Helling zweven?....hoe gaat dat?.......

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door RC-mike, 7 jan 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    NW is juist wat we moeten hebben. 290-300 is ideaal, dus eigenlijk WNW. Het is vliegbaar van ca 260-330.
    Ik zal Leon ook mailen en Vincent een pb doen. Eirc R is ook gemaild, nog geen antwoord.
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Van Dale:

    looien
    overgankelijk werkwoord; looide, heeft gelooid; afleiding(en): looier
    (leer) bereiden uit geprepareerde dierenhuiden
    hyperoniem: bereiden
    synoniem(en): leerlooien

    glooien
    onovergankelijk werkwoord; glooide, heeft geglooid
    in lichte mate hellen
    hyperoniem: hellen
     
  3. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Jammer dat ik nu weer zo ver moet wonen. Anders kwam ik ook wel eens kijken.

    Veel plezier alvast, en zorgen jullie voor genoeg foto's en filmpjes?;)
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    @Ronny Kruissen: laat je niets wijsmaken; ik heb even wat meer info gezocht en de belt ziet er heel goed uit.
    Ik wou dat ik zo'n berg in de buurt had voor oostenwind!
    (ik heb nog steeds het idee dat zoiets gewoon per provincie opgericht zou moeten kunnen worden)
    Natuurlijk zijn er idealere bergen te bedenken en kan het zijn dat je een beetje moet zoeken wat voor modellen hier het beste werken, maar het moet zeker kunnen.

    @rest: Misschien kan ik as Zaterdag ook; hoop op goed weer.
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Olivier, valt wel mee toch? Half tien weg, 12 uur hier. 5 uur weer naar huis, half acht weer bij moeders ;).

    Peter, je bent welkom. Ik zal vrijdag een definitief ja (hoop ik), tijd en routebeschrijving hier posten.
     
  6. firefox309

    firefox309 Guest

    @Bdoets

    wij belgen zeggen wel eens vaker rare dingen.
    wij zeggen ook altijd rollen :p en niet ailerons.
    wij zeggen ook fritten, ipv patat :p
    allerlei rare woorden dus :p

    wij limburgers zeggen zelfs ne lange hamburger tegen een frikandel, zelfs in antwerpen begrijpen ze dat al niemeer :D
     
  7. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Raymond, helemaal mee eens. Maar het zal voor de volgende keer zijn, ik zorg dat ik tegen dan 3 bruikbare hellingzwevers heb. Dan kunnen jullie me meteen wat les geven en hoef ik niet alleen te watertanden.

    Firefox,

    Westvlamingen blijven toch het meest normaal hé ;)
     
  8. firefox309

    firefox309 Guest

    hmmmm als gij t zegt :p
    kheb der mijn bedenkingen bij :p
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja maar voordat iedereen dat overneemt... ik maak me niet druk over typefouten, maar als je niet uitkijkt beginnen Hollanders ook over looiende hellingen. En voor je 't weet wil er geen koe meer op lopen... :D

    Beter een klooiende Belg dan een looiende helling :rolleyes:
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Bijna iedereen heeft toch Tomtom of zo?
    Langevelderslag: N 52º18.085' E 4º28.711'
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Heren, ik wacht nog even de weersvoorspellingen morgen af. de windvoorspelling is nu vrij noordelijk voor zaterdag. Morgenmiddag geef ik een go of een no-go. Zondag lijkt nu wat beter te worden, maar dan weet ik dat Berrie in ieder geval niet kan. We houden zaterdag nog even open.
    Bart, kan jij alweer een zender vasthouden???
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, vasthouden dat gaat nog... :)
    Een zwever, dat zou nog wel gaan ('t is mijn linkerhand, ik vlieg mode 2), en ik heb er zelf ook al aan gedacht. Zaterdag lijkt volgens mij qua wind nergens op... zondag lijkt wel okee. Maar voor zondag heb ik me al ergens anders toe verplicht...
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nog even over die "berg" bij Zelhem (aangezien ik daar ook vlak bij zit)
    Denk toch dat dat niet veel is. Het is de Langenberg bij Zelhem. Die is volgens mijn gegevens 43m boven NAP maar aangezien dat deel van het land ook als een meter of 28 hoog ligt hou je weinig over. Verder is het wel heel erg looiend... :) Maar Ronnie, ik ben zeer benieuwd. Ik zal zelf ook eens gaan kijken.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. firefox309

    firefox309 Guest

    is dat de helling???

    als ik heeel eerlijk mag zijn? ik zie niet eens een oneffenheid in t landschap :s

    denk niet dat er maar iets gaat vliegen zoals ik zie....

    maarja, iemand met een dlg kan eens proberen eh.
    maar verder dan een mini dlg ga je niet raken vrees is.

    zijn er in holland geen afvalbergen van steenkoolmijnen??? mss eens opzoeken?? want hier in belgie valt daar perfect op te vliegen! ik doe grotendeels dat :p
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, dit is Nederland... :rolleyes:
    Bij Schaesberg in Limburg is een park aangelegd op een voormalige slakkenberg; ik heb er vroeger wel met de delta gevlogen, misschien dat daar met een modelzwever wel hellingstijgwind te vliegen valt. Eertijds waren er wel meer van die bulten, maar de meesten zijn afgegraven, o.a. wegens verschuivingsgevaar. Noordelijker hebben we hooguit heuvels...
     
  16. firefox309

    firefox309 Guest

    nog geluk da je langerveldeslag hebt eh;)
    anders deed niemand in nederland aan hellingvliegen
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest


    Die is volgens mij omgetoverd tot overdekte skibaan........

    Er zullen in het uiterste zuiden van Limburg best wel enkele hellingen zijn die geschikt zouden zijn voor hellingzweven, maar of het is toegestaan is nog maar de vraag, je mag daar niet overal komen tenzij je daar zelf land hebt liggen.....
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    In feite is vrijwel de hele Nederlandse kust in principe geschikt. Probleem is dat er maar weinig plekken zijn waar je bovenop het duin mag komen (omdat het duin van wezenlijk belang is om de zee buiten te houden, en dus beschermd moet worden).
    Nou is dat voor modelvliegen ook niet zo'n punt. Er zijn veel plekken waar het goed mogelik is een zwever vanaf een duinovergang te lanceren - bij Westenschouwen op Schouwen Duiveland ben ik vroeger met de delta nog wel van een brede trap gestart, als die trap er nog is moet dat met een model zeker kunnen. Natuurlijk betekent zo'n startplek wel dat je op het strand zal moeten landen. Maar als je ervan uit gaat dat je kan starten vanaf een pad of trap moeten er vele tientallen mogelijkheden zijn.
    Met een motorzwever kan je natuurlijk langs de hele kust terecht, temeer omdat voor hellingzweven je model niet echt superlicht hoeft te zijn. Wel sta je dan op het strand te sturen, is iets minder handig.
    De Hondsbosse Zeewering is eigenlijk een prachtige vlieghelling - alleen moet je denk ik erg kundig zijn om je zwever veilig aan de grond te zetten (de helling eindigt in zee, alleen loopt er halverwege een breed pad, wel dwars op de windrichting). Overigens, de achterkant (oostkant) van de H'bosse ZW zou een geschikte helling kunnen zijn, misschien net hoog genoeg om bij landwind redelijke lift te genereren.
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De voorspellingen voor morgen zijn toch niet zo best. Wind komt uit noord, daar kan je niets mee. Op Langevelderslag moet je W-NW hebben. Zaterdag gaat dus niet door.

    Zondag lijken de voorspellingen voor de middag beter. 's Morgens nog een vrij noordelijke wind die in de middag bijdraait naar WNW. Niet al te hard, dus ideaal om mijn minus zijn eerste vlucht te geven! Ik hoop er vanaf 1 uur te zijn ('s morgens nog een fotoklusje).
    Mochten er mensen willen komen (laat even weten!):
    [​IMG]

    Parkeren op de parkeerplaats (ingang N52`17'56" E4`28'47"). Kost €1,50.
    Volg de rode stippellijn. Tussen restaurant "de Oase" en de trampolines loop je naar boven, achter het restaurant langs. Hier loopt een zandpaadje het duin op. Als het hek dicht zit: model onder het prikkeldraad doorschuiven en over het hek klimmen. Bovenop het duin sta je meteen op de startplaats.
    Soms gaan mensen nog een stukje verderop op het duin staan, richting rode pijl. Hier sta je niet legaal, je loopt dus het risico op een bekeuring (mij nog nooit gebeurd). Op de eerste startplek wordt je met KNVvL papieren wel gedoogd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Nauw, dat wordt weer bouwen aan de Supra dan...........
     

Deel Deze Pagina