hellingen in frankrijk

robert14

Forum veteraan
hallo allemaal
ik ga waarscheinlijk volgede zomervakantie 2009 naar frankrijk op vakantie en wil dan een vliegtuig meenemen en dan is een zwever het makkelijkste. zijn er in frankrijk veel goede hellingen?? het liefste ten noorden van parijs. vliegen doen ze toch op 41mhz?? dat is dan geen probleem want mijn zender is 40/41mhz.

grt robert

In Frankrijk zit de communicatie van de TGV op de 35 Mhz. band , dacht ik....?
Dus lijkt het mij veiliger op HUN frequenties (40/41 Mhz.) te vliegen

Ten noorden van Parijs? De bergen zijn leuker natuurlijk! Als ik jou was zou ik een miniDLG meenemen, kan je altijd vliegen. vlak land en helling!

Robert,

Ik neem even aan dat je met je ouders gaat. Ik hoop het voor je, want anders heb je een probleem denk ik. De meeste vlieghellingen zijn niet direct "per autosnelweg" bereikbaar. Sterker, in veel gevallen gaat de laatste 1-2-3 km over onverharde wegen. En gezien je leeftijd heb je geen rijbewijs noch auto :-(
Dus ik ga ervan uit dat je ouders of reisgenoten je vervoer regelen.

Zoals je op die site www.ooings kunt zien zijn er flink wat hellingen in Frankrijk. Er zijn er meer, maar op die site vind je de meeste en min of meer officiele hellingen. Overigens, zonder GPS begin je weinig, dan zijn ze lastig te vinden. En op TomTom is de algemene Europa-kaart onvoldoende gedetailleerd. Altijd de Frankrijk-kaart meenemen!

In het noorden van Frankrijk zijn slechts enkele kleinere vlieghellingen. Je zult het dan ook nog moeten treffen met de windrichting.

In de hogere gebergten ben je minder afhankelijk van de wind. Omdat je 100 m naast de berg veel meer hoogte hebt, is de thermiek al gauw bruikbaarder/sterker. Bovendien is thermiek in de bergen zowiezo krachtiger. Nadeel van de bergen is ook: vaak heeft een helling maar 1 vliegbare kant en de volgende helling is een flink eind verderop ...

In de Auvergne (departementen 63 en 15 op Ooings) daarentegen liggen een vrij groot aantal hellingen (± 25) relatief dicht bij elkaar. Soms liggen 2 hellingen max 15 min. rijden van elkaar. Je kunt daar afhankelijk van de windrichting een helling kiezen.
De hoogtes van de hellingen tov. de omgeving is daar 100 - 500m.

Een van de hellingen in de Auvergne is de "Banne d'Ordanche". De "Banne" is tevens de grootste/hoogste vliegberg in die omgeving. Tot 1000 m boven de omgeving. Het is de meest westelijk gelegen helling van de Auvergne.
De "Banne" heeft een groot voor- en nadeel.
Voordeel: 1 berg met hellingen voor ALLE windrichtingen op loopafstand van elkaar.
Nadeel: een spreekwoord uit die buurt "Als het mooi weer is op de Banne, is het overal mooi". Het is er erg gevoelig voor vochtig weer uit het (zuid) westen. Als het regent, regent het daar harder en langer.
Dat "slechte weer ben je (vaak) kwijt bij die nadere vlieghellingen, die 30-60 km oostelijker liggen, aan de andere kant van de "bergketen". Ik heb het zelf meerdere malen meegemaakt dat het op de Banne de hele dag heeft geregent of zelfs gesneeuwd, terwijl ik 50 km oostelijk de hele dag in de zon heb gevlogen.

De oostelijke Auvergne heeft nog een groot voordeel: er is een fanatieke promotor ... in de persoon van Dominique Bely. Hij vliegt (zeker in de zomer) bijna dagelijks, en is altijd bereid mensen mee te nemen/op sleeptouw te nemen. Ik zelf heb een keer een middag meegereden in een karavaan van ± 10 auto's. Dominique voorop, en een rij Fransen, Engelsen, Duisters en Nederlanders er achteraan. Ontzettend leuk, 5 verschillende hellingen bevlogen van 13 tot 20 uur. Wel moet je iemand hebben die Frans spreekt (een beetje) om telefonisch te kunnen afspreken waar je elkaar ontmoet.

Frequenties:
Inderdaad, 35 MHz is officieel verboden in Frankrijk. Toch vlieg ik daar al jaaaren op 35 MHz. Op de Banne hebben (hadden?) ze er zelfs een frequentiebord voor. Ik heb er veel gemak van gehad (nooit en Fransman op min frequentie) en nooit een probleem. Maar ja ...

Model:
HLG/DLG zij naar mijn idee erg licht. Als het goed gaat op de helling is het al gauw niet leuk meer omdat je hem 90% van de tijd bezig bent met je kist naar beneden te halen. Maar, bij windstil weer is een HLG/DLG nie te verslaan, heb ik zelf mogen ervaren. Ik was als enige in de lucht, de rest zat naar mij of hun eigen kist op de grond te kijken. ;-)
Een F3J/F3B-achtige kist is de ideale helling kist. Vergeet niet dat m.n. landen voor ons vlak-land-piloten toch iets heel anders is.
Nog prettiger is het om een electrische F3J/F3B te hebben. Dan kan je terug komen als je toch eens onderuit zakt.

Succes.
Dirk.

voordeel van een f3k kist is dat ze snel maar ook heel langzaam kunnen vliegen. ik ga je info zeker goed gebuiken en ja ik ga met mn ouders. er zijn in frankrijk inderdaad 2 legale frequenties op de 35mhz band voor vliegen heb ik gevonden. alleen kanaal 60 en 61

De Ardennen strekken zich uit tot in Frankrijk, dat is boven Parijs.
Over de "echte" bergen: Omdat de wind door het landschap gedwongen wordt om bepaalde routes te volgen (de bergketens dwingen de wind een kant op) zijn er veel plaatsen waar de wind 80% van de tijd van dezelfde kant komt.
Maar, boven Parijs zal je aan die wetenschap niet veel hebben...

De Kanaalkust en de Vogezen zitten ook boven Parijs, maar dat zal niet in aanmerking komen?
Ik zou een zwever met motor kiezen, zit je altijd goed...

Ik zou een zwever met motor kiezen, zit je altijd goed...
tja, dat is een volgens project ja :p

ik heb net even nagevraagd en we gaan in de richting van amiens maar dan meer westelijk dus richting de kust :D hellivliegen op de duinen wordt dat dus?

Zoals je op die site www.ooings kunt zien zijn er flink wat hellingen in Frankrijk. Er zijn er meer, maar op die site vind je de meeste en min of meer officiele hellingen. Overigens, zonder GPS begin je weinig, dan zijn ze lastig te vinden. En op TomTom is de algemene Europa-kaart onvoldoende gedetailleerd. Altijd de Frankrijk-kaart meenemen!

voor andere gebruikers, achter deze link hoort nog .com
ik heb een hele mooie helling gevonden aan het strand vlakbij waar we waarscheinlijk gaan staan. super dus bedankt voor de link! we nemen "Truus" mee met een apparte kaart van frankrijk.

robert? met een cereven? :p als een echte hollander :p met zen helle hebbe en houwe in de kofferbak :p richting route du soleil :p
en dan te zeggen dat de files hier door de buitenlanders komen :p alleen die hollanders zorgen al voor files :p

Waar?

Dat "slechte weer ben je (vaak) kwijt bij die nadere vlieghellingen, die 30-60 km oostelijker liggen, aan de andere kant van de "bergketen".

Over welke hellingen heb je het dan precies?
Liggen die in de Livradois Forez?

Als enthousiast Auvergne-bezoeker ben ik wel nieuwsgierig...

[EDIT] Zijn het deze?

Leon

Laatst bewerkt:
[EDIT] Zijn het deze?

Als je met "deze" bedoelt die placemarks die daar worden aangegeven: ja.
Maar ... als je op www.ooings.COM ;-) kijkt naar de departementen 63 (en een beetje 15) dan zie je dat er pakweg 2x zoveel hellingen liggen dan op die Google-map aangegeven.

Grofweg afbakening van het gebied:
- te westen en zuid-westen van Issoire
- Heel precies afgebakend op Google maps: Google Maps

Met de "bergketen" bedoel ik "la chaine des volcans". De keten van oude (uitgedoofde!) vulkanen die van noord naar zuid loopt.
Zie hier Google Maps
Grofweg de lijn Châtelguyon - Puy de Sancy - Massiac.
Aan de oostkant van die lijn is het weer significant beter dan aan de westkant.
Maar anderzijds, op de Banne vliegen is iets van een heel andere orde. Zoveel grootser, wijdser, het uitzicht ...

Ik ben een kampeerder, en gebruik meestal als uitvalsbasis Perrier, ten westen van Issoire Google Maps
Er is een simpele camping, en alle hellingen zijn binnen 1 uur rijden bereikbaar, het gros binnen een half uur.

De helling die ik daar het meest gebruik ligt (theoretisch) op loopafstand, maar met de auto (je wilt toch vliegtuigen meenemen) moet je wel 5 km omrijden. Het heet "Plateau de pardines" : Ooings - Guide VDP et Oiseaux RC
Het is een officiele vlieghelling, onderdeel van de club die er direct achter (5 meter) zijn start en landingsbaan heeft. Menige golfclub zou er jaloers op worden.
De clubleden zijn zeer vriendelijk en gastvrij. Iedereen is welkom. Frans kunnen spreken maakt het natuurlijk wel makkelijker en gezelliger.

Let op:
Omdat velen geen Frans kennen:
Op Marcenat mag UITSLUITEND gevlogen worden als Dominque Bely erbij is (voorwaarde van de boer/landeigenaar. Niet "wild" gaan vliegen. Dan verpest je het voor iedereen!

Gr. Dirk.

Aan de oostkant van die lijn is het weer significant beter dan aan de westkant.
Voorbeeld van micro-meteorologie. Zo zijn er in de Alpen allerlei plekken met beter of juist slechter weer dan de directe omgeving.
Als bij westenwind vochtige luchtmassa's over heel noord Frankrijk worden geblazen, worden ze bij de Vogezen omhoog gestuwd, met als gevolg regen. 't Is ook prachtig groen in de Vogezen...

Back