Helling vliegen in Franse Alpen

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Rick NL, 25 aug 2020.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Afgelopen week 3 dagen gevlogen op het Plateau van Caussols. Een km of 15 boven Grasse en 30 boven Cannes in de Préalpes d'Azur. Het plateau ligt op 1300 meter en het vlakke voorveld op ongeveer 1000 meter.
    Met zuiden wind is het het mooiste vliegen daar vooral als je een niet té klein model hebt dat ook wat afstand kan afleggen. Dan is er overal ruime thermiek te vinden, en zeker als de bel op de helling is kan het erg hard gaan. Maar ook rustig rondcruisen of wijde kunstvlucht is mogelijk.
    Hier een foto van Matthieu Mervelet die zij 5 meter Diana-2 (die van Baudis) start. Wat een super toestel is dat.
    Matthieu-Diana-2.jpg
    Deze foto is donderdag genomen toen er regelmatig bewolking van zee kwam, daardoor is de foto ook niet echt mooi. Vaag kan je bij de lijk van het stabilo de Middllandsezee zien.
    Zaterdag waren de condities echt super.
    Vandaag weer dichterbij (onze zoon+familie) in Brianco op de Prorel gevlogen.
    Lift-Prorel-25-8-2020.jpg
    Met de lift van 1200 naar 2360 meter.
    Dan dit uitzicht met mooie lenticularis wolken.
    Prorel-25-8-2020.jpg
    Met noordenwind is er op de Prorel te vliegen, maar het is dan veel verder lopen vanaf de lift, de helling is minder goed en het landen is moeilijk en stenig.
    Weer super weer. heIn het hele dal voor je is het altijd gemakkelijk om wel ergens een super stijgwind te pakken, boven blijven is geen kunst. Wel de adrenaline van snel te kunnen vliegen, zeker al de thermiek en de helling meewerken. Wanneer ze elkaar tegen werken lijkt het alsof de rem erop gaat, maar nog steeds geen angst om onderuit te zakken.
    Omdat ik in principe alleen was geen vliegende foto's van mezelf.
     
    lecraM, Ariel, Lyckele en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Prachtige plekjes. En die Diana 2 staat op mijn droom lijstje. Voor als ik later groot ben . Is de landingsplek daar boven stenig als op de foto? Dat zou mij het meeste zweet bezorgen :)
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Op de noordhelling van de Prorel is het inderdaad zo, en dan nog aflopend ook, dat is zeker niet fijn. Ik vermijd die helling het liefst.

    Maar bij de Prorel Zuidhelling (ook beste helling en voornaamste windrichting) is een mooi grasveld zonder stenen, lekker zacht.
    Dit veld is ook wat aflopend, dus je hebt wel goede remkleppen nodig.

    Op Caussols is een flink stuk helemaal vlak met gedeeltelijk gras en gedeeltelijk stenen, maar fijner dan hierboven op de startplek van de Prorel. Wanneer je een redelijke spotlanding kan maken is het daar ook probleemloos.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe doen jullie dat met de zenders want een paar clubleden hier willen ook naar Frankrijk om te vliegen maar je mag er niet met een EU zender vliegen.
    Het bovenste deel van de 2,4 band wordt daar gebruikt door defensie, dus hoe doe je dat dan?

    GJ
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Er was een limitering van het vermogen dat in de hogere 2.4 GHz band gebruikt mocht worden. Die limitering is eind 2012 opgeheven.
    Mijn Multiplex zender had voor die tijd ook een mogelijkheid om hem op de Franse regels te zetten. Die beperking is er in 2013 uitgehaald dmv een firmware update.
    Nu is EU overal EU. Leve de EU.
     
    DirkSchipper en Justus vinden dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, ik zal het doorgeven.
    Zelf zal je me niet in Frankrijk zien..
    Oh ja.. fijne vakantie!

    GJ
     
    TheNorb vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina