Helling plankje Depron

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door eric_laermans, 25 sep 2015.

  1. P.R.O. Peller

    P.R.O. Peller

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    42
    Beste Erik,
    Om alles bij elkaar te houden heb ik mijn ervaring met de scharnieren verplaatst naar het draadje Snow Boot van Peter omdat daar ook de OFA wordt besproken.
    Fred
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Helemaal goed, Fred, het draadje van de Snow Boot volg ik uiteraard ook op de voet. Intussen is m'n hellingplankje klaar voor de eerste vlucht. AUW: 500gr, A = 30dm², dus ongeveer 16,7 gr/dm².

    [​IMG]
     
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Vanochtend vroeg was het zo ver. Ik heb nogal een counter-intuitive benadering van slope-maidens. Ik smijt zoiets gewoon van wat lijkt op een helling met 3-4Bft:

    [​IMG]

    Uitslagen:

    [​IMG]

    Eerste ervaring: vliegt heerlijk, wint snel hoogte waar nodig (in de bocht) en pakt ook snel snelheid op waar nodig (na de bocht). Omstandigheden waren niet ideaal (variabele wind in sterkte en richting, zon tegen), maar so far lijkt het erop dat het de bouwmoeite waard was :).

    Wat mij benieuwt -> zien de meer ervaren hellingzwevers/ -bouwers verbeterpunten (quick wins). Zo ja, de welke?

    Na de eerste vlucht heb ik CG gewijzigd naar 20%, dat lijkt wel zo'n beetje de max...
     
    Berrie en Peter Den vinden dit leuk.
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    :thumbsup:
    Quick-wins zie ik niet zo.
    Mijn opmerkingen over de constructie en niet doorlopende elevons heb ik hiervoor al gemaakt, maar zo hoort het: niet teveel van aantrekken en gewoon testen die zooi!
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Bij deze een korte impressie + bouwverslagje in één.
     
    Berrie vindt dit leuk.
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Nog een kleine aanvulling: ik zie niet wat je zwtpnt tydens het filmpje was, maar mijn observatie is dat het een klein beetje naar achter zou moeten.
    Dus wat betreft je 20%: is dat naar voor of naar achter?
    Verder een flauwe: volgens mij is dat toch echt een Easy-Star!
     
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Bedankt voor de tip. Was er al over aan het puzzelen, ben daarom ook benieuwd hoe je kan zien dat zwaartepunt verder naar achter moet/ kan. Eerste vlucht was op 18% (v koorde) tov voorlijst, tijdens filmpje was het 20%. Volgens mij komt dat de snelheid ook ten goede, klopt dat?
     
  8. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Ik heb nog een paar maal kritisch zitten kijken naar het filmpje en eigenlijk is het te aanmatigend om er vanuit een luie stoel te veel conclusies aan te verbinden.
    Voorzichtig expirimenteren met zwtpnt is het enige wat er op zit: ik kan het gewoon zomaar mis hebben.

    Ik kan ook niet echt beoordelen hoe je stuurt, dus ook daar kan ik me vergissen, maar het lijkt er op dat je hem steeds optrekt tot zo hoog als ie kan komen en dan weer zijn eigen stabiliteit laat zoeken: dat levert wel verliezen op.
    Probeer eerst eens op een voorzichtige manier hoger te komen door langer parralel te vliegen en het sterkste punt in de liftband te zoeken.
    In het algemeen zou ik zeggen: probeer meer naar voren te vliegen met minder hoogteverlies in de manoeuvres, Maar het is natuurlijk een heel klein richeltje en een grote plas water; dus wie ben ik?
     
    houtjesplakker en DirkSchipper vinden dit leuk.
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Alle tips en suggesties worden gewaardeerd. Zwaartepunt naar achteren ga ik zeker nog mee experimenteren. Peter Wick heeft inmiddels ook het filmpje bekeken en had een trits aan verbeterpunten :) maar gaf wel aan de bouwwijze te kunnen waarderen ('great... wonderful done'). Die verbeterpunten neem ik mee in een volgend bouwproject van een plankzwevertje.
     

Deel Deze Pagina