Van 19 tot 21 September was er weer de Welsh Open F3F wedstrijd. Deze stond al heel lang op mijn verlanglijstje maar de afgelopen jaren had ik die data een andere verplichting. Dit jaar zou het er van komen. Stefan Bernardy zou ook mee vliegen. Toen het besluit genomen om er een week van te maken waarna Berrie zich meldde met de vraag mee te kunnen. Met alle plezier natuurlijk. We hebben maandag vroeg de auto geladen en weggereden via de tunnel op naar Wales, zou het zo mooi zijn als ik me had voorgesteld? (we hadden meer mee maar deze foto is op de parking van ons B&B) Het landschap daar vonden we allen vrij desolaat, ook de woongebieden nodigden ons niet uit om meteen onze huizen in Nederland te verkopen. Maar voor dynamisch hellingvliegen is er geen mooiere plek in Europa. Binnen een gebied van 10 km zijn er voor alle windrichtingen hellingen die tussen heel erg goed en fabuleus zijn. In Kevin Newtons blogspot staan ze beschreven. Kevin Newton's blog...: Bwlch Wij hebben gevlogen op de Wercker, de Crest en VR98. Hier het uitzicht van de Fox boven de Wrecker. De naam komt van de fikse rotor die optreed bij deze helling. Met een beetje wind moet je ongeveer 100 meter naar achteren en 30 meter hoger lopen waar je wel ontspannen safe landen kan. Dit geld voor meer van de hellingen daar. Met heel weinig wind, waarbij nog altijd redelijk te vliegen is kan je vlak aan de helling lande, maar bij wat meer wind houdt je aan de aanbevelingen van Kevin Newton. Dinsdag woensdagochtend en donderdag hebben we gevlogen op de Wrecker, fantastisch vliegen op een zeer steile helling van lokaal ruim 300 meter hoogte met een vrij landschap ervoor van kilometers. Op Google maps krijg je een aardig overzicht. https://www.google.nl/maps/@51.6477159,-3.5438155,2632m/data=!3m1!1e3 De twee donkere 'maantjes' zijn de Crest en de Wrecker. Daar waar de Wrecker de straat raakt is een parkeerplaats. Hier vlieg je vrijwel zonder te lopen. Hier hebben we al onze modellen gevlogen, Berrie F3F modellen en zijn vliegende vleugel die als een scheermes te vliegen is. Ik heb er gevlogen met de nieuwe Hacker Vagabond, die op de Maasvlakte niet echt tot zijn recht komt maar het hier erg goed deed tot ik flutter kreeg op het hoogteroer. Terug in de B&B bleek de servo van het hoogteroer gestript te zijn van zijn tanden. De goedkope tp9g zijn hier echt onvoldoende, na inbouw van een echtet servo de MKS DS6188 die ik als resreve mee had vloog het model super strak en betrouwbaar. Maar voor dit soort kunstvlucht modellen (VTPR) heb je niet te veel wind maar echt wel een goede lift nodig. Donderdags ook nog de Wasabi en de Aresti op de helling gezien, hele mooie dynamische acro modellen, voor 'grote' figuren. Ook gevlogen met mijn pitcheron model de Yoda. Heel lekker ruim vliegen, rollen als een gek, maar loopings hebben gevoel en ruimte nodig. Op woensdag middag stond er een flinke wind, volgens Windguru 5-6 m/s en pal Oost, dus op naar de Crest. Voor deze helling moet een redelijk eind gelopen worden, maar dat bleek de moeite waard. Ter plekke bleek de wind flink harder, niet vreemd wanneer je in een kom staat van in totaal bijna 2 km breed en daar zeker 400 meter diep. Hier gevlogen met onze F3F kisten, ik met de Vampire en Pace, de laatste met volle ballast 75 gr/dm². Dat was niet (volledig) te beschrijven. Loopings met een diameter van meer dan 300 meter zonder ophouden. Zo ver en diep het dal in vliegen als je nog verantwoord vindt en dan met één grote boog weer ver boven je schieten, fabuleus. Berrie liep er tegen zijn flutterproblemen aan zie daarvoor zijn draadje "fine tunen cq restaureren van tweedehands gfk". Dit plaatje van Berrie op de Crest geeft een beetje beeld van de helling. Info over de F3F wedstrijd in het F3F 2014 draadje. Rick
Geweldig! Deze locatie staat ook op mijn verlanglijst. Lijkt me een geschikte plek voor mijn DFS Habicht. Johannes