Helikopter is in onbalans, wat kan hiervan de oorzaak zijn?

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik heb net een nieuwe rotorkop geplaatst op mijn helikopter en hij lijkt nu geen goede balans te kunnen vinden, als hij meer toeren maakt word het wel minder maar hij zwaait behoorlijk heen en weer.

Ik heb de volgende punten gecontroleerd:
- Bladen zijn in balans
- Flybar en paddels precies gelijke afstand tot de as
- pitch is gelijk in beide bladen en tracking ( zoals je op de foto hieronder kan zien is de tracking bijna perfect (helikopter draait op de foto))

img8929cw.jpg

Zodra ik de heli in idle-up zet hovert hij wel redelijk stabiel. Wat zie ik over het hoofd?

blade tracking kun je niet controleren terwijl je op de grond staat. Maar dat zal het probleem ook niet zijn verwacht ik.

Op hoeveel % gas en met welke pinion vlieg je? Als het op schommelen lijkt dan is je headspeed waarschijnlijk te laag.

Ik draai dan rond 50% gas, pinion is de standaard die door KDS geleverd word met de 450S. Het is inderdaad een soort van schommelen in alle richtingen, het is niet dat hij alleen naar voren en achteren of links naar rechts schommelt.

Kan hij zijn dat de Damper in de kop harder is en hierdoor meer toeren nodig heeft om rustig en stabiel te vliegen? (ik las zoiets hier ergens op het forum)

Zitten je bladen niet te strak in de grips Stef?
(en please!!, kijk buiten hoe het werkt, brrr link)

De bladen zitten heel licht vast, (Als ik de heli scheef houd blijven de bladen gewoon zitten maar als ik een tikje tegen de bladen aan geef kunnen ze wel draaien, en ze zitten beiden even vast) Ik heb het testen inderdaad ook buiten gedaan, dit was alleen op lager toerental even laten draaien voor de foto, verre van genoeg om de lucht in te komen.

Ik neem aan dat je hiervoor de kunststof kds Kop erop had???/ Nu een alu, dus verhoog die headspeed maar eens flink en dan denk ik dat je problemen zijn opgelost en ie lekker stabiel is.

en net wet Eric ook al zei; buiten ff proberen :D

Hoofdas, tailas, spindel krom.. controleer dat.

Alle assen zijn nieuw en gecontroleerd of ze recht zijn.

@gevaho, Ik had inderdaad een gedeeltelijk kunstof kop, ik ga de headspeed omhoog gooien. Ik had alleen verwacht dat hij ook stabiel zou draaien/vliegen met een lager toerental. En omdat ik dit had verwacht vond ik het vreemd dat hij zo gek reageerde en was ik bang dat er iets mis was met de heli. 1 heel groot verschil: hier zit zo goed als geen speling in, de KDS kop had zeker 5/6 x zoveel speling als deze kop.

Als ik het samenvat begrijp ik het dan goed als ik zeg:

Dit schommelen hoort bij een metalen rotorkop op een lager toerental, en als hij wel stabiel hangt op hoog toerental is er niks aan de hand?

Yep ! Elke helikopter heeft een toerental waar er resonantie ontstaat, bij een metalen kop heb je daar meer last van omdat er simpelweg minder demping is.

Ik heb hiernaast ook een filmpje gemaakt van de progressie die ik tot nu toe gemaakt heb, Ik zit momenteel op 16 leeg gevlogen accu's en moet zeggen dat ik zeker tevreden ben met de progressie die ik gemaakt heb in die tijd met mijn eerste helikopter. En aangezien ik toch al dit topic geopend heb plaats ik dat filmpje ook gelijk maar hier...

FbuadpTqMoM[/media] - Rondvliegen met de KDS 450s

Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan je bericht editten, zodat je de info van de laatste post, bij je vorrige post inzet,zo voorkom je dat je binnen een klein tijdsbestek 2x onder elkaar je reactie staat. Wel zo netjes. Emil, mod

Thnx...

Ontopic, best super netjes met 14 ladingen zo rond tuffen!
Ik hoop dat mij het ook zo afgaat, ben bezig met een logo 10. Maar heb er wel een flymentor 3d set bijgekocht, heb enkel maar ervaring met een quad, dat komt het meeste bij een heli, en natuurlijk vliegtuigen, en auto's maar das peanuts vergeleken bij heli's

Dat trainingskruis heb je niet meer nodig als je al zo vliegt, vliegt ook nog eens een stuk fijner zonder kruis.

mvg. Freddie

@ Psygho: Dankje, ik ben ook zeker tevreden over hoever ik ben gekomen. Wat Freddie1 zegt is de volgende stap, hoewel ik het wel griezelig vind om zonder te gaan vliegen. Volgende vlucht word zonder kruis!

Headspeed

Vraag aan Gehavo

Je zei "verhoog je headspeed"
Hoe doe je dat?
Motortandwiel vergroten ?

Vr Gr Ludi Pesman.
icon13.gif
icon5.gif

Back