helikruis?

• Topicstarter Topicstarter p.overberg
  • Startdatum Startdatum
P

p.overberg

Guest
Hier nog een beginnersvraag:

natuurlijk wil ik beginnen met een oefenkruis, maar hoe doe je dat???
- zelf bouwen of gewoon kopen?
- hoe groot moet zo'n ding zijn?
- wat mag het wegen / wat kan de heli tillen?

Ik heb dus plaatjes gezien waarbij het kruis wel 2 meter lijkt bij een rotor van 70cm??? Is dat goed en kan de heli dat tillen of moet je gewoon de rotordiameter ook als kruis hebben?

Laat maar horen..........

Het gaat om een T-Rex 450 X!!

Dus met een kruis(je) van een halve meter zit ik redelijk goed???

Hoi,

Heel populair :
3 mm carbon buisjes ( massief ) met pingpong balletjes .
Weegt niks ,, maar doet evt wel zijn werk als het nodig is !!!!

Vind die carbon staafjes maar gammel...
Die werken misschien bij een licht gewicht dragonfly.
Een trex formaat geef ik niet erg veel vertrouwen.

Wat ik ooit gemaakt hebt:

DSC00064.sized.jpg

DSC00065.sized.jpg

DSC00066.sized.jpg

DSC00067.sized.jpg

Was echt een super kruis!
Niet zwaar, super sterk en kon ook nog een beetje veren.
Hoop dat je er wat mee kan.

Groet,
Tjerk

Ik ben met een kruis groter dan mijn rotor begonnen.
En het heeft toch enkele keren zijn job gedaan. Zeker als je richting obstakel drijft, hooverd of uitschuift na een noodlanding. Na 2weken was het al een stuk ingekort hoor, en na een dikke maand zonder.

TM

Gewoon met carbonbuis, hoeft niet massief. aan de uiteinden doe je balletjes zodat de uiteinden niet in de grond haken tijdens het schuiven.

Het kruis niet groter maken dan de rotor anders gaat het zwabberen.

En wat gaat er bij mij als eerst kapot bij een crash, inderdaad het kruis.....

Ik heb twee oude carbonbuisjes van een vlieger gepakt, met aan de uiteinden ronde piepschuim balletjes uit een hobbywinkel. Ik zal er vanavond een foto van maken.

stangcaddy zei:
En wat gaat er bij mij als eerst kapot bij een crash, inderdaad het kruis.....
Dus die energie is vast door je kruis geabsorbeert en kan niets anders meer breken ;)

Lekker 2 carbonnetjes met ballen eronder. Gaat het kruis in resonantie (Heftig trillen) dan zaag je van beide carbonnekes een stukkie af.
Balanceer je heli wel NADAT je je kruis hebt gemonteerd!

Groetjes,

Ton.

Helaas ging ook het landigsgestel aan gort.

Dat balanceren vind ik maar een moeilijk verhaal. Er zijn zoveel afstellingen te doen welke onder balanceren vallen. Hoe krijg je bijvoorbeeld je main roters goed in lijn. Ik doe het nu maar op het oog en als ie te veel trilt verstel ik ze weer wat. Uitgangspunt is dat de mainroters en die andere blades precies in evenwicht zijn in stilstand. Oftewel dat alles horizontaal staat.

Het is een heli, en balanceren hoort daarbij. Net zoals trappen bij fietsen hoort... Een slecht gebalanceerde heli vliegt stukken rotter dan een nette trillingsvrije. Maar dat bedoelde ik eigenlijk niet; Het zwaartepunt van de heli moet met kruis gemonteerd bijna loodrecht onder de hoofdas vallen... Iets voorlijk is aan te raden, maakt de heli wat stabieler...

Back