel. Die retract methodiek is echt te belabberd voor woorden. Ik zou je adviseren zeker niet die houten retracts te installeren. Een keer hard landen en ze breken af, waardoor de staart gelijk in de grond slaat.

Ik heb er inmiddels twee gebouwd van heliartist en het blijft een beetje modderen. De buitenkant is schitterend, maar de rest is echt knudde.

Je kunt ergens op een chineese website dezelfde retracts kopen maar dan van alluminium. Verder ga ik nu proberen om in mijn huidige airwolf de hele retract systematiek eruit te gooien en te vervangen voor drie servos die direct de alu retracts aansturen. Verder zou ik ook voor 3 dollar zon vertraging kopen bij HK om de retracts er met vertraging eruit te laten komen.

Ik heb de oplossing gevonden dankzij beeek..

De staartservo hangt nu horizontaal onder de staartboom en volledig vrij van de romp.
..

Vergeet niet dat als je de servo omdraaid (ligt eraan hoe hij origineel zat) je de aansturing/gyro ook moet reversen. Anders wordt het een korte maiden.....

Mischien is het je ontgaan, maar in mn vorige post staat ook dat ik de richtingen van de servo heb omgedraaid.

Maar evengoed bedankt voor de opletendheid... wordt erg gewardeerd

Ja, het is een heel gepuzzel. Die retract methodiek is echt te belabberd voor woorden. Ik zou je adviseren zeker niet die houten retracts te installeren. Een keer hard landen en ze breken af, waardoor de staart gelijk in de grond slaat.

Ik heb er inmiddels twee gebouwd van heliartist en het blijft een beetje modderen. De buitenkant is schitterend, maar de rest is echt knudde.

Je kunt ergens op een chineese website dezelfde retracts kopen maar dan van alluminium. Verder ga ik nu proberen om in mijn huidige airwolf de hele retract systematiek eruit te gooien en te vervangen voor drie servos die direct de alu retracts aansturen. Verder zou ik ook voor 3 dollar zon vertraging kopen bij HK om de retracts er met vertraging eruit te laten komen.

Heb je mischien een link oid voor die vertraging?
Kan m niet vinden, maar wil m wel hebben...

Het Vorderd

De trext past nu goed en heb hem inmiddels vast gezet met vier schroefje door de body.
De plaats van gaatjes heb ik bepaald met een mal van de onderkant.

De servo voor het landingsgestel zit er ook al in, deze heb ik met dubbelzijdig tape vast geplakt.
De wielen gaan nu nog erg snel, maar er is een vertraging onderweg.

Het enige wat er nu nog moet gebeuren is de guns erop, de navigatie lampjes, het ruitje moet nog vast.

Daarna mischien nog wat details.

Denk dat ik m van het weekend een keertje ga laten vliegen, ook als ie nog niet helemaal klaar is.

full

full

full

Back