Helicam

Dag allemaal,
Bij mijn zoektocht naar een goede helicam-operator kwam ik toevallig hier terecht.
Ik ken van schaalhelikopters en types totaal niets, ik ben een filmer.
In feite ben ik op zoek naar iemand die met deze camera vloeiende vliegbeelden kan maken. De camera weegt inclusief batterij en lens 3,6 kg
De operators die ik via het web in NL en België ontmoette, werken meestal met kleine camera's en maken vaak ook niet al te stabiele beelden. Voor mij is het belangrijk dat de camera echt glijdt in het opnameveld dat moet opgenomen worden. En dat de twee assen niet wiebelen :)
Tot op heden maakten we beelden vanuit grote helikopters. Ik weet dus niet of wat ik zoek vandaag reeds mogelijk is.

Met dank voor uw goede raad. Wanneer ik zo eens door dit forum blader, heb ik toch de indruk dat hier bekwame piloten zitten. Succes met jullie mooie hobby.
ex3front.jpg
http://www.freshdv.com/wp-content/uploads/2008/04/ex3front.jpg

Bedankt crazykuki, ik heb je geantwoord.
Ook bedankt rotored en guy k
Toch even een verduidelijking.
Ik heb al voldoende helikopters met piloot en cameraman gevonden die kleinere camera's gebruiken.
Toch kan ik niet anders dan de camera zoals ik voorgesteld heb gebruiken. Voor de normen waarin wij voor onze opdrachtgever moeten draaien is dit het minimum... dat heeft te maken met verschillende aspecten als CMOS-kwaliteit, maar vnl ook de lens. Ik kan dus de norm voor de camera niet lager leggen.
Ik ken één bedrijf dat dit wel aankan, maar die liggen met hun prijzen kort bij echte helikopters. Flying-Cam // Close Range Aerial Filming & Aerial Robotics Engineering

Ik zoek dus naar een man/vrouw die dit aankan... maar realiseer mij terzelfdertijd dat ik die misschien niet vind.
Toch al bedankt voor uw snelle reacties. :)

Hallo Poike,

kan je ook meer vertellen over het filmen zelf? Daarmee bedoel ik, zijn het snelle aktie's/hoge snelheden, wat is de duur van één (de langste) Aerial opname?

Vriendelijke groeten,
Aldert Kruims

re

Hallo Poike,

Ik denk dat we voor je een geschikte en zeer stabiele helicopter hebben.
zelf filmen we met een Sony HDR FX 1000.
Als je een mailtje stuurt met je telefoonnummer,zal ik contact met je opnemen.

met vriendelijke groet,

gregor van Oorschot.

Hallo Poike,

kan je ook meer vertellen over het filmen zelf? Daarmee bedoel ik, zijn het snelle aktie's/hoge snelheden, wat is de duur van één (de langste) Aerial opname?

Vriendelijke groeten,
Aldert Kruims
Dag Aldert,

Er is o.a. een opname bij die vertrekt op het veld, vertrekkend van een aktieve groententeler en het shot eindigt in een fabriekshal waar die groenten verwerkt worden. Dergelijk shot dat vlekkeloos in één maal opgenomen wordt met een aantal retakes tot het perfect is, duurt tussen de 5 à 7 minuten. Achteraf worden delen van dat shot in de montage versneld. Dus de camera vertrekt stilstaand hangend, zweeft over het veld naar de plant en gaat dan via een grote poort naar binnen, recht de productie binnen.

Hallo Poike,

Ik denk dat we voor je een geschikte en zeer stabiele helicopter hebben.
zelf filmen we met een Sony HDR FX 1000.
Als je een mailtje stuurt met je telefoonnummer,zal ik contact met je opnemen.

met vriendelijke groet,

gregor van Oorschot.
Mailtje (PM) gestuurd.
De HDR FX1000 weegt wel maar 2,1 kg

camera platform

Kijk eens bij Geocopter dit bedrijf wordt ook door rijkswaterstaat gebruikt volgens mij spelen die jongens met het grote spul.

Dag Aldert,

Er is o.a. een opname bij die vertrekt op het veld, vertrekkend van een aktieve groententeler en het shot eindigt in een fabriekshal waar die groenten verwerkt worden. Dergelijk shot dat vlekkeloos in één maal opgenomen wordt met een aantal retakes tot het perfect is, duurt tussen de 5 à 7 minuten. Achteraf worden delen van dat shot in de montage versneld. Dus de camera vertrekt stilstaand hangend, zweeft over het veld naar de plant en gaat dan via een grote poort naar binnen, recht de productie binnen.

Dank voor je reactie.

Als dit alles met loop/ren snelheid gebeurd, dan zijn hier ook mogelijkheden. Met 3,5Kg is er "slechts" 8-10 minuten hoover/vlieg tijd per "akkuvulling", het gaat in dit geval om een elektro heli.
Maar voor zover zijn er inmiddels meerdere mogelijkheden zie ik al, vermoedelijk vind je wel een oplossing!

Vriendelijke groeten en succes,
Aldert

Kijk eens bij Geocopter dit bedrijf wordt ook door rijkswaterstaat gebruikt volgens mij spelen die jongens met het grote spul.
Geocopter heeft andere doelgroepen dan industriële applicaties en werken uitsluitend met eigen optisch materiaal. Uiteraard hebben ze een prachtig tweemotorig toestel.
Toch bedankt voor de tip. :worship:

Informeer ook eens bij Bart Doets (bdoets alhier), voorheen cameramens bij NOS/NPS.
Ik voel me zeer vereerd dat ik in dit verband genoemd word.... maar ik ben absoluut niet thuis in deze markt, en deze generatie videocamera's bestond nog maar net toen ik stopte met werken. Ik weet nu al niet meer welke camera welke opnamestandaard haalt.
De apparatuur waarmee Marc Godefroy werkt (hierboven al genoemd: te_vn330wBQ[/media] - Showreel Helicam Overexposure Film & Video ) laat volgens mij kwalitatief niks te wensen over... (en ja, ik ken hem nog persoonlijk uit de 1:1 vliegerij)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt Bart, ik heb een mail gestuurd naar Marc.
In feite zijn we op zoek naar een gelijkaardige kwaliteit als Flying-Cam // Close Range Aerial Filming. Dit Belgisch bedrijf valt echter buiten onze budgetaire mogelijkheden. Zij werken wel met een topcamera, de voorganger van de camera die ik voorgesteld heb.

Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om helikopterpiloten samen met cameramensen te vinden die uiterst stabiele beelden kunnen maken met licht professioneel materiaal als de EX-3

Hier ligt zeker nog een nieuwe markt open.

Allemaal reeds bedankt voor uw inbreng en ik kijk verder uit.

Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om helikopterpiloten samen met cameramensen te vinden die uiterst stabiele beelden kunnen maken met licht professioneel materiaal als de EX-3
Ach het zal wel kunnen, maar het prijskaartje hè... als je maar een joekel van een heli hebt dan kan je alles stabiliseren met gyro's.
Op zich is een RC heli goedkoper dan een echte, maar die echte kan als er niet gefilmd wordt voor andere dingen gebruikt worden. Een RC heli moet hier speciaal voor gebouwd worden, en als er geen filmklus is staat-ie stil. Ik denk dat daarom goede RC-heli's gewoon duur zijn.

Waarom moet het die camera zijn? Full hd op een cmos, met canon prime lenzen, is dat voldoende?

Ik ben momenteel een maxi-copter aan het bouwen, kan ongeveer 6 kilo tillen. Maar er komt een bol van 30 cm onder te hangen waar een canon 5D II in past. Deze bol is volledig gestabiliseerd dmv gyro. De heli is gestabiliseerd middels GPS van DJI.... daarmee zou het beeld dat jij schets maakbaar moeten zijn. De camera die jij voorstelt is zo groot dat hij niet in die bol past. En daar zit nu net die gyroscopische ophanging in.....:-(

succes en laat weten of het gelukt is!

Flip (coptercamera.nl)

Back