Robert,
Ik neem even aan dat je met je ouders gaat. Ik hoop het voor je, want anders heb je een probleem denk ik. De meeste vlieghellingen zijn niet direct "per autosnelweg" bereikbaar. Sterker, in veel gevallen gaat de laatste 1-2-3 km over onverharde wegen. En gezien je leeftijd heb je geen rijbewijs noch auto :-(
Dus ik ga ervan uit dat je ouders of reisgenoten je vervoer regelen.
Zoals je op die site
www.ooings kunt zien zijn er flink wat hellingen in Frankrijk. Er zijn er meer, maar op die site vind je de meeste en min of meer officiele hellingen. Overigens, zonder GPS begin je weinig, dan zijn ze lastig te vinden. En op TomTom is de algemene Europa-kaart onvoldoende gedetailleerd. Altijd de Frankrijk-kaart meenemen!
In het noorden van Frankrijk zijn slechts enkele kleinere vlieghellingen. Je zult het dan ook nog moeten treffen met de windrichting.
In de hogere gebergten ben je minder afhankelijk van de wind. Omdat je 100 m naast de berg veel meer hoogte hebt, is de thermiek al gauw bruikbaarder/sterker. Bovendien is thermiek in de bergen zowiezo krachtiger. Nadeel van de bergen is ook: vaak heeft een helling maar 1 vliegbare kant en de volgende helling is een flink eind verderop ...
In de Auvergne (departementen 63 en 15 op Ooings) daarentegen liggen een vrij groot aantal hellingen (± 25) relatief dicht bij elkaar. Soms liggen 2 hellingen max 15 min. rijden van elkaar. Je kunt daar afhankelijk van de windrichting een helling kiezen.
De hoogtes van de hellingen tov. de omgeving is daar 100 - 500m.
Een van de hellingen in de Auvergne is de "Banne d'Ordanche". De "Banne" is tevens de grootste/hoogste vliegberg in die omgeving. Tot 1000 m boven de omgeving. Het is de meest westelijk gelegen helling van de Auvergne.
De "Banne" heeft een groot voor- en nadeel.
Voordeel: 1 berg met hellingen voor
ALLE windrichtingen
op loopafstand van elkaar.
Nadeel: een spreekwoord uit die buurt "Als het mooi weer is op de Banne, is het overal mooi". Het is er erg gevoelig voor vochtig weer uit het (zuid) westen.
Als het regent, regent het daar harder en langer.
Dat "slechte weer ben je (vaak) kwijt bij die nadere vlieghellingen, die 30-60 km oostelijker liggen, aan de andere kant van de "bergketen". Ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt dat het op de Banne de hele dag heeft geregent of zelfs gesneeuwd, terwijl ik 50 km oostelijk de hele dag in de zon heb gevlogen.
De oostelijke Auvergne heeft nog een groot voordeel: er is een fanatieke promotor ... in de persoon van Dominique Bely. Hij vliegt (zeker in de zomer) bijna dagelijks, en is altijd bereid mensen mee te nemen/op sleeptouw te nemen. Ik zelf heb een keer een middag meegereden in een karavaan van ± 10 auto's. Dominique voorop, en een rij Fransen, Engelsen, Duisters en Nederlanders er achteraan. Ontzettend leuk, 5 verschillende hellingen bevlogen van 13 tot 20 uur. Wel moet je iemand hebben die Frans spreekt (een beetje) om telefonisch te kunnen afspreken waar je elkaar ontmoet.
Frequenties:
Inderdaad, 35 MHz is officieel verboden in Frankrijk. Toch vlieg ik daar al jaaaren op 35 MHz. Op de Banne hebben (hadden?) ze er zelfs een frequentiebord voor. Ik heb er veel gemak van gehad (nooit en Fransman op min frequentie) en nooit een probleem. Maar ja ...
Model:
HLG/DLG zij naar mijn idee erg licht. Als het goed gaat op de helling is het al gauw niet leuk meer omdat je hem 90% van de tijd bezig bent met je kist naar beneden te halen. Maar, bij windstil weer is een HLG/DLG nie te verslaan, heb ik zelf mogen ervaren. Ik was als enige in de lucht, de rest zat naar mij of hun eigen kist op de grond te kijken. ;-)
Een F3J/F3B-achtige kist is de ideale helling kist. Vergeet niet dat m.n. landen voor ons vlak-land-piloten toch iets heel anders is.
Nog prettiger is het om een electrische F3J/F3B te hebben. Dan kan je terug komen als je toch eens onderuit zakt.
Succes.
Dirk.