helling kist met pitcheron

Na een spirit elite en wat schuimvleugels ben ik aan iets nieuws toe.
Ik wil graag een leuke speedzwever maken voor aan de helling.

Na enig surfen heb ik het volgende idee.
Vol balsa vleugels met een span van +- 1,50 meter en een v-tail.
om het geheel te sturen dacht ik aan pitcheron.

ter info:
bij pitcheron is de staart een statisch. Door de vleugels te draaien (zoals bij v-tail mixing) kun je hoogte en rol creeren.
http://www.slopeflyer.com/artman/publish/jims_pixel_modifications.shtml

Zijn er mensen die hier ervaring me hebben?
Hoe kan ik b.v. de vleugelbevestiging borgen?

Niek stuurt zo met zijn Tilt zwever. Dit functioneert zo al vele jaren. Hoe de bevestiging is en de aansturing precies werkt weet ik niet direct, dat zullen we hem zelf moeten vragen, misschien komt hij dan met mooie foto's van zijn creatie.

Zoek eens op Ninja (van) SIG, of op Samurai (van) Jet en Speed Models.

Ik heb zelf (2x) de Samurai, 1x gebouwd en gecrashed(rompbreuk) en 1x ongebouwd. Liggen beiden alweer meer dan een jaar te wachten op reparatie of bouw.
Even simpel en grof omschreven: ter hoogte van de voorlijst van de vleugels zitten metalen pennen die de romp in gaan. In de romp zijn twee (gebogen) sleuven gefreesd waardoor de vleugels kunnen draaien om de vleugelverbinder (als draaipunt). De uitslag wordt beperkt door de lengte van de sleuven waarin de metalen pennen(uit de voorlijst) kunnen bewegen.

Als je meer interesse hebt kan ik je wel een deel van de bouwtekening sturen waarin de aansturing wordt getoond. Dat is lastig uit te leggen.
Het gebeurd door middel van een metalen plaatje van 7 cm grootte met diverse gaten. Hieronder een poging om dit schametisch te tonen.

.......s
........ / v
..... /....!
o---------

o = scharnierpunt (besturing) in de romp
s = aansturing door servo
v = metalen pen uit voorlijst.

De metalen pennen v steken verder uit in de romp en daarop kan een borgring met inbus worden gezet en de inbus aangedraaid. Ik kan even niet op de juiste naam komen maar dit onderdeel wordt veel gebruikt in de autootjes-wereld om de wielassen mee vast te zetten.

Hopelijk kom je een beetje uit dit verhaal, anders hoor ik het wel.

Hans

p.s. Sorry van al die puntjes in het schema'tje, anders vertekend de boel zo, nu niet :wink:

Hans,

Je kunt zonder puntjes werken, als je je asci-tekening tussen code blocks plaatst, dus net zoiets als bij plaatjes maar dan ipv. img gebruik je code

Voorbeeld:
Code:
      s
      /     v
    /    
  o

Jaren geleden heb ik eens gevlogen met een zwever die op die manier aangestuurd werd. Dat vloog redelijk en was behoorlijk te besturen, maar het vloog toch een heel stuk minder goed dan met een klassieke aansturing. Ik zag er echt geen enkel voordeel bij, behalve dat het eens leuk is om wat te experimenteren. Ik vond het nogal log vliegen.

Log vliegen?
als je alle natuurwetten erop loslaat zou het sneller en zonder(teorie) snelheidsverlies te sturen zijn.

Heeft dit niet sterk met de servo's te maken?

Back