Helling vliegen op vakantie

• Topicstarter Topicstarter Manuel
  • Startdatum Startdatum
M

Manuel

Guest
Ik ga over een tijdje op vakantie naar Faro(Portugal )
Daar schijnen dus aardig wat goede bergen te zijn.
Nu heb ik een aantal vragen:
Hoe zit het met de lipo's mogen die zo maar mee of krijg je daar gezeik mee?
Ik ben ze van plan voor de helft op te laden is dit goed?
Wat is een klein helling zwevertje wat in een koffer past?
Oja ik heb deze setup nog liggen

Brushless Outrunner 1540KV
12A FLY Brushless ESC
Micro Servo 5 gram TowerPro
LiPo 7.4V 820MAH (10C)
7x6SF Slow Flyer

Dus dat word dan een klein depron zwevertje?
Ik heb een snij draad dus een zagi?
Of toch maar een bouwpaket mee op vakantie nemen?
Oja ik kan 20 kilo mee nemen en 2 koffers, ik heb zon alu koffer gekocht waar zender en nog wat andere zooi in past dus vliegtuig zal in de koffer met kleren moeten:(
Is er niet een goedkoop bouwpakketje wat ik mee kan nemen en daar plaatselijk weg kan gooien?
Eventuele andere ideen mogen natuurlijk ook;)
B.V.D

Hey Manuel,
ik ben vorig jaar ook in Portugal geweest, in de Algarve, met een hele batterij vliegtuigen. Ik was dan wel met de auto... Het was super!!! Enkele foto's van deze reis kan je hier vinden:
http://mzanders.wordpress.com/2007/08/19/summer-holiday-2007/

Met losse LiPo's moet je inderdaad oppassen. Ik zou gewoon de luchtvaartmaatschappij contacteren. In je handbagage mag het zeker niet :-)
Let erop dat je LiPo's niet in de auto laat liggen als je bvb gaat wandelen. Die fout heb ik ook gemaakt, er is niets misgelopen maar door de hoge temperatuur is hij er zeker niet op vooruit gegaan.
Als je echt voor het hellingzweven gaat zou ik echter niet voor LiPo's kiezen. Een heel eenvoudige stroomadapter en een NiMH of zelfs NiCd pakketje is dan de meest compacte en zorgvrije oplossing.

Huren jullie ginder een wagen? (Zou ik trouwens ten zeerste aanraden om de streek te verkennen!!) Tentje/hotel/huisje?

Ik heb gevlogen in Aljezur en Carrapateira, beide aan de westkust. Hier is een stuk minder bebouwing en gewoonweg een veel mooiere omgeving. Ik denk dat de hele westkust uit kliffen bestaat, dus plekjes genoeg.

Verder heb ik nog een leuk gesprek gehad met een Nederlander die in Ferragudo een beach bar heeft, de laatste in de rij op 'praia grande'. Hij vliegt op dit strand - buiten de drukke uren en best buiten seizoen - met grotere schaalzwevers op de helling. Die dag stond de wind verkeerd en heb ik wat gevliegerd...

Ferragudo beach - met een vlieger
ferragudo-kite.jpg

De man (ik ben zijn naam vergeten!) weet nog een hoop plekjes in de buurt waar je grote kans hebt anderen aan te treffen. Een van de dammen in de buurt zou ook geschikt zijn. Op zijn advies heb ik trouwens een 2m Fox gekocht voor als we nog eens teruggaan :-)

In Silves zit een vliegclub (big scale 3D naar ik vernomen heb) en ook een winkeltje in Algoz moest je stukken nodig hebben (adres kan ik wel voor je opzoeken indien nodig - enkel open op zaterdag).

Het winkeltje:
shop.jpg

Je moet er echter niet je vakantie van laten afhangen! Belangrijke wisselstukken neem je best zelf mee.

Wat het vliegtuig betreft heeft Maarten hierboven al een ideaal voorstel gedaan. Zet er servo's in die tegen een stootje kunnen en je hebt een hoop fun voor weinig geld!!

En laat die motor en prop maar thuis voor een ander vliegtuigje. Hellingzweven doe je puur natuur :-)

EDIT: controleer op voorhand je frequentie! Ik zat op de 40MHz en dat is blijkbaar no-no in Portugal

Laatst bewerkt:
sorry, maar bij hellingvliegen komt er geen motor of lipo aan te pas
Ja zit wat in maar als er wat minder wind is...;)

Manuel, kijk hier even http://www.borjet.de/Zoek dan even naar de Pickup V2, is zeer geschikt voor jouw doel en niet duur €69,-
Ziet er goed uit:worship: ga ik denk ik kopen

Hey Manuel,
ik ben vorig jaar ook in Portugal geweest, in de Algarve, met een hele batterij vliegtuigen. Ik was dan wel met de auto... Het was super!!! Enkele foto's van deze reis kan je hier vinden:
http://mzanders.wordpress.com/2007/08/19/summer-holiday-2007/

Met losse LiPo's moet je inderdaad oppassen. Ik zou gewoon de luchtvaartmaatschappij contacteren. In je handbagage mag het zeker niet :-)
Let erop dat je LiPo's niet in de auto laat liggen als je bvb gaat wandelen. Die fout heb ik ook gemaakt, er is niets misgelopen maar door de hoge temperatuur is hij er zeker niet op vooruit gegaan.
Als je echt voor het hellingzweven gaat zou ik echter niet voor LiPo's kiezen. Een heel eenvoudige stroomadapter en een NiMH of zelfs NiCd pakketje is dan de meest compacte en zorgvrije oplossing.

Huren jullie ginder een wagen? (Zou ik trouwens ten zeerste aanraden om de streek te verkennen!!) Tentje/hotel/huisje?

Ik heb gevlogen in Aljezur en Carrapateira, beide aan de westkust. Hier is een stuk minder bebouwing en gewoonweg een veel mooiere omgeving. Ik denk dat de hele westkust uit kliffen bestaat, dus plekjes genoeg.

Verder heb ik nog een leuk gesprek gehad met een Nederlander die in Ferragudo een beach bar heeft, de laatste in de rij op 'praia grande'. Hij vliegt op dit strand - buiten de drukke uren en best buiten seizoen - met grotere schaalzwevers op de helling. Die dag stond de wind verkeerd en heb ik wat gevliegerd...

Ferragudo beach - met een vlieger
ferragudo-kite.jpg

De man (ik ben zijn naam vergeten!) weet nog een hoop plekjes in de buurt waar je grote kans hebt anderen aan te treffen. Een van de dammen in de buurt zou ook geschikt zijn. Op zijn advies heb ik trouwens een 2m Fox gekocht voor als we nog eens teruggaan :-)

In Silves zit een vliegclub (big scale 3D naar ik vernomen heb) en ook een winkeltje in Algoz moest je stukken nodig hebben (adres kan ik wel voor je opzoeken indien nodig - enkel open op zaterdag).

Het winkeltje:
shop.jpg

Je moet er echter niet je vakantie van laten afhangen! Belangrijke wisselstukken neem je best zelf mee.

Wat het vliegtuig betreft heeft Maarten hierboven al een ideaal voorstel gedaan. Zet er servo's in die tegen een stootje kunnen en je hebt een hoop fun voor weinig geld!!

En laat die motor en prop maar thuis voor een ander vliegtuigje. Hellingzweven doe je puur natuur :-)

EDIT: controleer op voorhand je frequentie! Ik zat op de 40MHz en dat is blijkbaar no-no in Portugal

Mooi verhaal:D Ik neem ook zeker een vlieger mee;)
Super fotos ook op je blog:cool:
Wat betreft dat winkeltje ik kom op zaterdag aan en ga dan ook weer weg dus veel heb ik daar niet aan..:(

en nog bijna vergeten... moesten jullie nog een camping zoeken:
http://www.quintaodelouca.com/?language=nl&x=6&y=7

Geweldige mensen!
Bedankt maar we huren in de buurt van het vliegveld een auto en rijden daar mee naar het hotel wat uitzicht over zee heeft:D

Wegwerp? Een Felix misschien?
http://www.felix-gliders.nl/bestellen.html

Een paar mensen op het forum zijn daar al mee bezig geweest en er zeer tevreden van.
Weet ik heb ik ook gevolgd maar ik vind ze net een tikkie te groot
_____

Ik koop denk ik de PickUp Pocket-Flyer van 80 cm maar hoe zwaar moet hij worden om lekker te vliegen?
Ik heb pas geleden een depron helling zwevertje gemaakt maar dat kwam net zo hard terug als dat ik het gooide (was lood vergeten:rolleyes:)
Ik snap dat dit van de windsterkte af licht maar ongeveer een schatting?
In ieder geval bedankt voor de leuke reacties tot nu toe!

Oja hoe lang kan je ongeveer vliegen op 1900 mah met 2 servos?

Bij licht lopende roeren, en niet constant corrigeren, zowat je hele vakantie.................
:p Dan hoef ik op zich geen eens een oplader mee te nemen want ik vlieg toch niet iedere dag...

Maar hoe zwaar moet de PickUp V2 zijn om lekker te kunnen vliegen in wisselende weersomstandigheden?

Material: schwarzes EPP und farbiges Coroplast
Spannweite: 80 cm
Gewicht: ca. 100 gr.
Packmaße: 40 cm x 33 cm x 7 cm

als je echt in wisselende omstandigheden goed wil kunnen vliegen bouw je hem licht en neem je ballast mee. Alhoewel, voor zo'n vleugel?
Maak eens het rekensommetje en zie waar je uitkomt...

Zolang ik uit HongKong lipo's toegezonden krijg per luchtpost mag je ze volgens mij best meenemen in een vliegtuig (maar het kan natuurlijk geen kwaad te informeren).
Als je een Zagi of zoiets kiest en de winglets demontabel maakt kan het ding plat in je koffer.

Een model als die Pick-up kun je ook zelf maken, kijk maar eens naar mijn misbaksel-5 Deze kan ik ook opvouwen en ik ben nog eens een stapje verder gegaan. Ook de motor is demonteerbaar en met een goede accu in de neus blijft dan het zwaartepunt goed om er als zwever aan de helling mee te vliegen.

Een model als die Pick-up kun je ook zelf maken, kijk maar eens naar mijn misbaksel-5 Deze kan ik ook opvouwen en ik ben nog eens een stapje verder gegaan. Ook de motor is demonteerbaar en met een goede accu in de neus blijft dan het zwaartepunt goed om er als zwever aan de helling mee te vliegen.
Ik had je draadje gezien de dag nadat ik in belgie met een plaat coroplast in mijn handen had gestaan een tijdje geleden:puppydogeyes:
Het enige probleem is dat ik geen epp kernen heb en geen coroplast:mad:
Wel depron (veel depron) maar dat vind ik toch iets te kwetsbaar..
Ik denk dat ik de pickup maar gewoon koop..
Maar als er eenpaar gaatjes in kunnen past hij in mijn zender koffer...
Ik denk dat ik er gewoon 2 gaatjes in maak en op locatie af plak met tape (zou dat werken?)
Ik heb binnen kort de 5 grams Graupner Xn-12 ontvanger, ik denk niet dat hij full ranged is maar zou dat erg zijn?
Ik neem niet aan dat je op de helling verder weg komt dan 300 meter+-, dat zal die ontvanger heus wel halen hoop ik

Oja wat zijn een beetje hufter proof servo's die je bij rctechnics kan krijgen? ik ben van plan 15 grams servos er in te gooien die zijn denk ik een stukkie beter dan de 6 gramtowerpro's

Ik heb wat problemen met de Borjet Pickup-e.
Ja een elecktro uitvoering van de boven beschreven Pickup.
Ik vind hem erg onstabiel, bij de ene worp (zonder gebruik van de motor) zweeft hij netjes recht uit en komt redelijk netjes neer.
Bij een 2e worp kan hij plots met een duik en een smak op de grond komen.
Als ik de motor gebruik (gewoon lomp geweld) schiet hij alle kanten uit en is moeilijk onder controle te krijgen.
Zelf vlieg ik ook met een Swift II deze is zo stabiel als wat en zweeft mooi en lang als ik de motor uit zet.

Hebben jullie tips?
Ik had al wat ge-experimenteerd met het zwaarte punt, maar ik snap niet goed wat ik moet aanpassen.
Als hij bij de ene worp wel stabiel over komt en bij de 2e als een havik naar beneden duikt.

Graag jullie support.

Laatst bewerkt:
Om nog even in te haken op het hellingzweven in Ferragudo (Algarve Portugal). Ben er vandaag geweest en heb een tour gekregen van de eigenaar (Ad) van de Kalu Beach Bar (Praia Grande). De eigenaar heeft zelf een prachtige 5m zwever Fox gebouwd (m.b.v. mallen). Ik ben dan wel (hoofdzakelijk) bootliefhebber, maar als ik dit zie zou ik bijna zelf zo´n zwever willen bouwen. De omstandigheden zijn daar ideaal en bij Zuid-Westen wind kan er vanaf 2Bft al aan de helling vanaf het strand gevlogen worden.

Laatst bewerkt:
Back