Helicopter vliegers in regio Den Bosch

om met de deur in huis te vallen...
Om ben van plan om een esky honey bee V2 te kopen, waarvan ik weet dat er veel tegenstrijdige geluiden zijn. maar goed ik heb geen ruimte binnen en ook niet in de buurt dus ik moet buiten vliegen (ja tot enkele bft..) en die esky is een van de hele weinige FP heli's die niet piepklein is..

Maar goed, ik weet dat oa heli's een steile leercurve hebben en ik zou dus graag mijn licht willen opsteken bij collega vliegers om te leren etc.
Ik heb via KNVvL Modelvliegsport
clubs in st Michelsgestel, Berlicum, Oss, gebeld maar blijken allemaal vliegtuig-vliegers te zijn en bijna geen een helicoptervlieger.

is er uberhaupt een club in brabant / Den Bosch waar helicopters gevlogen wordt?

Anders ben ik bang dat het een eenzame en weinig leerzame vluchten zullen worden.

help?

Hoi Marcel.

Stel deze vraag eens aan RC heliparts, zij zitten in Braband en er komen ook veel klanten uit Braband. ;)
Zij zullen vast wel weten waar er gevlogen wordt met een heli in jouw regio, en niet alle club's zijn aangesloten bij de KNVVL.

Groet Wil :cool:

RCHeliparts
Willeke Joostenstraat 34
4744 RR Bosschenhoofd

Tel: +31(0)6 34279156

Er zijn nu eenmaal minder heli- dan vliegtuig-vliegers. Gelukkig is één ervaren vlieger genoeg om jou goed/veiliger/vlot op weg te helpen.

Ook clubs in Vught, Empel, Rosmalen/Empel, Oss, Aalburg (kilometer na de brug), Zaltbommel, zie de Airtoi site hieronder.

Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:
Modelvliegen op Airtoi -> clubs (NL & B)
KNVvL Modelvliegsport -> algemeen -> clubs (NL
www.flytovml.com -> clubs (B)

om met de deur in huis te vallen...
Om ben van plan om een esky honey bee V2 te kopen, waarvan ik weet dat er veel tegenstrijdige geluiden zijn. maar goed ik heb geen ruimte binnen en ook niet in de buurt dus ik moet buiten vliegen (ja tot enkele bft..) en die esky is een van de hele weinige FP heli's die niet piepklein is..
[...]
Denk ook aan de beschikbaarheid van onderdelen, volgens mij is er veel uitverkocht en zal het her en der om de laatste voorraad gaan. Op het forum helifreak.com is al vaker de discussie voorbij gekomen of het bedrijf nog wel bestaat of onderdelen maakt.

Misschien ben je beter af met iets uit de blade serie van e-flite. De kleine heli's crashen vaak ook zonder schade dus dat is wel een voordeel. De combo phoenixRC (sim) en een mcp-x wordt wel genoemd als goed voor beginners maar er zijn gewoon veel mogelijkheden..
Eens bij een club of meeting gaan kijken is ook een goed idee om een indruk te krijgen. Het is ook mogelijk om les te nemen in het leren vliegen en dat valt qua kosten wel mee volgens mij of misschien dat iemand op een club dat aanbied.

Beginnen met een kleine FP heli om buiten mee te gaan vliegen lijkt mij niet de beste optie. De wind zal meer te zeggen hebben over je model dan jezelf. Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken, maar als je een 450 formaat CP heli kan betalen dat zou ik meer daaraan gaan denken. De zender die je nodig hebt is het duurste onderdeel. Koop je in een keer een goede dan kun je daar jaren mee vooruit. Bij de RTF heli als de Hony Bee zit een te simpele zender waar je verder niets mee kan. Op het forum zijn regelmatig goede gebruikte zenders te koop. Een Align 450 clone is voor redelijke prijs te koop en niet duur in onderdelen. Als je iemand in de buurt kan vinden die wil helpen met afstellen en invliegen dan is beginnen met een 450 goed te doen. Wanneer je het vliegen een beetje onder de knie hebt dan kun je met een 450 veel verder doorgroeien voordat je over moet naar iets anders. In principe kun je met een goede 450 heli alles van rustig schaal/sport tot hard core 3D.

Een waarschuwing: bezint eer ge begint. Als je het virus eenmaal te pakken hebt kom je er niet meer zomaar vanaf en kan dit een heel dure hobby worden ;-)

Ik ben begonnen met een Esky Honey Bee Versie 1 (denk ik)? In ieder geval, een fixed pitch helikopter, vierkanaals. Ik heb hier een grote ruime schuur, waar vier personenauto's in kunnen staan. Hier heb ik leren hooveren (met de staart naar mij toe).

Op het moment dat ik geroteerd wilde leren hooveren merkte ik dat ik met draaien vermogen verloor met mijn helikopter: staart van me afdraaien veroorzaakte daling. Binnen kun je niet hoog; dus ik zat gauw aan de grond.

Aantal keertjes gecrasht: 1 keer schade wat hersteld moest worden. Aantal crashes in totaal: misschien 20x (van niet hoger dan 2m).

Omdat ik dus wilde upgraden heb ik gekeken naar een RTF kit: Ready to fly. Kwam op voorraad bij een winkel in Hilversum in contact over een Eflite Blade 450 3D. Een 6 kanaals helikopter met een stuk meer vermogen dan wat ik had. Ik ben nu denk ik een kleine 20 vluchten verder; kan steeds verder met de staart van me af hooveren en heb 1 crash gehad. Deze crash (van minder dan een meter hoog) leverde mij schade op: 90,- aan onderdelen. Veel onderdelen heb ik besteld maar per twee ontvangen: kan dus in theorie nog zo'n crash maken voor deze 90,-. Gelukkig nog niet aan toe gekomen.

Ik heb nog absoluut geen spijt van mijn aankoop. Als ik kan Heli vliegen overweeg ik een duurdere multikopter te kopen: ook klaar uit de doos. Ik wil vliegen voor twee redenen: de sport/spanning om zo'n apparaat te besturen en om eventueel wat opnames vanuit de lucht van woningen (voor verkoop) te maken. Voor die laatste reden is een stabiel apparaat dus een optie.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Gewoon proberen zou ik zeggen in eerste instantie. Ik doe niets meer met mijn esky honen bee. Je mag 'm als je wilt wel overnemen.

Back