Dat Flex-as project is echt een hoop vallen en opstaan geweest, maar uiteindelijk blijkt, dat de laatste 5 cm aan de kant van de hekrotor (en de laatste 5 cm aan de kant van het mechaniek ook) recht moeten lopen, dan blijft de as gewoon heel. De buiging moet je daartussen ergens aanleggen, en dan is er weinig aan de hand. Teflon binnenbuis, en een paar drupjes Teflon olie, en het gaat nagenoeg eeuwig mee.
Voor de 450 was een 1 mm as voldoende, voor een 500 zou ik toch al gauw 1.5 mm nemen, gewoon voor de zekerheid. Een .60 brandstofheli heeft al voldoende aan een 2 mm as overigens.
Waar je wel om moet denken: er zit nogal wat torsie-vering in zo'n as, dus een HH gyro kan mogelijk wat afstel-problemen geven. Nu is HH toch al niet ideaal in een schaalheli (het kan wel, maar het is naar mijn mening gewoon beter om Rate-mode te gebruiken, al zal dat wel atijd een eindeloze discussie blijvenis....

).
De technische kant van schaalvliegen is echt een kwestie van logisch nadenken en nogal wiedus: Lichter is per definitie beter, hoe simpeler en degelijker, idem dito. Dus niet je romp overal klakkeloos gaan verstevigen, maar goed nadenken wat je doet en of het nodig is.
Dom voorbeeld: die HeliArtist rompjes zijn op zich behoorlijk stijf en redelijk sterk, dan is het bijvoorbeeld onzin dat je het volle mechaniek incluis staartboom er in zet (met belt moet je wel, maar met flex-as dus duidelijk NIET). dat soort dingetjes....
Gebruik NOOIT lood voor de balans, maar plaats spullen naar voren: Hekservo kan gerust naar voren gehaald, ESC, LiPo, etc etc, en desnoods ga je overtollig materiaal wegslijpen achter: met name bij HeliArtist is de staartboom tamelijk slordig en veel te dik gelamineerd naar mijn mening, ik kon bij mijn BO zo 10 gram weg slijpen daar, en dat scheelt al 30 gram lood uit de neus, wat overbleef heb ik weggewerkt door gyro, hekservo en ESC helemaal voorin te plaatsen, ofwel helemaal geen lood nodig.
Niet omdat ik "anti-electronica" ben, maar gewoon omdat het beter is: E-stab kan, maar brengt risico's met zich mee, want als je heli qua gewicht op de rand zit (ondanks alles is mijn BO 105 50% zwaarder dan de standaard donorheli), voel je met E-stab niks aankomen, zonder E-stab krijg je waarschuwingen als je tegen de grens aan gaat zitten. Gebruik dan liever een flybarred kop als je tegen " met de hand vliegen" opziet.
Idem Dito voor HH versus Rate gyro: het kan, maar het is beter gewoon je heli perfect trimmen en afstellen (ReVo-mix).
Bij "rompvliegen" word het belang van "neus in de wind houden", ofwel ouderwets vliegen zoals het hoort, een stukje groter.
En juist HIER zijn HH gyro en E-stab een nadeel: Wind heeft meer invloed, je hekrotor is zwaarder belast, en al die electronica ontneemt je het gevoel van wat er nu eigenlijk precies gebeurt. Je kunt er dus ook niet op anticiperen, en het gaat heel lang goed, tot je heli op een gegeven moment volkomen onverwacht de grond in klapt.
Daarnaast scheelt het weglaten van een E-stab en digitale servo's gewoon een hoop geld, hoe je het wend of keert.
Maar dat is uiteraard allemaal je eigen keuze, en op zich kan het allemaal wel.
Een toerenregeling daarentegen, is weer een heel goed ding, je heli gaat VEEL voorspelbaarder vliegen met een governor of een perfect ingestelde throttle curve.
Groet, Bert