Helie trekt naar links

• Topicstarter Topicstarter Grover72
  • Startdatum Startdatum
G

Grover72

Guest
na enige tijd auto hebben gereden leek me het een leuk idee zo voor de afwisseling over te stappen naar wat
anders, helie vliegen ja leuk helie vliegen dat lijkt me een mooie uitdaging, na enig gesnuffel op het forum toch maar
wat aangeschaft een Walkera Dragonfly HM 004 de beste beginners helie volgens de forum leden, raad opgevolgd
maandag 2e paasdag besteld woensdag in huis fantastisch woensdagavond effe proberen niet dus vliegen is moeilijk
ben ik achter gekomen valt vies tegen, helie wiebelt erg verdikkie wat nou weer, a uit balans, het forum heeft overal
raad op ff zoeken en jawel antwoord (zoeken balanceren) gaat inderdaad een stuk beter meer stabieler maar nog
niet helemaal de helie trekt naar links dit snap ik niet, kan iemand mij dit uitleggen nomaals ik ben een volkomen
leek op dit gebied maar ben uiterst nieuwsgierig

Groetjes Grover

moet je naar rechts sturen :P

nee werkt het ook niet als je je trim naar rechts doet van je stick?

Misschien als je effe wat punten tussen je zinnen zet, dat ie dan vanzelf stabieler vliegt ... :wink:

( sorry , 't was sterker dan mezelf :oops: )

....de helie trekt naar links dit snap ik niet....
Dit komt door de staartrotor. Deze "blaast" naar links om de krachten op de hoofdrotorbladen te compenseren.
Op een gladde ondergrond zal de heli hierdoor opzij willen schuiven. Eenmaal in de lucht zal de heli wat scheef gaan hangen om dit weer te compenseren (dat "gaan hangen" zul je met de trims dus zelf moeten afregelen).

ik ben waarschijnlijk niet te duidelijk geweest met me vraag, Heli trek naar links vanaf de hoofdrotor en niet vanuit de staartrotor.
Op het moment dat ik meer gas ga geven gaat me heli sterk naar links stuiteren op het(oefenkruis), is dit goed?
Trimmen en tegensturen helpt niet, staat er iets niet goed afgesteld, de rotorbladen staan goed volgens de forum leden.
Ik durf zo niet nog meer gas te geven ben bang dat ie kapot vliegt, doe ik iets fout???
Hoe meer gas ik geef hoe uiteraard hoe meer de drang naar links. :o

Grover72 zei:
de rotorbladen staan goed volgens de forum leden.

ja ?
hoe en wat dan ?

als hij al zo op de grond naar links trekt, let dan op als hij loskomt, dan gaat het nog harder waarschijnlijk.

Gerard_nl zei:
Grover72 zei:
de rotorbladen staan goed volgens de forum leden.

ja ?
hoe en wat dan ?

als hij al zo op de grond naar links trekt, let dan op als hij loskomt, dan gaat het nog harder waarschijnlijk.

WuTangcl Geplaatst: Zo December 31, 2006 11:22 am Onderwerp: Rotor Bladen Balanceren Tutorial
ik weet niet hoe ik een linkje moet plaatsen dus doe het maar even zo, ik hoop dat je er wat aan hebt.

En over dat naar links toe trekken, ik durf inderdaad niet meer gas te geven dan is ie zo kapot.

Grover,
Het schuiven van een heli is normaal op een gladde ondergrond.
Zorg er dus voor dat dat niet kan of geen kwaad kan.
Bijvoorbeeld: stroeve ondergrond of rubber om de skids (landingsgestel) en/of een trainingskruis.

Probeer je ook eens te verdiepen in de krachten die er spelen tijdens het helivliegen.
Gewoon veel lezen op het forum.

miss zit je kruis niet goed onder je heli
en dat er dan meer gewicht naar links zit.

en je heli hangt altijd een beetje scheef komt door de draai richting..
ik dacht ik meld het even ik weet niet of je het wist:P
voor dat je daar ook mee komt ;)

volle yoghurt zei:
miss zit je kruis niet goed onder je heli
en dat er dan meer gewicht naar links zit.

ik dacht ik meld het even ik weet niet of je het wist:P
voor dat je daar ook mee komt ;)

Jouw ben ik al veel tegengekomen hier vooral in het helieforum.

enne me oefenkruis zit goed gemonteerd(hoop ik), en de paddles stonden niet helemaal
goed, stonden scheef tegenover elkaar het gaat nu een stuk beter ik ben vanmiddag toch
10cm losgekomen van de grond tadaaa 10 sec. ongeveer.
Ik boek vooruitgang.

volle yoghurt zei:

ik weet niet waar je het vandaan haalt maar het enige naar juiste antwoord was dat van erwin

het is simpel weg zo dat als jij met je heli op de grond staat of als je in de lucht hangt de staart rotor het koppel van de aandrijving van de hoofd rotor moet tegen werken door in de tegen gestelde richting te blazen.
anders blijft je heli constand rond de hoofd rotor as draaien en zul je dus nooit een succes vole vlucht hebben.
door dat de staart rotor naar rechts blaast bij een met de klok mee draaiende rotor zal de tegen gestelde actie zijn dat de heli naar links word geduwd.
dit heet in de wetenschappelijke termen translationele drift.
einstein heeft het ook omschreven als elke actie heeft een gelijke en tegen gestelde reactie.
niet op deze aarde is gratis.

o en mijn mening en ervaring is gaat nooit de translationele drift weg trimmen omdat je dan aan het trimmen blijft.
als er namelijk iets veranderlijk is dan in het wel deze krachten.
omdat zodra bijvoorbeeld je een mooie bocht wil maken je meer of minder kracht op de staart rotor zet en dus verander je ook de kracht waar mee de heli in de hover naar links word geduwd.
als je hier niet tijdig op inspeeld of ervaren genoeg bent en je bent gaan trimmen kan dit je weer de heli kosten.

Back