Helling zweven?....hoe gaat dat?.......

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door RC-mike, 7 jan 2008.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dit is wat je zei:
    Je suggereert dat beginnende parapenters leren op het duin en daarna naar "grotere plaatsen" gaan. Het is eerder omgekeerd (na de oefenhelling).
     
  2. firefox309

    firefox309 Guest

    da is toch wat een parapenter me wijsmaakte.

    dat je van de oefenhelling (zeker in NL en belgie) naar een duin gaat, en dan pas naar de alpen of eender wat...
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Het lastige bij gemengd gebruik is, dat wij altijd naar ons model kijken, terwijl parapenters en deltisten voor zich kijken. (En je model is, als het op ramkoers ligt, het slechtst zichtbaar...)
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, misschien bij de Belgische PP scholen... hier zeker niet. En bij de delta's nog veel minder.

    Zou kunnen dat je in België op het duin mag lessen; maar dan zeker niet bij de windkracht die je voor hellingvliegen nodig hebt.
    (in Nederland zijn we al blij dat er door ervarenen op het duin gevlogen mag worden)
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2008
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het spijt me Firefox, maar ook ik ben het niet met je eens.
    Hellingvliegen is wel degelijk moeilijker dan 'vlak' vliegen. Je vliegt altijd dicht bij de grond. Als je na een elastiekstart op 100m even niet naar je model kijkt of een fout maakt, heb je nog 90m over om je model weer te laten doen wat jij wilt. Aan de helling betekent een fout of even niet opletten dat je zo op de helling ligt (of erachter, kan heeeeel snel gaan).
    Landen is vaak in turbulente condities, ook niet zelden op niet vlakke stukken terrein. Voor beginners is een groot vlak veld echt beter. Dan maar niet voor je voeten landen, lekker belangrijk.
    Aan de helling vlieg je vaak dicht op elkaar, soms ook nog met andersoortige luchtvaartuigen (parapentes, zeilvliegers, 1:1 zwevers, vliegers, op de mooie dagen zie ik ze allemaal tegelijk!) met hele andere vliegeigenschappen dan jouw model. Die moet je allemaal in de gaten houden, en eigenlijk heb je niet de tijd om je ogen van je model te halen.
    Alleen van je af vliegen, ja leuk, totdat je de kist moet landen, dan moet het ineens wel andersom (heb je de hele vlucht niet kunnen oefenen)....
    Tuurlijk heb je aan de helling meer zekerheid om boven te blijven. Maar de jojo-starts in het vlakke veld hebben juist zoveel trainingswaarde (starts en landingen zijn toch het lastigst).

    Ik ben zeker met je eens dat hellingvliegen gaaf is (ik sta er niet voor niets zo vaak), maar ik zie het niet als beginnersbezigheid.
     
  6. firefox309

    firefox309 Guest

    pff kga zwijgen want hier word gediscuteerd voor niks.

    en toch vind ik het vliegen!!!! op een helling veel makkelijker.
    maar ja boeie... eigen mening.
     
  7. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Ik kom wel met de wagen, dan kan de ASk er mooi en veilig in.
    Maar het blijft wel 260km rijden:-?

    Het zal er ooit wel eens van komen.;)
     
  8. firefox309

    firefox309 Guest

    je kan altijd de zwever voor je fiets op vliegen?

    of er achter slepen....
    als ze genoeg Vstelling hebben gaat dat best denk ik :p
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Wat ben je toch een lekker opgewonden standje.
    Inderdaad: eigen mening, en die verschillen nu eenmaal. Discussieren kan overigens erg leerzaam en vermakelijk zijn.
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Komend weekend lijkt het heel aardig weer te worden op Langevelderslag. Zijn er nog mensen die een introductie in het hellingzweven willen hebben? Ik kan denk ik niet beide dagen, maar één middag moet lukken.
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nou Fotor, wat denk je van zaterdagmiddag? Ik POPEL om te gaan.

    Van de week nog 10x achter elkaar naar dit filmpje gekeken:

    YouTube - Grunau Baby Langevelderslag


    sweet memory's.........
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2008
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Goh, ik dacht dat het al langer geleden was dat de Grunau op LVS gevlogen had.
    Laten we het voorlopig even op zaterdagmiddag houden. We houden contact. Komt Dennis ook mee?
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik heb Dennis en Arno net ge-smst. Ik hoop dat ze kunnen!
     
  14. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Ik heb het ergens als eerder gepost maar nog niet in dit topic..
    Zelhem -oude vuilnisbelt - Google Maps
    Dit is een beste bult die midden in ons prachtige boerenlandje ligt.
    Tijdens de aanleg vele jaren terug is het een flink duscussie punt geweest maar tegenwoordig kan je er heel leuk overheen lopen.
    Wat ik me afvraag is.. Waar moet een helling aan voldoen wil je er kunnen helling zweven ?

    Deze bult heeft toch een behoorlijke hoogte en grote. Je kijkt vanaf hier horizon breed naar alle dorpen.
    Zou dit een leuke inlandse locatie zijn om een keer te gaan glijden met zwevertjes ?
    - edit - als je de link opende even iets naar links boven schuiven, je ziet dat er een ovale bult is met een haarspeld wandelpad omhoog.
    Tegenwoordig staan er heel erg leuke stalen banden gevult met stenen die je naar bepaalde plaatsen toe wijzen. Hierop stal ik meestal mijn rex koffertje al voorens te gaan vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2008
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Te zien aan de Panoramia foto op Google Earth lijkt het me niet zo erg hoog... een meter of 10?
    Aan de kust zou dat ruim genoeg zijn, de aangestroomde lucht is daar vrijwel vrij van turbulentie. In het binnenland moet je in de praktijk een veel grotere helling hebben om hetzelfde effect te krijgen.
    Altijd proberen natuurlijk... zo te zien staan er in elk geval geen echte obstakels voor.
     
  16. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Nou ja, ik heb geen groene vingers maar je kijkt over alle bomen in de omgeving ruim heen.
    Ik ga er stiekem vanuit dat bomen hoger zijn als 10 meter en de wandel naar boven kost me de nodige adem (sterker nog in het begin zelfs spierpijn) :p
     
  17. firefox309

    firefox309 Guest

    een helling MOET voldoen aan:

    1 een gladde helling! geen of zo weinig mogelijk bomen!
    deze zorgen alleen maar voor turbulentie en zorgen ook voor het verkloten van vele vluchten. zo krijg je ook een zuiverdere aanvoer van de wind.

    2 een brede helling... toch mintens 50m breed om op te vliegen, anders ik er weinig vliegruimte en wordt t vliegen echt niemeer plezant.

    3 een veilige strook om te landen... zeker als je met iets grotere toestellen vliegt , wil je toch graag een veilig landingscircuit inzetten en rustig in 1 rechte lijn de landing aanzetten. al is t crosswind.
    of beneden op de helling kan ook. of downwind naar de helling toe vliegen en dan op t laatst tegen de helling landen.

    alles kan als de strook maar ruim genoeg is om eventuele foutjes te corrigeren.

    4 hij moet natuurlijk wat hoogte hebben, zodat je genoeg lift krijgt om op een veilige hoogte te kunnen vliegen (velen zijn al tevreden als ze 10m boven de helling uitraken, omdat die hoogte al veilig is om een perfect landingscircuit in te zetten...

    aan zee is er minder hoogte nodig van de helling, omdat de wind direct aangevoerd word over zee.
     
  18. firefox309

    firefox309 Guest

    ff vergeten te vertellen...
    een looiende helling (geen stijle wand) kan even goed zijn om op te vliegen als een stijle helling. alleen is de opwaartse wind iets minder hevig en ruw.

    maar beiden zijn perfect te bevliegen, alleen is de looiende helling dus ook langer, om de zelfde lift te krijgen.
     
  19. Ronny

    Ronny

    Lid geworden:
    29 apr 2007
    Berichten:
    186
    Locatie:
    Arnhem
    Zelhem:
    1 een gladde helling!
    *Alleen aan de voorste rand (helemaal beneden) staan kleinere bomen, en niet overal.*
    2 een brede helling...
    *hij is 0,7 kilometer breed.*
    3 een veilige strook om te landen...
    *ruimte genoeg om te landen aangezien er bovenop grote vlakke stukken zijn.*
    4 hij moet natuurlijk wat hoogte hebben,
    *als ik het gokken mag is de berg een goeie 40 meter hoog. Dit zal ik van het weekend bevestigen door met GPS te meten*

    een looiende helling (geen stijle wand) kan even goed zijn om op
    *de berg bestaat uit een looiend deel en een steil deel*
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2008
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.483
    Locatie:
    Schoonhoven
    He, Prop-er heeft vast ook wel zin ;) , en is het ook niet leuk als Wubbe komt? Dan hebben we vast wat gezamelijke voorpret. Dan zijn de teamleden voor de expeditie naar de Wasserkuppe 2009 al eens samen op pad geweest.

    Het hangt er bij Dennis nog om of'tie komt. Van Arno heb ik nog niets vernomen.

    (Ik zie dat de wind naar NW draait zaterdag. Mooi voor de Maasvlakte. Ik vertouw op jouw kennis van de situatie bij LVS voor as zaterdag.)
     

Deel Deze Pagina