Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Heb je hier een verklaring voor?O ja, bij al mijn hellingkisten moet ik het zwaartepunt verder naar voren leggen om aan de helling goed te kunnen vliegen. Ik heb bijvoorbeeld voor mijn ASW15 (3.2 m) twee setups: een voor vlak land (sleepvliegen) en een voor hellingvliegen. Bij de laatste gaat er 150 gram (!) lood in de neus. Op vlak land is er dan niet mee te vliegen. Ook dat heb ik door schade en schande moeten leren.
Heb je hier een verklaring voor?
Heb je bijvoorbeeld ooit geprobeerd om die 150 gram lood ergens in de buurt van het zwaartepunt te stoppen - dan blijft-ie mooier op hoogte lijkt me en loopt-ie tóch goed tegen de wind in. Het lijkt me dat als je het in de neus stopt je toch de hele tijd up moet geven (of bijtrimmen), wat gewoon ten koste gaat van de daalsnelheid.
Je moet je wel realiseren dat het met een zeilvlieger niet zo voor de hand lag om tien of twintig kilo ballast mee te nemen... (10 à 20% van AUW) Dus was het zwaartepunt verleggen second best. Natuurlijk is het verleggen van het zwaartepunt in feite ook de manier waarop een zeilvlieger gestuurd wordt... alleen op deze manier kostte het geen kracht.Interessant. Bart bevestigt eigenlijk deels mijn ervaring.