Helikopter te water

Helikopter te water nadat bestuurder de controle verloor.

GRONINGEN - Een helikopter is dinsdagmiddag in Groningen in de sloot beland nadat een beginnende piloot aan de verkeerde hendel trok. Het incident vond rond 13.55 uur plaats op een weiland naast de N860.

De 26-jarige bestuurder was aan het oefenen met zijn aangeschafte toestel. Na een aantal onbedoelde manoeuvres was het toestel niet meer onder controle.
De auto helikopter stalde en kwam in de sloot terecht. De man uit het Groningse Haren en het toestel zijn voor onderzoek per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. De man gaf zichzelf een proces-verbaal.

...

zucht. Hoe groot is de kans dat je op een weiland van +- 1km2 je heli laat landen in een sloot? Erg jammer.
Hij heeft ook wel een minuut of 2 in het water gelegen omdat ik er met geen mogelijkheid bij kon komen.

Ik heb de boel allemaal maar los geschroefd 4 in 1 ook los daar zat ook vocht in. alles in gedestilleerd water schoon gemaakt en nu is de boel aan het drogen op de kachel. Straks nog even met een föhn er overheen.

De lagers weer even inspuiten met iets, WD40 een goed idee? Moet ik dat met de motor ook doen? aangezien er dan waarschijnlijk ook wat WD40 in de motor zelf zal komen.

Nu maar hopen dat hij straks weer wat gaat doen, maar hij zal wel nooit meer de oude worden. :???:

Wat moet ik doen met de accu? Die heeft ook zo lang in het water gelegen. Ik zal hem eerst eens doormeten. Als hij nog op spanning is kan ik hem dan voorzichtig proberen op te laden? Hoe lang moet die drogen? want die ziet er wel vrij waterdicht uit.

Een goede tip voor mensen die ook willen beginnen met een heli doe het dus niet zoals mij, maar ga eerst heel lang oefenen op een simulator.

Alles goed, en lang, laten drogen. Vaak ontstaat de meeste schade na een "duik" doordat het spul te vroeg weer wordt aangesloten, wat natuurlijk te begrijpen is, je wilt weten of alles nog werkt. Met een beetje mazzel is er geen blijvende schade. Was je in zee gestort (zout water) dan is het wat anders...

Alles goed, en lang, laten drogen. Vaak ontstaat de meeste schade na een "duik" doordat het spul te vroeg weer wordt aangesloten, wat natuurlijk te begrijpen is, je wilt weten of alles nog werkt. Met een beetje mazzel is er geen blijvende schade. Was je in zee gestort (zout water) dan is het wat anders...

Ok, en hoe zit het met de lipo dan? maakt die niet continu kortsluiting als hij in het water ligt?

Alles ziet en ruikt gewoon goed, uit het water was ook niks heet. Alleen het elcotje die in de 4in1 zit, ziet er een beetje dik uitgezet uit.

Ok, en hoe zit het met de lipo dan? maakt die niet continu kortsluiting als hij in het water ligt?

Alles ziet en ruikt gewoon goed, uit het water was ook niks heet. Alleen het elcotje die in de 4in1 zit, ziet er een beetje dik uitgezet uit.

Als je lipo sluiting had gemaakt, was hij kokend heet geweest. Ik heb 1 keer een 1S 120 mAh lipo een fractie van een seconde sluiting laten maken, en die was meteen goed heet. Zolang er niet teveel mineralen in het water zitten, zoals zout, geleidt het niet zo goed dat je volle sluiting hoeft te krijgen.

Ok, hij was idd gelukkig niet warm en ziet er normaal uit.
Straks even doormeten kijken wat hij zegt.

De 4 in 1 en de main motor liggen al zo'n 3 uur onder de föhn nadat ik ze met gedestilleerd water heb schoon gemaakt.
Ik had de servo's ook nog even open gemaakt maar die zagen er droog uit en werd een beetje ingewikkeld om helemaal uit elkaar te krijgen. Ik was bang dat ik de tandwielen dan niet meer goed in elkaar kreeg.

Ziet er wel goed uit maar ja morgen maar even kijken. Ik ben wel trots op mijn oude groene Philips föhn. Doet dat het nog steeds

Yes, oh ik ben zo verschrikkelijk blij.
Alles werkt weer. Ik heb hem weer helemaal in elkaar gezet en alles werkt weer zoals het hoor.
Helaas heb ik volgens mij de servo's omgewisseld maar dat weet ik ook niet zeker. De voorste zit 1 met een kort stokje en die aan de linkerkant is een lang stokje. Dat leek me het best zitten maar volgens mij zit de boel niet meer horizontaal. Maar dat is een kwestie van de pieletjes op de juiste hoogte draaien.

Maar de motoren en de servo's en de 4in1 lijken het allemaal te doen. Hoe ze zich houden tijden het vliegen weet ik nog niet.
Is er toevallig iemand die zaterdag ook bij de fly-inn van de roder luchtvaart school komt? en eens met een professioneel oog naar mijn toestelletje wil kijken? Je mag daarbij ook de gehele lipo leeg vliegen en dat geheel op mijn risico, dus crashen mag :wink:
flyinn.jpg

Ik ben nergens lid van maar ik zie op de flyer staan dat iedereen welkom is, en het lijkt me wel leuk om daar eens te kijken.

It must be my lucky day :rolleyes:

op dat terrein kun je heel goed vliegen, ik ben er 2 keer geweest...in het begin van mijn heli aanschaftijd... de os91 laten afstellen... mooi groot veld en idd geen water te bekennen...

LOL zit ik eerst nog met allen aandacht dat nieuws bericht te lezen :lol:
succes met de zitting maat ;)

Groeten Ray...

Mijn heli een DH 9101 is ook al eens geheel kopje onder geweest.
k'Heb de boel met warm water afgespoeld en met de fohn gedroogd.
Nu is de elektronica van de DH geheel open -een printplaatje- dus de boel was snel opgedroogd.
Daarna de motoren lekker warm laten draaien en alles werkt weer naar behoren.
Ik vlieg er nog regelmatig mee.
groet
jaapkay

Fijn om te horen dat alles toch nog werkt.

Verder dan een onbedoeld diepe landing in de zachte sneeuw ben ik nog niet gekomen ...

Back