Helicopter PWS

• Topicstarter Topicstarter tomtom
  • Startdatum Startdatum
T

tomtom

Guest
hallo,

Aangezien ik mijn profielwerkstuk over de helicopter in het algemeen (natuurkundig) gaat en specifiek ook in ga op mijn trex heb ik dit draadje geopend. Ik zou namelijk van meer ervaren rc helicopter "piloten" willen weten wat interessante informatie zou zijn van de trex om te berekenen. Ik wil dus d.m.v. enkele proeven met mijn trex en d.m.v. de theorie achter heli's iets "zinvols" kunnen berekenen voor de modelbouw. Het enige probleem is dat ik nog niet precies weet wat zinvolle informatie zou kunnen zijn. Zo zou ik bv bepaalde formules kunnen maken die betrekking hebben op de versnelling in verticale zin of iets dergelijks. Met behulp van bepaalde proeven kan je dan tot dit soort resulaten komen, zoals een opstelling maken waarin de trex alleen naar boven en beneden kan vliegen (dmv een frame aan 4 palen) en daar dan een veerunster aan hangen, zodat een kracht kan worden afgelezen bij bepaalde pitch en throttle standen. Of videometen in Coach 5 waarbij je dus een stuk vlucht analiseert op de pc. Heeft iemand dus een idee wat bruikbare informatie zou kunnen zijn voor de modelbouw zodat het een "zinvol" PWS wordt?

TomTom

Handig om dit te volgen. Volgend jaar moet ik ook beginnen aan mn profielwerkstuk.

tomtom zei:
zoals een opstelling maken waarin de trex alleen naar boven en beneden kan vliegen (dmv een frame aan 4 palen) en daar dan een veerunster aan hangen, zodat een kracht kan worden afgelezen bij bepaalde pitch en throttle standen.

Zou ik niet doen als ik jouw was. Geheid een crash.
Je kan beter je heli op een weegschaal zetten en dan negatieve pitch geven. Dan weet je de thrust van je heli.

Duccan zei:
Handig om dit te volgen. Volgend jaar moet ik ook beginnen aan mn profielwerkstuk.

tomtom zei:
zoals een opstelling maken waarin de trex alleen naar boven en beneden kan vliegen (dmv een frame aan 4 palen) en daar dan een veerunster aan hangen, zodat een kracht kan worden afgelezen bij bepaalde pitch en throttle standen.

Zou ik niet doen als ik jouw was. Geheid een crash.
Je kan beter je heli op een weegschaal zetten en dan negatieve pitch geven. Dan weet je de thrust van je heli.

ik zie niet in waarom?
Als je een goed frame maakt waar de skids in vast zitten zodat de heli niet naar voren/achteren kan hellen maar wel nog verticaal kan bewegen, zou dit prima moeten lukken?
Alleen de verticale beweging zou dan niet heel groot zijn, dus zou het beter zijn als je een grotere heli neemt.

TrexzNL zei:
Alleen de verticale beweging zou dan niet heel groot zijn, dus zou het beter zijn als je een grotere heli neemt.
Nou, de verticale beweging ligt gewoon aan de stugheid van de veer in de veerunster, en het is ook beter als de verticale beweging niet te groot is , want dan moet de constructie ook groter.....

TrexzNL zei:
de verticale beweging wordt wel beperkt door het feit dat er 2 rotorbladen op de heli zitten.
Dat klopt, ja :lol: . Daarom moet het dus best een stugge veer zijn, of het frame dat onder de heli komt moet gewoon iets langgerekter naar beneden worden.. Maar dit is gewoon een ideetje voor een proef. Ik heb nu alleen nog een doel voor deze proef en andere hebben....

Wat is er mis met het idee van Duccan ???

veel veiliger
geen schade
niet zo veel werk
kost geen materiaal voor het maken van de opstelling

Het lijkt mij zelfs een heel presieze manier van testen, als je teminste een wiet-weegschaal gebruikt :D

Gr Matthijs

Misschien leuk om te testen wat voor effect het heeft om andere bladen te nemen. Dit te varieren met een aantal andere motoren en andere tandwielverhoudingen.
Om zo te bepalen wat de meest effectieve combinatie is voor de trex. Proefopstelling zoals Duccan zegt is inderdaad een makkelijk te realiseren idee.
Maar je eigen idee is wel iets geavanceerder en misschien wel iets beter te gebruiken omdat er wat natuurkundig rekenwerk bij zit, waardoor het wat
leuker is voor je begeleider en het misschien eerder goedgekeurt word door je leraar omdat het anders te makkelijk zou worden. Een weegschaal is
immers een veerunster, het voordeel van een weegschaal is dat ie het gelijk voor je omrekent naar hoeveel kilo het is.
Veel succes met je pws en begin er op tijd aan, ik ben ook te laat begonnen en dat heeft me een hoop gestress opgelevert(die 80 uur heb je niet zomaar vol).

Flying Davy zei:
Misschien leuk om te testen wat voor effect het heeft om andere bladen te nemen. Dit te varieren met een aantal andere motoren en andere tandwielverhoudingen.
Om zo te bepalen wat de meest effectieve combinatie is voor de trex. Proefopstelling zoals Duccan zegt is inderdaad een makkelijk te realiseren idee.
Maar je eigen idee is wel iets geavanceerder en misschien wel iets beter te gebruiken omdat er wat natuurkundig rekenwerk bij zit, waardoor het wat
leuker is voor je begeleider en het misschien eerder goedgekeurt word door je leraar omdat het anders te makkelijk zou worden. Een weegschaal is
immers een veerunster, het voordeel van een weegschaal is dat ie het gelijk voor je omrekent naar hoeveel kilo het is.
Veel succes met je pws en begin er op tijd aan, ik ben ook te laat begonnen en dat heeft me een hoop gestress opgelevert(die 80 uur heb je niet zomaar vol).
Het idee van de bladen is een goed idee, maar met andere motoren werken is denk ik iets te kostbaar :lol: .
Het verschil in trekkracht kan je dan wel bij bladen bereken bij gelijke pitch en throttle bijvoorbeeld, maar wat ook bij bladen een rol speelt is de "stabiliteit" en dat zou je dan ook moeten bepalen. Dit gaat niet met dit proefje maar alleen eigenlijk op gevoel, of niet? Of is hier ook een proefje voor te verzinnen? Het idee voor een PWS hoeft niet perse iets met dit proefje te maken te hebben, maar mag vanalles zijn, als het maar een beetje natuurkundig is. :roll:

Proefje voor de stabiliteit van de bladen hmm................ even denken hoor.
Ben nog niet zo'n heli fanaat, zou zo niet weten hoe dat kan. Volgens mij zijn
er ook geen gegevens of formules voor stabiliteit van bewegende onderdelen.
Behalve de trekkracht zou je misschien ook iets kunnen doen met het rendement
dat de bladen leveren. Met verschillende motoren word het inderdaad een dure grap.
Verder ben ik geloof ik door m'n ideeën heen voor je maar misschien dat wat natuurkundigen
hier op het forum je kunnen helpen, er zijn er genoeg op dit wonderschone forum.

Het idee van de bladen gaat het waarschijnlijk toch worden. Ik heb er eens over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat je er toch veel over kunt zeggen. ik wil dus bv 4 verschillende bladen kopen (en dan alle vier ook van verschillend materiaal, dus hout, carbon fibre, glass fibre en plastic blaadjes) en dan het "beste" blad vinden. Het "beste" moet ik dan alleen nog definieren.
Een onderdeel van het "beste" wordt met welke bladen het hoogste rendement haalbaar is in hover en in voortwaartse vlucht. In hover wil ik dan doen door die eerder beschreven proefopstelling te gebruiken en dan daar verschillende bladen in te testen bij verschillende pitch en gelijke throttle. Daaruit komt dus een grafiek van de resulterende kracht t.o.v. de pitch. Met die informatie en de informatie uit een datalogger (zo'n dpr-50 van BNB products) kun je dus et blad met het hoogste rendement bereken.

Het voortwaartse vlucht gedeelte is misschien wel niet haalbaar maar wil ik wel proberen. Door namelijk niet de heli maar de lucht er omheen te bewegen krijg je hopelijk dezelfde situatie. Dus door een ventilator voor de net beschreven proefopstelling te houden zou je voorwaarste vlucht kunnen simuleren. Bij voortwaartse vlucht zal theorethisch gezien namelijk een verschil in de verschillende bladen belangrijker worden: De flexibiliteit. Het naar voren bewegende blad heeft t.o.v. de lucht namelijk een grotere snelheid dan het naar achter bewegende blad. Daardoor onstaat bij het naar voor bewegende blad een groter drukverschil tussen de bovenkant van het blad en de onderkant, dan bij het naar achter bewegende blad. Als de bladen dan helemaal stug zouden zijn en de ophanging aan de bladhouders ook, dan wordt de heli "instabiel". Bij echte heli's wordt dit vaak opgelost doordat de bladhouders naar boven en beneden kunnen bewegen. Dit is bij de trex niet zo, en dat wordt hier juist opgeheft doordat de bladen flexibel zijn. Het naar voren bewegende blad gaat dus iets omhoog, waardoor het drukverschil kleiner wordt, en het naar achter bewegende blad gaat iets omlaag. Door die trilling wordt ook de efficientie van de bladen minder, dus hopelijk kan ik dat met dit proefje achterhalen, zoniet dan alleen theoretisch beschrijven.

Of de heli instabiel is dat is moeilijk te bepalen. Je zou natuurlijk wel met alle bladen een soortgelijk stukje vliegen en dit opnemen. Door achteraf de videobeelden te analyseren en door het "gevoel" zou je hier misschien iets uit kunnen halen. Niet helemaal natuurkundig natuurlijk, maar beter dan niets.

Ik heb nog enkele vragen hierover:
Als eerste: Wat zou nog meer in de definitie van "beste" blad kunnen, dus wat zou ik nog meer kunnen testen?
Als tweede: Ik heb bij verschillende draadjes grafieken gezien uit de dpr-50 datalogger, sommige met tach en sommige zonder. Ik heb op de site van dit product gevonden dan zo'n tachometer apart te koop is. Weet iemand of deze ook ergens in Nederland te koop is? De dpr-50 datalogger vind ik namelijk wel, maar die tachometer niet.
Als derde: Als je iets leest wat niet aan deze tekst klopt of niet mogelijk is om uit te voeren, wil je dit dan aub even melden (en nee, niet de interpunctie :wink:, maar dus inhoudelijk)
Als vierde: Welke bladen kan ik het best nemen: ze moeten niet al te duur zijn en dus van verschillend materiaal: plastic, carbon fibre, glass fibre en hout. Gewoon alle vier van Align of zijn er nog andere suggesties?

Alsvast bedankt,

Tom

Weet niet of je idee met de ventilator gaat werken, om een heli vooruit te laten vliegen moet ie kantelen.
Wil je dit in je opstelling maken word het vrij moeilijk te maken denk ik + dat ik denk dat een ventilator niet
krachtig genoeg is om een redelijke voorwaartse snelheid na te bootsen.
Bladen testen op rendement, dus meten hoeveel watt je erin stopt en hoeveel er werkelijk geproduceert word
door de bladen. Dus de amperes meten die erin gaan en dat vermenigvuldigen met de spanning van je accu.
En dan een manier zien te vinden om het aantal werkelijk geproduceerde aantal watt te meten of berekenen, liever
meten is nauwkeuriger en altijd goed. Misschien dat je de frequenties van de trillingen van de bladen bij volle snelheid
en bij stationair zou kunnen meten. Lagere frequentie trillingen is dus stabieler en dus weer beter. Je zou ook nog het
aantal touren kunnen meten met elk blad maar dat is denk ik alleen van toepassing als je verschillende grote bladen
gebruikt.

Flying Davy zei:
Weet niet of je idee met de ventilator gaat werken, om een heli vooruit te laten vliegen moet ie kantelen.
Wil je dit in je opstelling maken word het vrij moeilijk te maken denk ik + dat ik denk dat een ventilator niet
krachtig genoeg is om een redelijke voorwaartse snelheid na te bootsen.
Bladen testen op rendement, dus meten hoeveel watt je erin stopt en hoeveel er werkelijk geproduceert word
door de bladen. Dus de amperes meten die erin gaan en dat vermenigvuldigen met de spanning van je accu.
En dan een manier zien te vinden om het aantal werkelijk geproduceerde aantal watt te meten of berekenen, liever
meten is nauwkeuriger en altijd goed. Misschien dat je de frequenties van de trillingen van de bladen bij volle snelheid
en bij stationair zou kunnen meten. Lagere frequentie trillingen is dus stabieler en dus weer beter. Je zou ook nog het
aantal touren kunnen meten met elk blad maar dat is denk ik alleen van toepassing als je verschillende grote bladen
gebruikt.

Ja, of het met de ventilator lukt is de vraag ja.
Het rendement verhaal ga ik inderdaad ook doen.
Dat idee van de trillingen is misschien wel een goed idee, dus met behulp van een oscilloscoop het verschil in trillingen van de bladen meten.
Het aantal toeren wil ik bij de verschillende bladen met dezelfde lengte juist gelijk laten, en alleen de pitch varieren, en misschien dan ook andersom. Misschien probeer ik ook wel verschillende bladen van verschillende grootte, maar dan moet ik wel ergens geld vandaan halen.....Misschien is het ook juist wel interessant om de af te lezen resulterende kracht en het toerental gelijk te houden bij de verschillende bladen en dan bekijken bij welke pitch en bij wat voor een verbruik de verschillende bladen dezelfde kracht opwekken....
Maar dit komt nog allemaal in een later stadium. Ik ben er nu van overtuigd dat ik de 80 uur nuttig vol kan krijgen....bedankt!

Veel succes ermee en houd ons op de hoogte(maak is wat filmpjes als je er tijd voor hebt).
Dit gaat zeker een leuk profielwerkstuk worden.

Nou, het is eindelijk zover: Mijn profielwerkstuk is af. Er is nog wel behoorlijk wat gewijzigd ten opzichte van het originele plan.

Ten eerste is de hoofdvraag veranderd en daardoor eigenlijk het hele PWS: Welk effect hebben de verschillen tussen diverse rotorbladen op de liftkracht en "Figure of Merit" in hover van een rc-helikopter? Ik heb dus niet gekeken welke bladen het beste zijn, maar ik heb gezocht naar verschillen tussen die bladen. Die verschillen zijn dan verschillen in liftkracht en Figure of Merit. Het is dus natuurkundig wat interessanter geworden en uit het oogpunt van modelbouw iets minder interessant.

Verder is de rendementsproef er dus uitgehaald en omgezet in een Figure of Merit proef, een getal voor de efficiëntie van de heli, eigenlijk dus best vergelijkbaar met het rendement. Ook heb ik alleen maar proeven gedaan bij de heli in hover voor de Figure of Merit proef en stijgvlucht/daalvlucht bij de liftkracht proef.

Ondanks de verschillen is volgens mij het nog steeds interessant de site te lezen, waarbij je als modelbouwer natuurlijk een beetje over de algemene modelbouw uitleg heen moet lezen.(= voor de modelbouw leken)

Als laatste wil ik 4RC.NL ReadyHeli.com en Bishop Power Products bedanken voor de sponsoring van een aantal onderdelen.

De site: Helikopter PWS

gr. Tom

Back