@Rick: een en ander heeft te maken met gezagsverhoudingen.
De rechtspersoon (vereniging) is als het op veiligheid aankomt in feite gelijk gesteld met de 'werkgever' in de zin der wet.
Juridisch heeft dit nogal wat haken en ogen, en ik zou ook graag de uitkomst van een proefproces afwachten om te kijken hoe een rechter hierop zou reageren, maar liever niet bij mijn vereniging!
De vereniging dient haar leden/bezoekers/derden te beschermen.
Daarvoor moet de vereniging de risico's afwegen en zo 'zoveel als redelijkerwijs' minimaliseren.
Het deel tussen komma's is hierin belangrijk, want je kan van een vereniging met pak'm beet 60 leden niet verlangen dat zij een commerciele Arbodienst inhuurt om een RI&E (Risico-Inventarisatie & Evaluatie) uit te voeren of te toetsen. Dat is namelijk niet meer redelijk: de vereniging zal failliet gaan. (Waarschijnlijk ook een van de argumenten waarom deze ellende bij Ernst z'n vereniging geen doorgang heeft gevonden.)
Ik heb drie jaar bij een adviesbureau voor Arbeidsomstandigheden gewerkt, en een uurtje advieswerk van ondergetekende kostte een klant gemiddeld zo'n 150 euri. (Ik zag ze overigens niet alle 150 op mijn loonstrook terug, maar dat terzijde :wink: )
Om even uit de losse pols een calculatie te maken:
Stel je hebt een clublocatie (viegveld) met clubgebouw en schuurtje voor gereedschap enz.
Reken twee uur voor het inventariseren van de opstallen en het gereedschap, gesprek met bestuur en leden enz.
Dan moet je het veld nog 'in bedrijf' zien om te kijken wat daar allemaal voor risico's aan hangen, en ben je weer een uur verder.
Verplichte inventarisatie gevaarlijke stoffen, jeugdigen, ouderen, machinerichtlijn enz, enz, enz. Kortom: voordat je Arbo kan zeggen, ben je 5 uur verder. Kostenplaatje dezes: 750 euri, en dan heb ik nog niet eens m'n handen vuil gemaakt...
Gelukkig zijn verenigingen vrijgesteld van de verplichte toetsing van hun RI&E door een gecertificeerde Arbodienst. Dit mede op grond van het 'redelijkerwijs'-artikel.
Maar de verenigingen dienen wel hun risico's in kaart te brengen, en voor passende maatregelen te zorgen. Wij (Vaargroep Flevoland) hebben dat gedaan middels een checklijst van de NVM en wat kennis van zaken van ondergetekende.
Maar even terug

ntopic: : Ik zie het al voor me dat een van mijn collega's Veiligheidskundigen (liefst vrouwelijk model) een stel modelheli's gaat keuren! :rolling: "En wat is dit voor doosje?" "Dat is m'n gyroscoop, mevrouw. Voorkomt dat de heli onbedoeld een andere kant uitgaat dan ik wil, en stabiliseert de hele handel..." (Begrijpende blik) "Jaja.... " 8O
@Jan Beton: mijn advies: Zorg dat jullie een werkbaar protocol opstellen om jullie heli's te 'keuren' en natuurlijk de vliegers te begeleiden. (het laatste doen jullie waarschijnlijk al lang)
Informeer bij zusterverenigingen, de KNVvL, of ontwerp anders zelf iets, maar zet het op papier! Bekijk de kisten van de vereniging (Ik wil voorzichtig zijn met het woord 'keuren'!!) en maak van elke kist een rapport. Zorg dat dat op de verenigingslocatie aanwezig is.
Ga na wat de kritieke punten van een heli zijn, en baseer daar je keuring op:
zender
ontvanger
bedrading
voorzien van gyro
motor
uitlaatsysteem (Decibels!!)
speling op bedieningselementen
reikwijdtetest
enzenzenz... (Ik ben geen heli-expert, dus schrijf maar wat op wat me voor de hand ligt...)
En desnoods wil ik jullie wel helpen met het opstellen van zoiets! (Gratis)
Groet en sterkte
Roel